Sv: Det här med eksemtäcken..
Nu blir det OT, men jag täckar hästar som rids höst och vår även om de inte behöver det för temperaturen. De får ett tunt regntäcke på sig under lerperiod. Helt enkelt för de älskar att rulla, och vi har blålera. Den är inte bara att borsta av, utan man måste spola. Jag har kallstall och ingen spolspilta, så då får de täcke helt enkelt.
Nu den här årstiden när de rullar i jord eller på sin höjd blöt jord, skulle jag aldrig täcka för att 'slippa borsta', men skillnaden är att det går att borsta nu helt enkelt.
Jag fick förut på en annan sida väldigt mkt gliringar om att SÅÅ mycket insekter kan det väl inte vara. Sen skulle typ halva sidan uppöver här på kurs, med sina hästar. De hade börjat inse att det kanske låg något i det jag sa när de kom närmare och började se häst efter häst i UFOutstyrsel i hagarna. Sen var de på kurs här, och satan vad de gnällde om insekter, många for och panikköpte insektstäcke så hästarna skulle kunna få någon utevistelse under kursen. Och de slutade häckla mig
Däremot, något jag många gånger funderat över. Där jag bodde förr, så under hela min uppväxt, och ända fram till 1997 - 1998 så var det INGA problem med insekter. Inga huvor, inget täcke, knappt nån smörja. Sen hände något och det sa formligen PANG och var nedlusat med broms, knott osv (innan var det mygg, flugor och några enstaka broms). Och samma hästar som innan klarat sig utan 'allt', behövde täcke, smörja och så.
Samma sak här, jag har bott här sen 2001, det har varit elände hela tiden, men bönderna i byn vittnat om att i slutet på 90-talet hände 'något' och insektstrycket formligen exploderade, såpass att kobonden förlorat flera undjur i knottinvasion.
Och jag undrar SÅ vad det beror på? Växthuseffekt? Global uppvärmning? Vad?
Trist som satan är det. Från midsommar och långt in i augusti går det inte att rida annat än TIDIG morgon eller SEN kväll, övrigt tid får man traila till ridhus eller ge fan, det är något så fruktansvärt ffa med broms. (Jag räknade ju en gång hur många jag hann slå på 10 minuter, och då hann jag inte slå alla. Talet var tresiffrigt. Jag klandrar inte hästarna att de får panik. Myggen går ju stå ut med dock, de får man där när man rider tiiiidigt/seeent)