Det här med Eksem....

Alfakrulls

Trådstartare
Ja, de verkar ju inte bättre än att mitt 4-åriga import sto fått eksem.
Hon har kliat av sig hela manen och nu är de svansen hon har siktet inställt på och jag är helt nybörjare på det här med eksem.

Vart finner man bra eksemtäcken?
Vad ska man smörja dem med? Vad är de bästa?
Vad finns de annars man kan ge henne som sägs lindra eksem?

Hon är ju bara 4 år så de känns tråkigt att behöva slänga på henne täcke redan men om
de är det som behövs för hennes skull får de väl bli så.
Vad annars ska man göra.

Dock har hon inte några sår eller är svullen varken vid mankamen eller i
svansen, men hon kliar sig i alla fall en hel del nu. :(

Så....många tips till en nybörjare va de gäller det här med eksem!

Sv: Det här med Eksem....

En fråga till....

Är de "vanligt" att de får eksem så här tidigt? Eller, är de tidigt?

Hon fick pälsätare i vintras som tg rätt lång tid att få bort, och då kliade hon bort de msta av manen efftersom de va under manen de satt, men nu har de försvunnit men nu har hon som sagt börjat klia sig en del i huvet och svansen.

Endå har vi inte haft de så varmt här, så några direkta insekter har ju inte börjat vakna förens typ nu.....!!

När kom hon till Sverige?
Det är jätteviktigt att skydda importerna de första somrarna, helst resten av livet om man vill vara på den "säkra" sidan. Att man helt enkelt behandlar hästen som om den har eksem med täcke, flugspray och kanske även smörjning beroende på hur förebyggande man vill vara.

Boett har superbra eksemtäcken dock mycket dyra, en mycket bra budgetvariant finns på hööks.

Jag har använt mig av medlet horsol på två av mina tidigare eksemhästar, de har funkat okej men än har jag inte funnit något direkt mirkelmedel trots jag nästan plöjt genom hela marknaden, du får helt enkelt prova dig fram.

Mitt tips är alltså att täcka henne omgående.

/Madde

Hon kom till sverige i sensommaren -07. Köpte henne i mars -08.

Förra sommaren gick allt super bra och hon hade inga tendenser till eksem men detta året verkar vara annorlunda.

mm, har kollar på Boett, de va rätt dyra men helt klart värt de om de hjälper henne....är de på Hökks lika bra, eller, kanske lika bra att köpa båda så man kan byta å så?

Eksem debuterar ofta andra sommaren i Sverige, så man kan alltså tro att man klarat sig när hästen inte reagerar första sommaren.

Jag har testat båda och enligt mig så håller de lika bra, när det då är en skillnad på nästan en 1000 lapp så hade jag hellre köpt 2 från hööks att byta med.

Varken jag eller hästen gillar traditionella eksemtäcken. Jag gillar horsewares sweetitch hoody. Väldigt slitstarkt material, täcker bra, tål lite regn utan att bli genomblött. Köpte ett ifjol och det är inte en enda skråma i det, har dessutom tvättat det flera gånger.

Horsol fungerar väldigt bra på min häst, dämpar kliandet bra.:)

Tusen tack alla för all info.
Blir till att åka till H**ks direkt imorgon och köpa mig täcken.

Horsol, vart köper man detta? på apoteket?

Nu är eksem täcke beställt, hoppas de passar nu bara.
Sen ska jag åka å köpa ett imorgon oxå, så jag får ett så snabbt som möjligt.
Blir ett från Hö*ks och sen ett från Boett. De får hon vara värd.

Även beställt Horsol, många som sagt att de ska vara bra, så de får man väl testa + att jag ska tvätta henne i ett väligt bra shampo vi har här på jobbet som är bra just mot eksem/irritation i man/svans å så.

Så får vi se hur detta utvecklar sig!

Min eksemhäst har jag redan tvättat en gång med eksemschampoo i man och svans och skall slänga på täcke snart. Han har redan börjat vifta med svansen och skakar irriterat med huvudet.

Jag använder PROB schampoo och PROB olja samt flugspray och självklart täcke dygnet runt.
I år kommer han stå inne de jobbigaste timmarna på dygnet, ute resten.
Jag tvättar även honom en gång i veckan under högsäsong med eksemschampoo. Och byter täcke kanske varannan vecka, därför är det bra att ha två täcken!

Jag har ett eksemtäcke från Boett och ett från Jacson. :)

Latmasken har 7 täcken, ifall något eller några går sönder så slipper man stress laga.:angel: Nu är gubben en snäll en, oftast blir de bara skitiga och han kliar sig sällan eller aldrig så därför kan jag slippa mycket i lagväg pga det. MEN träden han måste passera i bland finns det tyvärr inget skydd mot.:crazy:

Ja varför inte, ett par av dessa täcken är nog 7 år eller så.

Delvis knapplån..

Jag har en halvblodsvallack som förra året hade det superjobbigt med klåda. Det var då helt nytt för mig så jag gjorde "för lite, för sent" men i år har jag bestämt mig för att göra allt jag kan för att ge honom en bra sommar. Han har nu gått med eksemtäcke från hööks i en vecka och idag gav jag första behandlingen med horsol.
Täcket verkar sitta bra men åker ju bak när han tar ner huvudet så enbart halva halsen skyddas. Hur löser ni det? Jag testade med att spänna åt det lite hårdare runt nacken men hur hårt vågar man spänna egentligen? Prövade också med att spänna fast det i grimman men då fick han skavsår av grimman + att hagkompisen biter i grimman + att det fortfarande åker bak ett par decimeter på halsen. Vill ha kvar manen i år... Så idag åkte jag och köpte till en huva med hals (också från hööks) som spänns i täcket så när den och täcket går om vrann så skyddas äntligen hela halsen. Men det känns ju lite fånigt att behöva ha huva dygnet runt när han fortfarande står på box, men vad ska man göra?

Det jag är mest rädd för nu är att täcket eller huvan ska skava, han har gamla bogskav från regntäcket han gick med innan så jag hoppas han klarar sig...

Ullis - kvällssvammel.

Jaaa... De här med eksem... Eksemen är ju ett symtom på att hästen är allergisk mot NÅGOT i omgivningen. Det kan vara mygg, knott, pollen osv... Så steg ett är att ta hjälp av en duktig hudveterinär som kan ta reda på vad hästen är allergisk mot... :confused:

Mitt bästa tips. Gör ögonhålen lite större in mot mitten och sy på öron. Skaver inte

product.aspx

Gaaah! Idag har han ju då huva plus täcke... Men öronen åker ur öronen på huvan och viks... Ser inte skönt ut alls. Hästen måste ju kunna vinkla sina öron... hm... Tips?

Hippokondriker - förstår inte riktigt? ögonhål? Öron finns ju redan? Bilden syns inte :(

Nej förstår att du inte förstår. Skrev ett inlägg till som tydligen innehöll något förbjudet så det togs bort. :crazy:

Jag menade inte att du skulle göra detta på din befintliga huva utan om du köpte en sån som jag har från hå dubbel ö kå ess. Heter Lycra huva och finns på Western avdelningen. Den får man (på min häst iaf) göra ögonhålen större in mot mitten och sy på öron eftersom den inte har några. Men den täcker hela manen, pannlugg och öron (efter man sytt på dem...) och skaver inte.
Om man vill skydda ögonen kan man sätta ett sånt där vanligt fllugnät ovanpå när de är ute, men kan ju ta av det inne så de kan se. Har hästen inte problem med öronen så kan man ju skita i att sy på såna. hoppas du förstår.

Jag har haft flugmasker som har hals, ofta finns en ögla på dessa i nacken där jag fäster bandet man spänner halsdelen med. De har täckt nacken om halsen blir för kort, men också hållt allt på plats. Som en burka nästan.

Jag köpte ett täcke från Mark Todd förra året. Helt fantastiskt bra flugtäcke med elastiscitet vid manken så när hästen böjer huvudet neråt för att beta åker halsen med ner o skyddar hela vägen fram till öronen! Sitter inte fast alls uppe vid nacken, alltså inget som drar bakåt.

Det var billigt, gav 895 eller nåt liknande, finns inte ett märke på det trots daglig användning hela förra säsongen. Men min häst kliar sig ju bara i man o svans, inte på övriga kroppen så han behöver ju inte ett Boett täcke som skyddar runt magen.

Jag tvättar honom med PROB schampo minst 1 gg/veckan. Har sen provat det mesta som finns, övriga PROB-produkter funkar inte alls på honom, det är väldigt individuellt vad som fungerar. Men Horsol har varit ok men när han kliar som mest är det enbart Nylanders Hästkräm som fungerat.

Har i år fått tips om svavelpulver i man o svans i förebyggande åtgärd. Det luktar illa o ska hålla insekter borta=mindre klåda. Sen har jag även beställt Killitch från England, ett medel med Bensylbensoat som ska minska klåda.

Allt är värt att testa 1 gång iaf!

Lycka till!

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 362
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Har haft problem med ögonen sedan början av december. Kliar något fruktansvärt både på ögonlocken, ögonlockskanterna och i ögonen...
Svar
19
· Visningar
916
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod