Det här med att välja häst..

Sv: Det här med att välja häst..

Precis, det är det jag letat efter - en häst som man känner direkt att "klick vi passar".

Jag tittar mest på full- och halvblodstyper. Är lite småsugen på en nordis/fjording också, men där är problemet att jag inte kan komma vidare inom hoppningen dit jag vill nå. Så har varit inne på att försöka få svärfar (som är sugen på att skaffa häst igen) att köpa en, som de kan rida och köra med i skogen.
Till mig själv letar jag något jag kan rida mer seriöst på, med seriöst menar jag rida på banan och inte bara lufsa i skogen (även om det är kul som omväxling också).

Alltid kul att få lite förslag på sådant jag själv kanske har missat, samt att inse att jag kanske hade lite för höga krav och därmed får tänka om lite. :p

Precis, det är det jag letat efter - en häst som man känner direkt att "klick vi passar".

Fast det är inte alltid man känner så med en gång.

Första gången jag provred nuvarande foderhäst så var det inte mycket som funkade ridmässigt och jag tänkte faktiskt att "gud, hur ska det här gå". Jag märkte dock att det var en snäll häst och det var viktigt för mig. Dessutom visste jag lite vad den gjort tidigare eftersom ägaren är en bekant så jag chansade. Jag har bra tillgång till träningsmöjligheter i både dressyr och hoppning så med hjälp av tränare har dom sakerna som inte funkade i början fallit på plats.....fast vi har ju vääääldigt mycket kvar att träna på förstås. :D Klicka kan man väl säga att det gjorde efter ett par veckor och nu har jag haft henne i 5 månader.

Jo, det är ju sant förstås. Det är väl därför man gärna ska provrida flera gånger om man har möjlighet till det?

Provred en häst som var 6 år och kände att visst hästen var snäll men alldeles för outbildad i ridningen och jag vill inte utbilda en unghäst som första häst, så jag stod över och fortsätter mitt letande. Den som väntar på något gott... väntar alltid för länge. :laugh:

Jag tror att du ska ha en del tur för att hitta en häst mellan 8 och 12 som går 1,20 hoppning och LA dressyr med en orutinerad ryttare, är frisk och fräsch och snäll att rida ut på, hantera, lasta etc, för max 50 000, faktiskt. Så antingen att du tummar på kraven, eller också samlar ihop mer pengar.

Som orutinerad får man ju också räkna med att hästen måste ha lite extra kapacitet för att klara det man vill, jag rider t ex 90-1 m i vanliga fall, och om jag vill upp till 1,20, så räknar jag nog med att jag behöver en häst som går 1,30 med en van ryttare för att kunna hoppa 1,20, eftersom jag inte kommer kunna stötta hästen optimalt.

Det finns väl läromästare som gått lättare tävlingar m.m eller spelar priset kanske ingen roll så länge hästen klassas som "läromästare"? :confused:

"Läromästare" är ju ingen exakt klassificering, utan ett ord som man ibland använder om olika hästar. En jobbig häst kan vara en läromästare lika väl som en enkel, många skulle ju säga att man lär sig mer av en som är lite krävande.

Men de krav du preciserar, är sammantaget en riktigt bra häst med både god kapacitet och gott psyke. Jag skulle inte sälja en sådan häst för 50 000 eller mindre om jag hade en sådan till salu. Jag skulle ganska lätt kunna hitta någon som var så angelägen om att få min fina häst, att hen skulle vara redo att betala mer.

Jag tittar mest på full- och halvblodstyper. Är lite småsugen på en nordis/fjording också, men där är problemet att jag inte kan komma vidare inom hoppningen dit jag vill nå. Så har varit inne på att försöka få svärfar (som är sugen på att skaffa häst igen) att köpa en, som de kan rida och köra med i skogen.
Till mig själv letar jag något jag kan rida mer seriöst på, med seriöst menar jag rida på banan och inte bara lufsa i skogen (även om det är kul som omväxling också).

Alltid kul att få lite förslag på sådant jag själv kanske har missat, samt att inse att jag kanske hade lite för höga krav och därmed får tänka om lite. :p

Om man tittar på din "krav-specifikation" eller snällare "önskelista" med kapacitet inom både hoppning och dressyr så är det antagligen rätt att titta på halvblod/fullblod.

Fullblod är ganska billiga i annonserna, men de som är billiga verkar vara ganska nyss tagna från banan och då är det mycket jobb i omskolningen.

Vill man ha en "färdig" häst så får man nog betala ganska mycket för det du önskar.

