Det här med att rida med handen?

Janni

Trådstartare
Jag har läst otaliga trådar här på forumet och har ofta sett inlägg där folk ska förklara hur de rider en stel/ knepig häst i form. I stort sett alltid sägs det att allt ska komma bakifrån, med hjälp av sits och skänkel samt diverse lösgörande övningar och att hästen då tillslut, när bakbenen är med, sänker huvudet av sig själv, till en HELT stilla hand. Jag undrar om det verkligen stämmer? Jag räknar då bort välridna hästar och oförstörda unghästar.
När jag sätter mig på en väldigt felriden häst, stjärnkikare med en underhals av järn eller liknande, då använder jag ofta handen (självklart i kombination med allt ovanstående, sits, lösgörande övningar mm) för att hjälpa hästen och visa vägen. Jag upplever det som att det är otroligt svårt att påverka en häst med huvudet uppe bland molnen och en överlinje spänd som en fiolsträng, och att det är mycket lättare att få hästen att slappna av och då kunna komma åt den bättre om man får den att sänka sig lite och söka sig framåt nedåt. För att komma dit hjälper iallafall jag till med handen.
Självklart inget sågande, men ledande tygeltag och rörlig hand, kramningar osv. Har även sett många skickliga ryttare göra det samma på den typen av häst.
Men då blir det ju just så som i stort sett alla säger är fel. Huvudet kommer först och därifrån får man med bakbenen.
Även på lite mer skolade hästar möter man ju ofta upp skänkeln/sitsen med handen på olika sätt så handen är ju jätte viktig.

Men, då till ursprungsfrågan, stämmer det att all "korrekt ridning" sker med sits/skänkel till en helt stilla hand som det beskrivs här på buke även på O/feltränade hästar eller använder ni handen en hel del när det väl kommer till kritan? Och kan man ALDRIG börja med att visa hästen vägen och få den att sänka sig innan bakbenen är med och ändå komma till samma slutmål dvs en lösgjord och mjuk häst som jobbar korrekt bakifrån? Eller är det jag som missuppfattat alltihop :cautious:

Sv: Det här med att rida med handen?

Jag tror du missförstått , eller så har folk som förklarat missförstått ;)

När man pratar om handridning är det i negativ bemärkelse och syftar på att ryttaren inte är oberoende i sin hjälpgivning . Dvs ryttaren rider för mycket med handen då ryttaren inte är oberoende i sin sits .

Problemet är väl när man aldrig kommer åt resten av hästens kropp och blir lurad att tro att när man har huvudet på plats är allt per automatik korrekt.

Om man red med helt stilla hand kunde man ju lika gärna fästa tyglarna i sadeln och lägga armarna i kors..

Men eftersom vi oftast joxar för mycket med handen är det något som blir som en liten klyscha och aldrig är fel att påpeka. Låter bra så även om man inte kan så mycket kan man i alla fall säga att handen ska vara stilla.

Jo jag har ju antagit att det är så. Men märkt att väldigt många i sina förklaringar är väldigt otydliga med det där och det förklaras sällan att det finns den skillnaden som du precis beskrev. Är man då inte helt haj på det här med att jobba hästen korrekt så kan det nog bli väldigt förvirrande när folk beskriver saken så. Sen är nog folk över lag dåliga på att förklara i text. Det är svårt! Men även det jag beskrev med stjärnkikarhästen där man (jag) i vissa fall "börjar" med huvudet(jobbar ju samtidigt med att få med bakbenen) och det beskrivs nästan som en dödssynd! Huvudet kommer ner när bakbenen är i gång, handen används inte i det syftet alls och hästens huvudposition är oviktig. Jag håller helt enkelt inte riktigt med då jag tycker att det är vääldigt svårt att få igång bakbenen och få hästen att överhuvudtaget börja jobba så länge hästen springer med huvudet rätt upp och då ofta blir "okontaktbar". Sen är ju alltid utgångsläget en stilla, buren hand dit jag återkommer hela tiden. Är alltså absolut inte för någon "handridning" i den negativa bemärkelse du pratar om. Men Hur som helst, blev bara lite förundrad efter att ha suttit och läst i en annan tråd :)

Jag rider för mycket med mina händer, exempelvis blir jag gärna hängandes i innerhanden :( Mantra i mitt huvud när jag rider är "skänkel före hand". I teorin vet jag ju hur jag borde göra, men gillar tydligen min innerhand :banghead:

Ja känns som att du kom åt precis det jag menade. Det blir just som en klyscha som används lite titt som tätt. Sen att joxa lite för mycket är en helt annan grej, har jobbat mycket med att få bort onödigt jox från ridpassen :)

Usch ja, själv är jag alldeles för snabb med ledande tygeltag i tid och otid. Försöker sluta med det och endast använda vid behov! Lättare sagt en gjort när kroppen gör saker per automatik innan hjärnan hängt med och kunnat stoppa :cautious:

Handen är en hjälp bland många, det är inte mer fel att använda den än att använda skänkeln. Så länge ryttaren är mjuk, följsam, och korrekt i sin inverkan.

Däremot är just överanvändning av handen vanligt tycker jag, mycket böja-nacken-ridning med grova och klumpiga rörelser. Det är få ryttare som kan använda hand, sits, och skänkel fristående ifrån varandra. Då är det bra att ha "stilla hand" som riktmärke. :)

Jag rider och rör på fingrarna hela tiden, tills hon är lösgjord. I vissa rörelser håller jag inner stilla medans jag gör små förhållningar med ytter. Man kan aldrig få en "stjärnskikare" att bli lösgjord genom att ha händerna stilla.

Man måste kombinera alla hjälper :)

Fast jag rör inte på fingrarna hela tiden, för då blir det bara ett ständigt pillande. Jag försöker nog tvärtemot dig, ha yttern stilla, för att erbjuda ett mjukt stöd (dock tar jag förhållningar med yttern) men det är i yttern jag vill ha stödet till en början. Sen kan jag kombinera stöd på yttern med ledande tygeltag på innern när jag vill få hästen att släppa igenom lite och ställa. Tar många förhållningar och halvhalter där handen får hjälpa till innan hästen har kommit så långt att den tar sätet ordentligt. På en skolad häst som är igenom så vill jag ha stöd på båda tyglarna men det där verkar va olika hur folk vill ha det. Men tror inte att ett ständigt pillande med fingrarna gör mer än att hästen försöker undvika bettet och knäpper av.

Jag tycker det är svårt att förklara ordentligt hur man använder handen då det hänger mycket på känsla och timing. Händerna ska inte pilla ner hästen på tygeln men finnas där som en hjälp precis som alla andra och ta förhållningar, ställa osv i precis rätt ögonblick, samtidigt som man måste lära sig att även bli helt stilla i rätt ögonblick för att hästen ska bli avslappnad och våga ta stöd på bettet. Att man blir stilla blir ju som en slags belöning precis som att skänkeln ger efter direkt när hästen svarar framåt. Det tar tid, en bra tränare och många timmar på hästryggen (gärna flera olika hästar) innan man lär sig det där ordentligt.

Jag rör mer fingrarna för att hon hela tiden ska vara aktiverad med bettet. Visst jobbade mer innan när jag hade vanligt tre delat. Då hade hon lite svårt för att tugga på bettet. Nu har jag ett hanging sheek snaffle som hon tar jätte bra själv. (Älskar det bettet!!!)

Så när jag tänker efter sitter jag mer stilla nu! Haha
Men det med ytter är ett under för min skrutt. Lyssnar jätte fint på det! Det fångar upp framdelen lite samtidigt som innerskänkeln ligger på så att bakbenen också hänger med!

Kl

Jag rider inte mer med handen för att hästen är t.ex stjärnkikare. Tygeltag är ju som vilken hjälp som helst. Det är aldrig din hand som får hästen mer lösgjord utan den övning du utför. Sen kan man ju behöva tydligare hjälper, oavsett vilken, för att få igenom en ställning, böjning eller för att flytta någon del på hästens kropp. Hur visar man vart man vill ha huvudet åt en stjärnkikare med hjälp av handen?

Allt plockande och kramande tycker jag är onödigt om det egentligen inte är en signal till hästen.

För mig är det inget fel med att använda handen. Jag tycker det har blivit lite misstolkat det där..

Man måste först och främst ha koll på sina kroppsdelar och bli sas oberoende dem emellan. För att bli det måste man vara medveten om vad respektive kroppsdel gör.
Man kan inte lära in både att sitta, röra ben/skänkel korrekt och att inverka i handen samtidigt. Man får börja i en del.

Och de flesta är inte medvetna om hur mkt de fipplar utan att mena det med sina kroppsdelar. Dock är ju handen tydligare.

Att rida enhändigt är mkt avslöjande! Även att rida utan att få hålla i tygeln alls. Då kan man inse hur mycket man antingen håller balansen i tygeln eller hur mkt man småfipplar.

För mig är varje rörelse jag gör i bettet en signal som ska åtföljas av en respons från hästen. Då måste jag vara medveten om när jag ger en signal. Annars kan jag inte kolla att signalen efterföljs av responsen. Och det SKA den göra!

Ja men det är klart att det är övningarna som gör hästen lösgjord. Däremot kan det vara svårt att komma åt en häst som går emot handen med huvudet rätt upp och i de fallen kan man behöva vara lite tydligare med handen för att ex få igenom ställning osv än på en häst som är mer avspänd och igenom. Ja hur visar man vägen med handen? Jag kan faktiskt inte beskriva exakt hur jag gör. Ställer igenom med innern, ledande tygeltag, tar förhållningar på yttern, möter hela tiden upp med sits å skänkel osv osv . Jag förespråkar inte "handridning" med en massa onödigt pillande, däremot så diskuteras sällan handen som en hjälp att använda på ex forum som det här när man ska beskriva hur man gör, utan det sägs ofta att handen ska vara still, allt arbete sker med sits osv och då verkar handen vara en hjälp som knappt får användas och som inte kan göra någon nytta samtidigt som jag kan tycka att en rätt timad hjälpgivning från handen är minst lika viktig som de övriga hjälperna.

Det är otroligt nyttigt att fundera kring HUR man inverkar och när.
Och att dessutom testa vad som sker genom hästens kropp då man rör sig på ett visst sätt, tex hur man rör handen på olika vis.

Just för att bli medveten, öka sin precition och timeing på hästen.

Jag lär ut ett rätt signalsystem för handen som är mer avancerat än det vanliga. Man har alltså fler tygeltag och fler olika responser för handen iom det.
Men det signalsystemet bygger så mycket på timeing att man inte kan lära ut det per nätet. Jag vill inte göra det annat än med en elev per gång live.
Just för att man måste lära in en känsla. Det går inte om man inte som tränare är på eleven i exakt rätt ögonblick.

Gör man det fel kan man få en häst som backar av från handen.
Munnen är så känslig!

Vi menar nog samma sak :) Man rider inte mer med handen men använder tydligare och mer renodlade hjälper. Det du beskriver är ju egentligen inte ridning för att få ner huvudet på hästen utan att få igenom en ställning som i sin tur förhoppningsvis får hästen att slappna av och sänka huvudet.

Nu när jag läser det här måste jag erkänna att jag utvecklats väldigt mycket i min ridning genom åren. Jag är fortfarande inte speciellt duktig ryttare i mina egna ögon, men när jag tänker efter så sitter jag väldigt mkt stilla med handen nu emot vad jag gjorde förr. På en stjärnkikare. Dock vet jag inte om det är för att hästen blev mer lösgjord och arbetade mer bakifrån eller för att jag pillade med innertyglen och gav ett mjukt ständigt stöd på yttertyglen osv. För när han slutade med att titta på molnen så slutade även jag med mina lirkningar, rider endast med sitsen osv. Så man kan väl säga att vi gjort varandra bättre? haha :D

Ja det är det säkert. Har rätt troligt en hel del för mig i handen som är helt onödigt och snarare stjälper än hjälper. Det skulle vara otroligt nyttigt att ha en tränare med på marken som går in på detaljerna ibland så att man verkligen blir medveten. Kan tycka att många tränare är väldigt generella när de beskriver vad man ska göra och inte genom hela passet och dessutom fokuserar mest på hästen. Jag skulle uppskatta någon som verkligen gick igenom hjälpgivning osv på djupet under varje del av passet då man gör många saker omedvetet som i sin tur påverkar hästen.
Red för några år sen för en ridlärare som höll på mycket med centrerad ridning. jag tyckte att jag utvecklades mer på tre år för henne än vad jag gjort under alla mina år sammanlagt fram till dess, just för att jag fick en större medvetenhet om min sits och min hjälpgivning och hur allt hängde ihop.
Har tyvärr tappat mycket av det nu :(

Håller med, just för att jag inte haft tränare på så många år så har jag tappat sååååå sjukt mkt. Det är super tråkigt, jag skulle jätte gärna vilja ha en djupare lektion i hjälpgivning som du säger. Det skulle vara så nyttigt. För ibland förstår man inte riktigt varför man gör något, men man utför det. (detta var alltså förr, när jag var typ 13) det tog så mkt längre tid för mig att lära mig något när jag inte förstod vad hjälpen var till för. När jag förklarade det för tränaren förstod hon bättre att hon skulle beskriva mer och varför osv. Så vi hjälpte väl varandra där också. ^^

/.../

För mig är varje rörelse jag gör i bettet en signal som ska åtföljas av en respons från hästen. Då måste jag vara medveten om när jag ger en signal. Annars kan jag inte kolla att signalen efterföljs av responsen. Och det SKA den göra!

Exakt.

Aldrig småfippla. Handen är stabil och följsam tills du vill något.

Det där att sitta och krama och pilla... och dessutom ofta med samtidiga skänkelhjälper - är ett perfekt sätt vänja av hästen från att lyssna på handen. Bettet rör ju sig ständigt ändå - hur ska hästen veta vad som faktiskt är ett kommando och vad som är det vanliga tjatandet i munnen... O_o

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Hoarfrost
·
Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 226
Senast: josqla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama