Det här med Eksem....

Alfakrulls

Trådstartare
Ja, de verkar ju inte bättre än att mitt 4-åriga import sto fått eksem.
Hon har kliat av sig hela manen och nu är de svansen hon har siktet inställt på och jag är helt nybörjare på det här med eksem.

Vart finner man bra eksemtäcken?
Vad ska man smörja dem med? Vad är de bästa?
Vad finns de annars man kan ge henne som sägs lindra eksem?

Hon är ju bara 4 år så de känns tråkigt att behöva slänga på henne täcke redan men om
de är det som behövs för hennes skull får de väl bli så.
Vad annars ska man göra.

Dock har hon inte några sår eller är svullen varken vid mankamen eller i
svansen, men hon kliar sig i alla fall en hel del nu. :(

Så....många tips till en nybörjare va de gäller det här med eksem!

Sv: Det här med Eksem....

En fråga till....

Är de "vanligt" att de får eksem så här tidigt? Eller, är de tidigt?

Hon fick pälsätare i vintras som tg rätt lång tid att få bort, och då kliade hon bort de msta av manen efftersom de va under manen de satt, men nu har de försvunnit men nu har hon som sagt börjat klia sig en del i huvet och svansen.

Endå har vi inte haft de så varmt här, så några direkta insekter har ju inte börjat vakna förens typ nu.....!!

När kom hon till Sverige?
Det är jätteviktigt att skydda importerna de första somrarna, helst resten av livet om man vill vara på den "säkra" sidan. Att man helt enkelt behandlar hästen som om den har eksem med täcke, flugspray och kanske även smörjning beroende på hur förebyggande man vill vara.

Boett har superbra eksemtäcken dock mycket dyra, en mycket bra budgetvariant finns på hööks.

Jag har använt mig av medlet horsol på två av mina tidigare eksemhästar, de har funkat okej men än har jag inte funnit något direkt mirkelmedel trots jag nästan plöjt genom hela marknaden, du får helt enkelt prova dig fram.

Mitt tips är alltså att täcka henne omgående.

/Madde

Hon kom till sverige i sensommaren -07. Köpte henne i mars -08.