Som flera andra varit inne på: "läromästare" kan ju vara olika.
Ett sätt att se på saken är ju att man kan lära sig väldigt mycket genom att ha som projekt att utbilda upp en häst. En sådan häst, som kanske har tillräcklig kapacitet men som du själv måste utbilda, kostar nog betydligt mindre i inköp men kostar rimligen desto mer i kurser för instruktörer för att bli bra.

Jag tycker personligen att det är utmanande att utbilda mina hästar uppåt, framför allt inom dressyr och även western. ´
Om man vill kunna starta en LA dressyr, kan man köpa precis vilken ras som helst (kanske undantaget islandshäst och varmblodstravare) och då kan det ju finnas väldigt prisvärda individer. En korsning, kanske, för de är ofta inte så dyra.
Någon föreslog fjording: ja, även en LA-utbildad sådan får man nog för ca 30000kr faktiskt.
En arab, kanske, även om det är väldigt få annonser på skolade araber. De som är mer utbildade kostar mer.

Kontentan är nog: vill du köpa en häst som är tävlad LA dressyr och 120 cm hoppning och 8-12 år gammal, då blir den dyr.
Prislappen blir nog lite beskedligare om du nöjer dig med antingen dressyr eller hoppning, men knappast billigt då heller.

Har du begränsad budget för hästköp så är det nog klokare att köpa en 7-8-åring som är väl grundinriden och sedan ta regelbunden hjälp för bra tränare och själv få den uppåt i klasserna.

Jag skulle själv vara väldigt tveksam till en 12-årig "halvblodstyp" som inte kommit längre än LB dressyr, till exempel.

Risken när man ska utbilda sig själv och hästen upp i klasserna är att det tar så lång tid att man aldrig kommer dit man hade tänkt sig innan hästen går sönder eller blir gammal. Men om man är ok med det, och det inte gör så mycket om man inte når målet, så kan det ju vara värt ett försök med en unghäst.

Vill man nå resultat, så tycker jag i princip folk verkar få bättre tävlingsresultat om de är orutinerade och köper en rutinerad häst som har kapacitet för 1,10 och gör det tryggt och bra, än en orutinerad som skulle kunna ha kapacitet för 1,30 med rätt matchning.

Jag har noll koll inom hoppning.
Inom dressyr kan jag av egen erfarenhet "påstå" att det inte är så svårt att med hjälp av bra tränare kunna träna häst upp till LA-start.
Under förutsättning att man inte kräver av sig själv att vinna eller att få väldigt hög bedömning.

Men visst tar det längre tid jämfört med om man köper en "färdig" häst.

Min kusin köpte sig en 18-årig läromästare inom dressyr för två år sedan. Passage, byten i serier osv.
Hon har ännu inte kommit till start på dressyrtävling.
Så det är inte "gratis" ens om man skaffar en läromästare.

Men det är jag övertygad om att TS är införstådd med.

Nej, om man nöjer sig med att starta, även om man kanske får en del rivningar och stopp, så kanske det går. Men det är ju inte riktigt att rekommendera, det kan ju bli rätt farligt också att starta på höjder ekipaget inte är redo för, risken är också att man knäcker hästens och/eller det egna självförtroendet.

För 20-40 får du en läromästare när det kommer till kallblod möjligtvis och då är det förmodlingen ingen tävlingsläromästare utan mer en väluppfostrad trygg häst du kan göra det mesta på! :)

När jag tänker läromästare ala "Halvblod" så tänker jag minst 140cm hopp & MSV dressyr & mellan 12-18 år och priset mellan 80-500 ungefär! :)

Jag förstår inte hur du tänker om du tror att du skall få en komplett allroundläromästare för max 50 :crazy:

Senast ändrad:

Ponnyerna är ju billigare än storhäst. Och jag har alltid köpt ponny. Finns många för 20-50. Men nu är ju du både vuxen och lång ;) jag är 20 men kort och tävlar inte.
Men jag tycker inte alls att en häst är gammal för att den är 15-17... Jovisst börjar bli till åren men en fräsch välriden häst kan hålla bra länge :) min första ponny reds regelbundet till han blev 24 dock tävlades han ju då inte de sista åren (mest för intresset). Hans ålder märktes inte - endast genom hans trygghet och erfarenhet.

Jag var på väg att titta på ett mkt trevligt halvblod på 20 år, för 10000 (billigt, inte skadad eller komplicerad) just 20 känns gammalt om man ska tävla men jag skulle inte tävla, bara träna och rida för kul. Det slutade ju dock med att jag köpte en ponny ändå (min nuvarande) som är 16 för 22000.

Min vän var på väg att köpa en mkt lugn trevlig läromästare på 11 år, storhäst (dressyr msv) för 60000, som prisexempel :) blev inget pga reaktion på böjprov.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 581
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2