Jag har varit arbetslös sedan i somras och söker aktivt efter nytt jobb. I mitt CV anger jag slutdatum på min senaste anställning, så där framgår det att jag är arbetslös. Dock nämner jag det inte explicit i mitt personliga brev. Jag använder skrivningar som "i mina senaste roller gjorde jag ditten och datten" och använder imperfekt rent generellt.
I dagarna fick jag feedback från den senaste intervjun jag varit på. Den rekryterande chefen hade blivit fundersam, när det under intervjun framgick att jag var arbetslös. De tyckte det var oärligt att det inte hade framgått tydligare i mina ansökningshandlingar.
Jag tar med mig den kritiken, men jag är samtidigt tveksam till om jag ska vara ännu tydligare med att min anställning har upphört, redan i brevet. Jag är rädd för att bli bortsorterad om man då tror att jag söker jobbet för att jag är arbetslös, inte för att jag är intresserad av det.
Ni som är eller och har varit i min situation, hur har ni gjort? Skriver ni i det personliga brevet att ni är arbetslösa?