Det här med eksemtäcken..

elfi

Trådstartare
Har sökt i forumet men inte riktigt hittat det jag letat efter..

Har bestämt mig för att köpa ett eksemtäcke till Filipus med tanke på alla dessa :devil: flugfän som irriterar honom ordentligt nu. MEN som ni kanske vet har Filipus en ganska "konstig" exteriör och det är riktigt svårt att hitta ett täcke som passar honom.

När vi skulle köpa vintertäcke provade vi 10-12 olika täcken, olika storlekar - INGET passade. Hittade till sist ett täcke som satt okej till en början, men skavde sen över manken/manen så han fick sår. Fick låna hem ett annat vintertäcke som satt okej med, storlek 135 (han har 125 i vanliga fall) och lite stort var det men det fungerade okej ändå. Regntäcken har jag inte hittat ett enda som passar sådär riktigt bra, detta är okej, men sitter åt lite vid bogen och åker ner.

Nu när jag tänkt köpa ett eksemtäcke så blir jag lite fundersam om det verkligen finns något som passar min herre. Inte så kul att köpa hem en massa täcken och inget passar.

Det är främst vid hals/bog/manke som täckena inte passar.

Framifrån:

Tror ni att det finns något eksemtäcke som kan passa min lilla herre som inte kostar multum? Priset får max vara 1500:-, helst runt tusen lappen eller måste jag specialbeställa ett efter hans mått? :crazy:

Sv: Det här med eksemtäcken..

Har sökt i forumet men inte riktigt hittat det jag letat efter..

Har bestämt mig för att köpa ett eksemtäcke till Filipus med tanke på alla dessa :devil: flugfän som irriterar honom ordentligt nu. MEN som ni kanske vet har Filipus en ganska "konstig" exteriör och det är riktigt svårt att hitta ett täcke som passar honom.

När vi skulle köpa vintertäcke provade vi 10-12 olika täcken, olika storlekar - INGET passade. Hittade till sist ett täcke som satt okej till en början, men skavde sen över manken/manen så han fick sår. Fick låna hem ett annat vintertäcke som satt okej med, storlek 135 (han har 125 i vanliga fall) och lite stort var det men det fungerade okej ändå. Regntäcken har jag inte hittat ett enda som passar sådär riktigt bra, detta är okej, men sitter åt lite vid bogen och åker ner.

Nu när jag tänkt köpa ett eksemtäcke så blir jag lite fundersam om det verkligen finns något som passar min herre. Inte så kul att köpa hem en massa täcken och inget passar.

Det är främst vid hals/bog/manke som täckena inte passar.

Framifrån:

Tror ni att det finns något eksemtäcke som kan passa min lilla herre som inte kostar multum? Priset får max vara 1500:-, helst runt tusen lappen eller måste jag specialbeställa ett efter hans mått? :crazy:

hej hej.
det är juh Boetts då men det är juh betydligt dyrare än så. men de har juh iaf med extra bogvid osv
Billighetstäcken du inte ska köpa är iaf från gran**den det har usel passform! och asdålig kvalité på på spännen bla som bara spricker efter en vecka eller så.
H**ks har juh också ett billigt täckte med en sisådär passform men ok kvalité Men tror inte att det passar din häst för den är tajt över bogen.
Jag ska också köpa nytt billigt täcke nu och tänkte prova detta:
http://www.hastprodukter.se/products.asp?catid=28&artnr=50103

Annars har juh T&A täcken för typ 1500 som de står passar utmärkt till islandshästar. men som jag själv inte har provat

Horseware sweetitchhoody. V-knäppning i bogen vilket ger en hel del utrymme tycker jag. Min har normalt 130 i hw men i detta täcke är det aaaningens för stort i bogen så jag ska köpa en till 125a och ha 130-täcket i reserv. Trots att det är lite för stort så har han aldrig fått skav ändå.

Vet inte hur sy-kunnig du är...men kan berätta hur jag gjort.

Har en shettis som behöver eksemtäcke men där storleken inte stämmer riktigt.
Strl 95= för kort & tight hals och alldeles för lite magdel men lagom på längden.
Strl 105= Ok hals/bog, nästa för liten magdel MEN för lång.
Strl 115= Perfekt hals/bog och magdel, MEN på tok för långt!

Så jag har helt enkelt lagt upp det på längden, lade ett veck mitt på ryggen och sydde där. Har inte klippt isär. Ganska enkelt och har hållt utmärkt.
Jag köper eksemtäcken i ullared. De har likadana på granngården (brunt), någon skrev att det var dålig kvalite´- mina håller jättebra!
Inga spännen har gått sönder, klart täcken ger sig efter ett tag - men 1-2 säsonger har täckena hållit. Har de gått sönder så beror det:
1) en annan häst har dragit sönder det i lekens hetta.
2) han har kliat sig mot en trädstam eller liknande och lyckats hitta en kvist som river hål på det.

Horseware sweetitchhoody. V-knäppning i bogen vilket ger en hel del utrymme tycker jag. Min har normalt 130 i hw men i detta täcke är det aaaningens för stort i bogen så jag ska köpa en till 125a och ha 130-täcket i reserv. Trots att det är lite för stort så har han aldrig fått skav ändå.

Jag provade ett horseware täcke (vintertäcke) och det passade inte alls. Kanske eksemtäcket sitter bättre?

