Det här med CV och personligt brev

MJLee

Trådstartare
Jag blir snart tokig. Söker diverse tjänster och skickar därför CV och personligt brev för granskning genom mitt fack. En kritik av mitt CV är att det är för långt och att jag därför bara ska fokusera på relevant arbetslivserfarenhet. Men det blir då 'luckor' i CV. Hur göra för att förkorta, och samtidigt skriva mer om mina arbetsuppgifter och resultat för de relevanta tjänsterna och samtidigt inte ha luckor?

Jag vet att det finns en del som arbetar som rekryterare här på Buke, råd och hjälp? :idea:

Jag blir snart tokig. Söker diverse tjänster och skickar därför CV och personligt brev för granskning genom mitt fack. En kritik av mitt CV är att det är för långt och att jag därför bara ska fokusera på relevant arbetslivserfarenhet. Men det blir då 'luckor' i CV. Hur göra för att förkorta, och samtidigt skriva mer om mina arbetsuppgifter och resultat för de relevanta tjänsterna och samtidigt inte ha luckor?

Jag vet att det finns en del som arbetar som rekryterare här på Buke, råd och hjälp? :idea:

Det är en myt att det är dåligt att ha luckor i sitt CV. Jag brukar bara skriva typ: "Arbetslivserfarenhet som är relevant för tjänsten", lista det som ska vara med och sen skriva något om "Utöver det här har jag till exempel jobbat med hästar, kaffe och alkohol" vilket blir en kul grej att förklara på intervjun :D

Utöver det här har jag även jobbat med hästar, kaffe och alkohol." vilket blir en kul grej att förklara på intervjun

Er... du delade ut kaffekask till hästs. Eller... du jobbade i ett stall där hästarna serveras kaffe på förmiddagen och alkohol på kvällen? Eller ... jag har så många idéer.

Men tillbaka till topic:

Om CV't är längre än en sida, korta ner till antingen nyaste arbeten eller de mest relevanta för tjänsten du söker.

Antingen så som Blueberry beskriver eller att man samlar liknande tjänster under samma 'paraply' (1996-1999. Jobbade som ekonmiassistent på företag 1, 2 och 3)

Jag skriver ihop de icke relevanta arbetena. Mellan xx-xx jobbade jag inom Y på följande arbetsplatser. Hoppar över kortare anställningar som inte känns som de tillför så mycket. Jag har aldrig fått några kommentarer om luckor, men de går ju oxå enkelt att förklara om någon undrar. Extra arbeten skriver jag bara som en notis under övriga erfarenheter. I rekryteringsposition vill jag inte läsa om 14 helt orelevanta arbetsplatser i cv:et.

Det är en myt att det är dåligt att ha luckor i sitt CV. Jag brukar bara skriva typ: "Arbetslivserfarenhet som är relevant för tjänsten", lista det som ska vara med och sen skriva något om "Utöver det här har jag till exempel jobbat med hästar, kaffe och alkohol" vilket blir en kul grej att förklara på intervjun :D

Som uppföljning, vad sjutton ska jag skriva som gör mig mer intressant i det första stycket där jag förklarar vad jag vill med mitt liv? Jag avskyr att söka jobb. :mad:

Som uppföljning, vad sjutton ska jag skriva som gör mig mer intressant i det första stycket där jag förklarar vad jag vill med mitt liv? Jag avskyr att söka jobb. :mad:

Haha, sånt har jag inte med. :D

Jag brukar dela upp det i CV (relevant arbetslivserfarenhet, utbildning, språk, annat som "går att punkta upp") och sen skriver jag en presentation av mig själv snarare än ett klassiskt personligt brev (vem jag är, vad jag kan, varför jag skulle vara helt förträffligt bra för dem att anställa osv).

Jag har nog aldrig skrivit vad jag vill med mitt liv i cv... (Kan iofs vara för att jag ärligt aldrig vetat vad jag vill med mitt liv)

I det personliga brevet skriver jag kort vad jag har gjort som kan vara relevant för dem, skriver varför jag fastnade för annonsen/varför jag vill jobba hos just dem och vad jag tror att jag kan tillföra... Brukar alltid börja med varför jag vill jobba hos dem.

Mitt CV är nog i längsta laget, nämligen två sidor långt. Jag måste ändå ha gjort något rätt eftersom jag kommit till några intervjuer i alla fall. Men jag ska försöka korta ner det. Svårt tycker jag när de flesta arbeten jag haft tidigare egentligen inte är relevanta för tjänsten. Vad ska man utelämna?
Personligt brev brukar vara drygt en halv sida. Följer tråden och hoppas på många tips =) Det är ju jättekul att söka jobb!

Jag tänker så här ang. luckor. De får väl helt enkelt fråga. ;)
Jag har fått frågor om mina luckor men efter förklaring/berättande så har det aldrig varit några problem.

Mitt CV är nog i längsta laget, nämligen två sidor långt. Jag måste ändå ha gjort något rätt eftersom jag kommit till några intervjuer i alla fall. Men jag ska försöka korta ner det. Svårt tycker jag när de flesta arbeten jag haft tidigare egentligen inte är relevanta för tjänsten. Vad ska man utelämna?
Personligt brev brukar vara drygt en halv sida. Följer tråden och hoppas på många tips =) Det är ju jättekul att söka jobb!

Öh? :confused: :mad: ;)

Alltså detta med luckor? :confused::confused::confused: Jag fattar ingenting.... Varför skulle det vara viktigt??

Varför skulle det vara viktigt att poängtera att man inte haft perioder mellan jobb? Mer än typ försäkra att man inte är yxmördare som suttit inne....

Nä, för att vara intressant för en tjänst så bör man väl försöka få fram lämpliga erfarenheter och vad man kan bidra med på jobbet? Eller?

Nä, för att vara intressant för en tjänst så bör man väl försöka få fram lämpliga erfarenheter och vad man kan bidra med på jobbet? Eller?

Nja, allt beror på vad du söker för jobb. Det kan absolut vara väsentligt med luckor i vissa fall. Men det gå också utmärkt att klumpa ihop en tidsperiod med mindre relevanta jobb för att senare visa en hel tidslinje vid ev. intervju.

Nja, allt beror på vad du söker för jobb. Det kan absolut vara väsentligt med luckor i vissa fall. Men det gå också utmärkt att klumpa ihop en tidsperiod med mindre relevanta jobb för att senare visa en hel tidslinje vid ev. intervju.
Varför? jag begriper inte riktigt?
Vad är tokigt med en lucka?

Jag går en Utbildning där det ingår praktik. Igår hade vi lite Ansökningstips pratade bl a om CV. Ett tips var att skriva sitt CV. Därefter sätts upp det på väggen, gå bakåt tills det inte går att läsa och titta på layouten för varje sida.
Det är bättre med två sidor luftigt än 1 sida tättskrivet..

Skickade in skiten, blev så trött på att läsa om och om igen och rätta ett ord här och ändra ett annat ord. Orkade inte titta på den mer.

Trodde dessutom att den 4 var sista ansökningsdagen, därav jäkla stressen. Men det visade sig när jag kollade igenom annonsen att sista ansökningsdag är den 23 november :meh: så all stress helt i onödan. Ibland blir jag trött på mig själv. Offentlig sektor, så får jag svar innan jul blir man glad...

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit arbetslös sedan i somras och söker aktivt efter nytt jobb. I mitt CV anger jag slutdatum på min senaste anställning, så...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 554
Senast: Youma
·
Skola & Jobb Jag vet att det finns massa olika sajter för detta och att man kan googla men jag är ute efter personliga erfarenheter. Ibland när jag...
Svar
2
· Visningar
674
Skola & Jobb Tänkte spendera söndagskvällen med att söka nytt jobb :). Men jag blir inte riktigt klok på det här med CV och personligt brev...
Svar
5
· Visningar
1 083
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Jag har hittat min drömtjänst ute på annons hos en arbetsgivare som idag har cirka 300 personer anställda. Jag har precis den utbildning...
Svar
12
· Visningar
1 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka