Det här med divisioner?

J

Joannabaanana

Hej:) Skulle någon kunna förklara det här med div. för mig? Vad menas med att det står div. 2 dressyr, div. 3 osv?
tack på förhand:)

Sv: Det här med divisioner?

Det är allsvenskan som går i olika divisioner. Man kan säga att det är olika svårighetsgrader på de olika divisionerna.
Div 3 är lägst, rids i LC/LB, sen kommer div 2, div 1 och sedan Elit.
Det är alltså lagtävlingar det handlar om.

då rider man i lag för sin klubb, div 3 är lättast och div 1 svårast.
ex div 3 har jag för mig går i Lc och Lb, och för att få vara med där ska man inte ha startat regional tävling det året eller året innan.

I de lägre divisionerna är det det respektiva förbund som bestämmr reglerna, de skiljer sig alltså åt beroende på var man bor i landet.

så det är bara i lagtävlingar man kan tävla i regional dressyr?

så det är bara i lagtävlingar man kan tävla i regional dressyr?

Nej, regional tävlingar finns annars också. Regionala/nationella hittar man på förbundets hemsida. Det är inte alla distrikt som anordnar så många regionala tävlingar, då kan man få åka "till grannen" i stället.

nej regional har inget med div och lag att göra.
lokal, regional osv anger bara vilka distrikt som får delta, alltså hur stor tävlingen är. ex. en lokal tävling får man bara vara med i om du tillhör det distriktet. medan en regional har större upptagningsområde och oftast fler startande och högre klasser. (om inte jag är helt ute och cyklar)

okej, tack för alla svar.:) Så kan man tävla i t.ex. regional dressyr LC:1 med sin häst?

nej regional har inget med div och lag att göra.
lokal, regional osv anger bara vilka distrikt som får delta, alltså hur stor tävlingen är. ex. en lokal tävling får man bara vara med i om du tillhör det distriktet. medan en regional har större upptagningsområde och oftast fler startande och högre klasser. (om inte jag är helt ute och cyklar)

Man får starta lokal/regional tävling i vilket distrikt man vill, huvudsaken att man har löst rätt sorts licens. Sedan brukar det ibland vara så att distriktets egna ekipage prioriteras på tävlingarna, men alla har rätt att skicka in anmälan.

Hur många är man i ett lag i en lagtävling i dressyr för hästar?

Lagreglerna hittar du på ditt distrikts hemsida. I de lägre divisionerna är det upp till varje distrikt att bestämma reglerna.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 058
Hemmet Det blir fler och fler saker som ska laddas/drivas med USB nu för tiden. Försöker hitta någon form av stående digital klocka med flera...
Svar
7
· Visningar
309
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden