Masqueradee
Trådstartare
Hur gör man egentligen när man flyttar till en ny stad och inte har möjlighet att köpa en lägenhet/hus? Jag är riktigt orolig att jag inte ska ha möjlighet att bo kvar här i Visby efter att jag har studerat kvar och då kommer jag ha ca 3-4 års kötid beroende på när jag väljer att avsluta mina studier. Då har jag kanske en chans att få en lägenhet, men bara kanske. Samma sak i Uppsala där jag kommer ifrån, där kommer jag ha ett par år till i kötid, men chansen att jag får en lägenhet i ett område jag vågar gå ut i efter solnedgång är liten.
Många pratar om att man ska flytta dit jobben finns, men hur tusan ska man göra det om det inte finns några bostäder?
Och ska man köpa sig en lägenhet får man sträcka sig i alla fall närmre två miljoner. Hur mycket i kontantinsats behöver man ungefär på ett sådant belopp? Jag som student kommer liksom inte ha så mycket annat än återbetalningskrav från CSN i plånboken efter avklarade studier.
Oroar jag mig allt för mycket? Är det bara att bita i det sura äpplet och be till gudarna att det är någon i ens närhet som har ett rum att hyra ut när man är klar?
Många pratar om att man ska flytta dit jobben finns, men hur tusan ska man göra det om det inte finns några bostäder?
Och ska man köpa sig en lägenhet får man sträcka sig i alla fall närmre två miljoner. Hur mycket i kontantinsats behöver man ungefär på ett sådant belopp? Jag som student kommer liksom inte ha så mycket annat än återbetalningskrav från CSN i plånboken efter avklarade studier.
Oroar jag mig allt för mycket? Är det bara att bita i det sura äpplet och be till gudarna att det är någon i ens närhet som har ett rum att hyra ut när man är klar?