Jag är inte så sy-kunnig men har en mamma och mormor som älskar att sy. Smart tips! Tack så mkt! :D

Finns ett på börjes kostar dock betydligt mer men är av stretchigt material, borde passa dem flesta, hade ett liknande dock dåligt material som snabbt gick sönder därför rekomenrerad jag inte det.
Men kolla upp det på börjes

Och så kom jag att tänka på en sak, hästen ifråga är helt eksemfri, skulle man ändå satsa på ett eksemtäcke eller bara ett flugtäcke med flughuva utan öron till? Blir det inte varmt med ett eksemtäcke/flugtäcke när solen ligger på? :o Hästarna har tillgång till vindskydd/ligghall (svalkande) på sommaren men går oftast inte in där.

Kom på en sak till, täcket jag söker bör vara tåligt för lite lek, inte gå sönder för minsta lilla grej. Går i flock blandat med unghästar och äldre hästar så sönder kommer det nog gå ändå men jag hoppas att det kan klara sig ett tag iaf.

/Elina, som aldrig haft täcken på sina hästar på sommaren. :o

Jag köpte ett Jackson precis nu, kostar 495:-, kanske mer på andra ställen ?

Jag tycker det sitter bra, kanske aningens kort neröver mot framdelen-benen men det är ok OM man inte har en häst med eksem.
Vilket jag förstår att Filipus inte har ??

Även i Jackson skall det finnas ett med större bogvidd än normalt, det hette 125 cm Large.

Jag köpte mitt av Karin Åberg, hon med sadlarna.
Du kan ju fråga vad hon tror iallafall.....

Om man itne har täcket för att hästen verkligen har eksem så tar man ju av det mycket oftare än annars.
Så det kanske går med ett billigare alternativ för det behöver inte vara lika hållbart ?

Stoet osm jag har mitt till har det inte just nu då hon går på ett mycket öppnare bete och just dessa dagar blåser det som attans :)

Jag har xoå Granngårdens, strl 125 cm som känns precis lite tajt och srtl 135 cm som är alldeles för lågnt......dålig passform tycker alltså jag iaf på dem.

Boetts är bäst men onödigt dyrt för att bara ha som flugskydd :)

Jag skulle inte satsa på flugtäcke.
Den erfarenhet jag har av dem är att det är ännu dåligare passform, även på de dyra varianterna, och de flesta hästar får skav av dem.

eksemtäcke är oftast mukare i materialet och sitter på ett helt annat sätt.

Om Jackson håller för lite lek osv vet jag itne för stoet som haft det här leker inte med de andra.

Granngårdens som ett annat sto har, har hittills hållt för klättrande föl men det beror nog på om han fastnar eller ej. Dock är det ett litet hål frampå, av vad vet jag inte.

Boetttäcket som jag hade höll inte när fölet bärjade klättra och leka med mamman.

Tack så mkt för tips! Filipus har ej eksem men blir väldigt irriterad och blivit lite biten redan.

Våra beteshagar är också ganska öppna men det är så sjukt mkt knott ändå trots att det blåser nu. :( Har inte haft så här mycket flugfän här förut och klarat mig med två islandsimporter som ej fått eksem.

Karin Åberg ska jag kontakta, ska även prata med henne om ev sadelutprovning så det passar ju fint då att samtidigt prata om täcken.

Jacsons har usel passform anser jag. Min herre har 125 cm i täcken, är iofs kraftig (läs fet) men ett 135 cm i Jacson blir bra i rygglängd, bra över bogen (!) men är ALLDELES för kort på sidorna. Jag skiljs gärna från det för en moderat peng :angel:

Jag har Busse Everline på honom, de passar bäst, och på just honom håller de lika bra som Boett, men kostar bara hälften. Boett var passformen bra dock, han hade S4, dvs 125 med stor bog förra året men har växt ur det.

Jacsons har usel passform anser jag. Min herre har 125 cm i täcken, är iofs kraftig (läs fet) men ett 135 cm i Jacson blir bra i rygglängd, bra över bogen (!) men är ALLDELES för kort på sidorna. Jag skiljs gärna från det för en moderat peng :angel:

Jag har Busse Everline på honom, de passar bäst, och på just honom håller de lika bra som Boett, men kostar bara hälften. Boett var passformen bra dock, han hade S4, dvs 125 med stor bog förra året men har växt ur det.

Fast du har väl storhäst?

Och tråden gäller ju en islandshäst (och jag tror den har legat på rätt forum men blivit flyttad...)

Jag tipsar också om att kolla Jacson ifall Boett känns för dyrt,
för jacson har som sagt en 'large' variant på sina storlekar också.

Det finns på flera ställen vet jag,
bla Bole, WoW och hos Karin Å (finns säkert fler om du googlar)
och kostar kring 450-500:- beroende på var.

Nej, jag har en welsh sektion B, ca 140 cm i mankhöjd, 3 år.

(Jag har storhäst med, fbl, men han har inget eksem, han har Bucac Buzz Off insektstäcke =))

Nej, jag har en welsh sektion B, ca 140 cm i mankhöjd, 3 år.

(Jag har storhäst med, fbl, men han har inget eksem, han har Bucac Buzz Off insektstäcke =))

Ja just ja, det var så det var =)
Jag var iaf ganska säker på att det inte var just en islänning du hade,
och de har ju ibland en helt annan exteriör än 'ponnys' i samma strl,
bara mellan mina tre islänningar skiljer sig exteriören något enormt. :)

Filipuss ser inte värre ut än min förra eksemhäst, han hade Boett och Hööks utan problem. Stl 135.
Hööks så sydde jag ihop i mitten pga kort rygg, annars var allt okej.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 268
Senast: JennyLz
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
994
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna