Det här med eksemtäcken..

Sv: Det här med eksemtäcken..

Tar han skada av insekterna?

Annars skulle jag ha honom inne de värsta timmarna. Tycker inte det är rätt mot hästarna att ha dem täckade året runt.

Ja just ja, det var så det var =)
Jag var iaf ganska säker på att det inte var just en islänning du hade,
och de har ju ibland en helt annan exteriör än 'ponnys' i samma strl,
bara mellan mina tre islänningar skiljer sig exteriören något enormt. :)

Givetvis, men han är bildmässigt ganska lik TS häst i kroppsbyggnaden. Och han passar ju fint i t ex Boett osv, dvs de andra märkena passar mycket bättre än Jacson. Som till och med på skyltdockehästen de har i reklambilden är kort i sidorna. Och är det då en bred häst, med bred rygg och gärna lite mage, så blir det ännu kortare på sidorna.

Tar han skada av insekterna?

Annars skulle jag ha honom inne de värsta timmarna. Tycker inte det är rätt mot hästarna att ha dem täckade året runt.

Året runt?:o Tror du jag har täcke på min på vintern när jag har det på hela sommaren?

Ang täcke året om, så mitt fbl är täckad nästan året om, han har flugtäcke sommartid (i nät). Och regn/vintertäcken vintertid. Det skulle vara mer plågsamt för honom att inte ha insektstäcke. Han har en period vår och höst när han är naken ute, och en ännu längre period när han är naken inne.

Ponnyn går än inte täckad vintertid, men kommer göra det vad det lider, då han kommer behöva klippas när han ska arbeta. Men samma där, alternativet skulle vara grymmare.

Det är TRÅKIGT tycker jag för egen del att de inte kan gå nakna sommartid, men lider de av insekterna (eksem för ponnyn, blir stressad och sönderbiten för fbl) anser jag det är humanare att de får ha det.

Jag inhandlar burka åt min dam på H**ks. Det ljusbruna eksemtäcket. Kostar runt tusenlappen beroende på vilken huva man vill ha med.

Är du osäker på storleken, ta en strl större än han brukar ha om han har stora bogar. Ella passar bäst i XL, hon är 157 cm hög. Kanske L passar din? L är i minsta laget till henne. Har två täcken.

Min häst är allergisk mot knott så jag har inget annat val än att hålla henne täckt hela sommaren.

Till andra hästar som besväras när blinningarna är som ettrigast så funkar ett billigare täcke lika bra. Köpte ett blått på samma företag. Har inte haft problem med passform alls trots häst med stora bogar.

Ella i strl L-burka:
DSC00461.jpg

KL

Jag har haft häst i + 30 år, och jag skulle ha exem/flugtäcke om:

1) jag hade en exem häst
2) jag bodde i ett extremt flug/knotthål, som ett fåtal av sveriges län innebär, under rätta väderförhållanden, under VISSA tidpunkter på sommaren. ALDRIG annars.

Jag tycker det gått extrem inflation i täckandet av häst över lag, och det i kombination med okunskap runt vad täckande av häst innbär för djuret, är sorgligt i min värld.

Jag täckar och klipper min häst vintertid, försöker täcka måttligt och aldrig med för varma täcken då jag har stor insatthet av hur hästen som djur, och dess värmereglering osv fungerar. Jag tycker det räcker gott och väl. det är väldigt många månader om året som hästen går med täcken, som sitter emot kroppen, hindrar pälsen från att lufta och fungera naturligt osv. att packetera in hästen i täcken sommartid för att det är lite flugor, är för mig ofattbart. det finns 100 andra minst lika effektiva sätt att hålla undan flugor och bitfän, utan att för den skull hästen ska gå i täcken.

enkla lösningar: man sviwchar hästen som grund, var 8:e vecka. detta går in i fettlagret på hästen och skyddar mot framför allt fästing men även knott. utöver det behöver man inte ens dra till med en massa kemikalier av avancerad sort. nylanders tjärsalva, som man gnider in i sina egna händer och sen stryker över hästen, fungerar aldeles utmärkt, och håller sig i minst 12 timmar framöver. oslagbart.under extrema broms och fluginvasioner som brukar vara ett par tre veckor om väderförhållandena påverkat under en sommar, så är en utmärkt lösning att ta in hästen under de varma timmarna på dagen, och istället låta den gå ut natt.

flugtäcken som sitter åt runt hästen, hämmar dess rörelser, har otroligt dåliga material i många fall, så tillvida att hästen får skav, täcket drar och nöter, blir svettig av det osv, plus framför allt itne ens skyddar de delar hästen blir biten mest = ljumskar och mage - varför - om det inte är extrema fall som jag nämnt först i tråden? Jag fattar inte. det är en mänsklig projektion vi gjort att hästen skulle må bra och vara lycklig för att den har en inpacketering av täcken 12 månader om året.

Nu kommer femtio personer att komma med inlägg om hur deras flugtäcke minsann har UV skydd och kyler.
tyvärr säger jag - inget kyler och reglerar värmen lika väl som hästens egen päls. Låt den får vara häst i den mån det går, och sluta projicera egna känslor och använd naturligare vägar, för att låta den få gå åtminstånde ngra månader på året då vädret och betet är som gynsammast, utan att vara inpacketerad.

det är min åsikt : )

Fast haken är ju att det flugmedel som fungerar för en, inte alls fungerar för en annan.

Jag skulle nära nog kapa av mig armen om jag hittade något som fungerade. Jag VILL ha mina nakna, för deras skull och för MIN (det finns inget jag hatar så mycket som att innan jobbet klockan fem en morgon stå och hålla på med täcken och skit).

Men varken switch, nylanders, prob, ultrashield, renons, bromsbroms, equimin sommarspray, [fyll i vad du vill här] eller napalm (okej, det har jag inte provat, men väl det mesta) har fungerat. Disse travar runt runt runt för att komma undan flygfäna utan nättäcket, dessutom blir han ganska svårt biten (svårt biten = sårig).

Samma sak med 'alla andra' hästar här, de blir otroligt stressade och bitna vad man än försöker kleta på.

Bromssäsongen, som tyvärr är markant längre än några veckor, då går de in dagtid helt enkelt - bromsen biter inte ens eksemtäcke på. Men jag skulle gärna ha dem nakna ute under icke-bromssäsong, men det är som förgjort.

Jag har väldens finaste röööda fux som är mumma att titta på i hagen, och jag får aldrig ens 'se' honom då han är väl dold under UFO-utstyrsel hela tiden. Skulle jag hitta ett alternativ skulle jag lätt välja bort täcket, men so far lyser alternativet med sin frånvaro =/

*svarar alla*

Jag vill helst inte täcka in honom men det hjälper inte med flugmedel längre. Han har blivit ganska mkt biten på bogen, halsen osv. Vi har skillingarydsalva, flugspray (nån dyr som jag inte kommer ihåg namnet på men den är suverän), switch var 8onde vecka. Bara nu på eftermiddagen var det fullt av knott och andra flugfän ute, hästarna fick komma in en sväng då i ett kyligt stall och svalka sig lite samt komma bort från flugorna. Det gillade dom inte alls, stod o skrapade i golvet och spakade på dörren och ville gå ut igen. Gammelvalacken som jag skrivit om i inlägg #1 trivs inte att stå på box alls längre tyvärr, han vill vara ute dygnet runt och därför kände jag att det kan nog vara bäst med ett eksemtäcke ändå.

Ska prova Jacson's täcke som tipsades, även kolla hööks och börjes utbud. Jag får hoppas att jag hittar ett bra täcke åt honom så han inte blir allt för biten eller värst av allt, får eksem. :(

A-K.Eng, täcket du tipsade om - kan man köpa flughuvan löst till eller sitter den typ fast i täcket? Har flughuva som passar perfekt på min pålle, som inte går upp över öronen som jag vill kunna använda. ;)

Kan tillägga; hästen går täckad kanske 2-3 månader vinterhalvåret när han är klippt beroende på väder, aldrig sommartid förutom kanske efter en dusch och då får han ett tunt täcke att ha på sig 30-45 min medan han torkar. Han kommer ej klippas i vinter, alt halvklippning så han ska kunna gå på lösdrift utan täcke (om det inte blir -20 grader eller kallare, då får han ju täcke på sig)..

Fast, varför inte prova med INSEKTStäcke först? De är betydligt luftigare, trevligare, enklare ta av/på än eksem täcken?

Du har PM förresten.

Jag håller med!

Vi har flera tunnhudade hästar som klarar sommaren helt galant till och med utan något för ögonen!
Sålänge inte hästen får stora sår så ska hästen vara utan täcke är min åsikt.

Man ska ha i åtanke att det kan vara stor skillnad på insektstryck beroende på var hästen bor. Så att tunnhudande på ställe X kan gå utan, medan även mer tjockhudade på ställer Y behöver täcke beror inte automatiskt att hästägaren på ställe X är en mesig fan ;)

Jag tror dock faktiskt att ALLA hästägare vill att deras hästar ska kunna njuta av sommaren nakna, jag kan inte komma på en enda som jag vet som VILL ha flug- eller eksemtäcke på? Det är tristare för hästen, det är merjobb för husse/matte och så kostar de emla täckena ganska stora pengar, och behöver ersättas betydligt oftare än t ex ett vintertäcke.

Jag har en "granne" som har täcke på hästen för att den inte ska bli skitig.
Vi bor i ett mygghål.

Mm, men det finns ju mer insekter än mygg att ta hänsyn till.

Här är det massor med mygg, jag sitter och kliar mig frekvent i hårbotten efter att ha varit ute en snabbis och kollat till dem på betet. Just myggen tycks inte bekymra dem speciellt dock. Och de blir på sin höjd bubbliga av myggbett, inte såriga.

Men svidknotten, de vanliga knotten, stickflugorna (och ffa bromsarna, men de är lögn att hjälpa dem emot med täckena) de gör dem oerhört stressade, och blodigt sönderbitna.

Jag brukar försöka dra ut på insektstäcket så länge det går, men alldeles för tidigt (april i år) så från dag till annan kommer fanskapet och jag får blir tvungen att täcka. Trots att de är smorda.

Ett insektstäcke hindrar inte hästen från att bli skitig.

Finns en hel del knott och bromsar mm hos oss också. Jag menar bara det att
det är väldigt lustigt hur mkt hästar som fått insektsproblem sen dessa täcken började bli
lite mer lätt-tillgängliga. I allmänhet så täckar gärna folk. Dina hästar kanske har allvarliga problem med flygfän
men att det skulle finnas i nästan varje stall de tror jag inte på.

Nej jag vet att ett insektstäcke inte håller smutsen borta men pricipen, att täcka för man inte orkar borsta är ju skrämmande.

Nu blir det OT, men jag täckar hästar som rids höst och vår även om de inte behöver det för temperaturen. De får ett tunt regntäcke på sig under lerperiod. Helt enkelt för de älskar att rulla, och vi har blålera. Den är inte bara att borsta av, utan man måste spola. Jag har kallstall och ingen spolspilta, så då får de täcke helt enkelt.

Nu den här årstiden när de rullar i jord eller på sin höjd blöt jord, skulle jag aldrig täcka för att 'slippa borsta', men skillnaden är att det går att borsta nu helt enkelt.

Jag fick förut på en annan sida väldigt mkt gliringar om att SÅÅ mycket insekter kan det väl inte vara. Sen skulle typ halva sidan uppöver här på kurs, med sina hästar. De hade börjat inse att det kanske låg något i det jag sa när de kom närmare och började se häst efter häst i UFOutstyrsel i hagarna. Sen var de på kurs här, och satan vad de gnällde om insekter, många for och panikköpte insektstäcke så hästarna skulle kunna få någon utevistelse under kursen. Och de slutade häckla mig :angel:

Däremot, något jag många gånger funderat över. Där jag bodde förr, så under hela min uppväxt, och ända fram till 1997 - 1998 så var det INGA problem med insekter. Inga huvor, inget täcke, knappt nån smörja. Sen hände något och det sa formligen PANG och var nedlusat med broms, knott osv (innan var det mygg, flugor och några enstaka broms). Och samma hästar som innan klarat sig utan 'allt', behövde täcke, smörja och så.

Samma sak här, jag har bott här sen 2001, det har varit elände hela tiden, men bönderna i byn vittnat om att i slutet på 90-talet hände 'något' och insektstrycket formligen exploderade, såpass att kobonden förlorat flera undjur i knottinvasion.

Och jag undrar SÅ vad det beror på? Växthuseffekt? Global uppvärmning? Vad?

Trist som satan är det. Från midsommar och långt in i augusti går det inte att rida annat än TIDIG morgon eller SEN kväll, övrigt tid får man traila till ridhus eller ge fan, det är något så fruktansvärt ffa med broms. (Jag räknade ju en gång hur många jag hann slå på 10 minuter, och då hann jag inte slå alla. Talet var tresiffrigt. Jag klandrar inte hästarna att de får panik. Myggen går ju stå ut med dock, de får man där när man rider tiiiidigt/seeent)

A-K.Eng, täcket du tipsade om - kan man köpa flughuvan löst till eller sitter den typ fast i täcket? Har flughuva som passar perfekt på min pålle, som inte går upp över öronen som jag vill kunna använda. ;)

Du köper utan huva. Det har funnits två att välja till.

Fördelen med en större storlek på täcke är att det blir lite pösigt i bogen och då biter inte blinningarna så illa, stramar den tätt intill kroppen kommer de åt att bita igenom. Blinningarna är inte det stora problemet men om täcket stramar på ett litet ställe så sätter sig alla odjur där och då blir min häst svullen.

Ett ohyremedel som jag varit nöjd med är ett djurschampo från LR-International med aloe vera och extrakt från niem-trädet. Håller inte fästingar borta till 100% men närapå. Ganska bra mot flygande ohyra också. Effekten håller i max 6 veckor.

jag måste hålla med A-W , så mycket broms som finns uppe i hennes trakter har jag aldrig sett här, eller i Norrland.:eek:. Rent vidrigt vissa dagar.

Läs min punkt 2, så kan du slappna av sen.

ang. att alla hästägare helst vill ha hästen naken, så håller jag inte med dig ett dyft. Här har kreti och pleti täcken och flugtäcken på dygnet runt, året runt, utan ngn som helst påtaglig motivation. det är smidigt för hästägaren tycker man, mycket smidigare än att hitta ett flugmedel som passar, eller smörja in hästen morgon och kväll. osv.

Håller helt med Fjordtokan!

Jag har ju sagt att hos dig kanske det inte funkar utan. Men att det behövs överallt det tror jag inte alls på.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 268
Senast: JennyLz
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
994
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna