Uppge att man är arbetslös i det personliga brevet?

Har man lång uppsägelsetid eller "verksamhetsspärr" så kan man ju inte direkt börja jobbet imorgon....
Generellt är man attraktivare om man har ett jobb, det visar ju att man gör något. Att man är igång och gör något så väl att nån är villig att pröjsa för det...

Många ställen räknar ju med att man har uppsägningstid i alla fall när det gäller kvalificerade jobb.

Jag blir lite misstänksam i min bransch om man är i en lucka utan någon given förklaring. Det finns liksom ingen anledning att vara arbetslös med den utbildningen som krävs om man är lite flexibel av sig och inte är helt saknar erfarenhet.
Man brukar ju kunna hitta något slags jobb i angränsande fält i alla fall i väntan på."det rätta" jobbet. Och lyckas man inte ens med det då är man nog inte rätt person för oss, om man inte har nån riktigt bra förklaring.

Jag har varit arbetslös sedan i somras och söker aktivt efter nytt jobb. I mitt CV anger jag slutdatum på min senaste anställning, så där framgår det att jag är arbetslös. Dock nämner jag det inte explicit i mitt personliga brev. Jag använder skrivningar som "i mina senaste roller gjorde jag ditten och datten" och använder imperfekt rent generellt.
I dagarna fick jag feedback från den senaste intervjun jag varit på. Den rekryterande chefen hade blivit fundersam, när det under intervjun framgick att jag var arbetslös. De tyckte det var oärligt att det inte hade framgått tydligare i mina ansökningshandlingar.

Jag tar med mig den kritiken, men jag är samtidigt tveksam till om jag ska vara ännu tydligare med att min anställning har upphört, redan i brevet. Jag är rädd för att bli bortsorterad om man då tror att jag söker jobbet för att jag är arbetslös, inte för att jag är intresserad av det.

Ni som är eller och har varit i min situation, hur har ni gjort? Skriver ni i det personliga brevet att ni är arbetslösa?
Formulera det som att ”då jag slutade på mitt förra jobb datum xx så är jag tillgänglig att påbörja en ny anställning omgående” eller någonting liknande så framgår det att du inte har någon uppsägningstid och det låter som att du vill arbeta vilket trots allt framstår som hyfsat attraktivt.

Sen ser det bättre ut på pappret om du även läser någon kurs eller jobbar på timmar och skriver det eftersom många arbetsgivare anser att det tyder på att man har lite mer initiativförmåga än att ”bara” vara arbetslös

Jag blir lite misstänksam i min bransch om man är i en lucka utan någon given förklaring. Det finns liksom ingen anledning att vara arbetslös med den utbildningen som krävs om man är lite flexibel av sig och inte är helt saknar erfarenhet.
Man brukar ju kunna hitta något slags jobb i angränsande fält i alla fall i väntan på."det rätta" jobbet. Och lyckas man inte ens med det då är man nog inte rätt person för oss, om man inte har nån riktigt bra förklaring.
Fast kanske just därför? Man kanske inte måste ha ett jobb snabbt? Jag är också i en bransch där jag kan mer eller mindre välja och vraka mellan jobben, men när jag blev av med mitt under 2020 hade jag inte ett dugg bråttom att hitta ett nytt. Hade sparpengar att leva på och jag sökte inte ett enda jobb aktivt själv under perioden jag var arbetslös utan blev kontaktad av rekryterare. Dröjde dock ett halvår innan det dök upp ett som jag faktiskt ville ha, men hade inga problem att försörja mig under tiden (och hade jag verkligen behövt ett jobb hade jag ju kunnat söka aktivt tidigare). Ser inte varför jag skulle ta nåt jag inte ville ha i ett läge där jag inte behövde? Så roligt är det ju inte att starta på nytt jobb, och just när det finns stor efterfrågan tänker jag att man kan ta det lite lugnare utan att vara orolig över att inte hitta nåt.

Sen ser det bättre ut på pappret om du även läser någon kurs eller jobbar på timmar och skriver det eftersom många arbetsgivare anser att det tyder på att man har lite mer initiativförmåga än att ”bara” vara arbetslös
Jo, jag börjar ju inse att det här med att få ett nytt jobb kommer att ta bra mycket längre tid än vad jag räknade med. Jag har kollat om det finns någon kurs jag kan läsa, som jag kan ha nytta av senare. Det finns dock i princip ingen på högskolenivå, utan de flesta är privata och därmed svindyra. Sedan kommer ju också kursen att ta tid och engagemang från jobbsökandet, vilket känns kluvet.

Jo, jag börjar ju inse att det här med att få ett nytt jobb kommer att ta bra mycket längre tid än vad jag räknade med. Jag har kollat om det finns någon kurs jag kan läsa, som jag kan ha nytta av senare. Det finns dock i princip ingen på högskolenivå, utan de flesta är privata och därmed svindyra. Sedan kommer ju också kursen att ta tid och engagemang från jobbsökandet, vilket känns kluvet.

Jag vet inte vad det är för sorts jobb du söker, men om det är jobb med många sökanden, så handlar det mest om ganska enkel statistik. Om jobbet är av enklare sort med många lämpliga kandidater, så är det mest en statistisk chans om man får komma på intervju och bli anställd, mer än personliga kvalifikationer.
Samma handlar om arbeten där utbildningen är mestadels på jobbet, man räknar att anställa utan förkunskaper och det är personlig lämplighet som styr.

Om man är lämplig eller inte kommer alltså hänga på rekryteraren. Om det är så 1/100 rekryterare som tycker att man är lämpligare än de andra som har sökt, så behöver man alltså skicka ut minst 100 ansökningar till olika jobb.
Man kan öka sina chanser något genom att bättra sitt personliga brev och CV och vilka jobb man söker, men räknar man med att det kommer komma väldigt stort antal likvärdiga sökanden, så är det allstå att söka fler jobb som gäller, så man får högre statistisk chans att iaf komma på en intervju. ;)

Jag vet inte vad det är för sorts jobb du söker, men om det är jobb med många sökanden, så handlar det mest om ganska enkel statistik. Om jobbet är av enklare sort med många lämpliga kandidater, så är det mest en statistisk chans om man får komma på intervju och bli anställd, mer än personliga kvalifikationer.
Samma handlar om arbeten där utbildningen är mestadels på jobbet, man räknar att anställa utan förkunskaper och det är personlig lämplighet som styr.

Om man är lämplig eller inte kommer alltså hänga på rekryteraren. Om det är så 1/100 rekryterare som tycker att man är lämpligare än de andra som har sökt, så behöver man alltså skicka ut minst 100 ansökningar till olika jobb.
Man kan öka sina chanser något genom att bättra sitt personliga brev och CV och vilka jobb man söker, men räknar man med att det kommer komma väldigt stort antal likvärdiga sökanden, så är det allstå att söka fler jobb som gäller, så man får högre statistisk chans att iaf komma på en intervju. ;)
Jag har bra utbildning och erfarenhet, men har inte direkt nånting som sticker ut på mitt CV. Jag har all min erfarenhet från det privata näringslivet, men skulle vilja jobba i det offentliga. Enligt den feedback jag har fått hittills, så är det just bristen på vana från allmännyttan som saknas. Det räcker inte med att jag har arbetat med liknande uppgifter privat, för det är inte direkt överföringsbart till det offentliga.

Men tyvärr avhjälper ju inte mer utbildning brist på erfarenhet, så jag får nog släppa den tanken och inrikta mig på ett jobb i näringslivet istället.

Jag har bra utbildning och erfarenhet, men har inte direkt nånting som sticker ut på mitt CV. Jag har all min erfarenhet från det privata näringslivet, men skulle vilja jobba i det offentliga. Enligt den feedback jag har fått hittills, så är det just bristen på vana från allmännyttan som saknas. Det räcker inte med att jag har arbetat med liknande uppgifter privat, för det är inte direkt överföringsbart till det offentliga.

Men tyvärr avhjälper ju inte mer utbildning brist på erfarenhet, så jag får nog släppa den tanken och inrikta mig på ett jobb i näringslivet istället.

Man får inte erfarenhet att jobba i allmännyttan utan att jobba i almännyttan, så det blir ju ett cirkelargument. Endera använder man det som ett svepskäl eller så gör man det ytterst lätt för sig.

Fortsätt skicka ansökningar, rätt som det är så är du den bästa kandidaten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka