Det här med Eksem....

Sv: Det här med Eksem....

kl
Kan även tipsa om mycket bra men långt ifrån billiga:cry: produkter om man söker på Snuggy och Hoods.
Bara frakten är en förmögenhet, men deras maglapp är outstanding. Finns även juver skydd och tom benskydd att köpa till. Om man känner sig rik alltså:angel:

Hehe... det var ju det där med att känna sig rik :o

Nu tycker jag att jag har hittat något som skyddar ordentligt, med hööks både täcke och huva med hals, men nu hamnar ju öronen i kläm... Men kanske om man har grimman på, utanpå huvan, så hålls öronen bättre på plats? Kan ju vara värt att testa i alla fall...

Som tur är har han inte börjat klia sig än, så det känns skönt att vara ute i god tid i och med att man uppenbarligen behöver pröva sig fram lite...

Mitt halvblodssto har också eksem.

Hon ska snart få ha på sig sitt eksemtäcke dygnet runt (det från Hööks har jag, sitter som gjutet), sista maj brukar det åka på. Beroende på väder.
Hon kliar mest svans och man, och har börjat lite nu för någon vecka sen.
Jag har hittat ett toppenmedel som fungerar KANON på min häst!
Jag smörjer in svansrot och mankam med Eclipsebiofarm's AVS 14. Man tar en "klick" i handen och smörjer in.
Mycket prisvärd. Men jag har dock inte använt den länge, så vi får väl se ifall den har gjort sitt snart.
Men hittills är jag imponerad. Har kört på tjära-medel tidigare, men detta innehåller ingen tjära utan luktar mer som 'sjukhustvål'. Så det är ju ett plus för de som ska vistas runt hästen.

Blir eksemen väldigt ilskna i sommar kommer hästen bara få gå ute på nätterna och stå inne på dagarna.

M-oaa

Så du har också Hööks-täcket? Använder du bara täcket eller någon huva också? Om inte, spänner du fast det i grimman eller får du det att sitta ändå?

Mitt sitter så himla bra på kroppen men halsen blir "för kort" när han har haft det ett tag och ätit, rullat sig osv.

Om halsen verkligen är för kort kan du ju förlänga den med nåt stadigt tyg. Har du inga gamla täcken som kan användas som reparationsmaterial?
Jag kastar inte gamla täcken, dom kan användas om och om igen sas.

Blir nog till att försöka sälja det begagnat och köpa ett större, det har nu även börjat skava över bogarna pga det är lite litet. Attans att man inte kollar noggrannare när man sätter på det första gången, men har man ingen erfarenhet av hur eksemtäcken ska sitta så är det lätt att vara efterklok.

Annars är ditt tips bra och jag brukar också försöka spara gamla trasiga täcken att ta "reservdelar" från :banana:

Hej
Jag har köpt mina täcken i Ullared i en viss stor affär;)och till mycket bra pris 349kr!! Mitt höll HELA sommaren men vi har inga träd i hagen dock lekkamrater:laugh:. Kan verkligen rekommendera dessa. Perfekt passform och med magplatta.
Använde även Horsol med bra resultat.
Lycka till och kämpa på - det blir en del av vardagen så man tänker inte på att det är lite "jobbigt" ;)

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 513
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 922
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 018
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Har haft problem med ögonen sedan början av december. Kliar något fruktansvärt både på ögonlocken, ögonlockskanterna och i ögonen...
Svar
19
· Visningar
948
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10