Det här med att klättra?

E

emgard98

När jag är ute och klättrar med min pålla så ser jag till att hon går lugnt (inget stressande, eller spring) och att hon går på tygeln uppför backarna. Då känner jag verkligen att hon jobbar med ryggen och med bakbenen.

En Dam i stallet, en som är väldigt försiktig med sin häst och så, när hon är ute och klättrar så har hon hästen på långa tyglar och låter henne små springa uppför hela backen.

Är inte det ganska bortkastat att klättra då?
Eller bortkastat kanske man inte kan säga, men det kan väl egentligen inte ge någon direkt bra effekt?

En fundering bara, för det kom på tal när en annan i stallet nämnde det =P

Sv: Det här med att klättra?

hästen använder ju olika muskler olika mycket beroende på gångart och fart.
långsam jogg tycker jag känns mycket på min att hon arbetar.

okej. Låter du då hästen jogga på lång tygel?
Jobbar den någonting verkligen med ryggen då? Blir det inte bara rumpan som bygger?

För när hon rider så har hästen lång tygel som sagt, sträcker upp halsen, ner med ryggen och ser inte ut att jobba alls knappt. Visst ser man att rumpmusklerna blir kraftigare men när jag klättrar är det inte bara på rumpan jag vill att pållan musklar sig utan även ryggen.

Jag jobbar min häst i form oftast då jag rider i backar. Men ibland får hon gå på lösa tyglar. Liksom att jag ibland skrittar, travar eller galoperar.

Jag tror att den bästa träningen kommer i att göra olika varje gång.

okej. Jo precis, tänker så jag också, eftersom då kommer dom ju åt att bygga på flera olika muskler. Blir blandat för mig också när vi klättrar iofs. men oftast så låter jag henne gå i form uppför backarna.

Här i området har vi en nerlagd skidbacke som jag brukar träna uppför. Den är lång och brannt. Man törs rida uppåt. Men vänder man sej om så vill man inte rida neråt. Inte så att man riskerar att snubbla o rammla eller så. Men det är högt och långt om man ska vända.
Jag rider sedan över berget. På den sidan finns en slingrigväg som man oxå kan rida uppför. Den bruka jag oxå träna i alla gångarter. Suger bra i hästens ben. Jag brukade själv gå där då jag skulle ner nåt kilo.

Så varannan gång så jobbar jag henne i form. Varannan så får hon ha lösa tyglar. Och hon har blivit jättefin.

okej =D vi har också en gammal skidbacke i närheten som vi klättrar i. Iofs så har vi bara klättrat uppför på baksidan där det inte är lika brant men så fort hon börjat bygga mer muskler där så börjar vi nog på framsidan också. Där är backen brantare och nästan dubbelt så lång. Inte heller något man vill klättra nerför :P
För muskler vid rygg och bak är vad min pålla behöver då hon är kallblodstravare och behöver mkt muskler för att kunna samla sig ordentligt. Men jag har märkt skillnad nu faktiskt redan när vi bara har klättrat typ 2 dagar/vecka i några veckor nu. Klättrar ungefär 3 gånger upp och ner varje gång vid varje klättringstillfälle.
Så snart ger vi nog oss på utmaningen att klättra på framsidan.

Men det där med att rida varannan gång med långa tyglar och varannangång på tygeln var ju en bra idé :idea: Ska jag köra med härdanefter =)

hästen använder ju olika muskler olika mycket beroende på gångart och fart.
långsam jogg tycker jag känns mycket på min att hon arbetar.

man ska aldrig trava uppför.skritt eller galopp är det som gäller.
det är bortkastad tid att trava upp.

asså hästen andvänder fel muskler i trav uppför.och då tar den större skada än nytta.så ta det liungt

Vad menar du med på tygeln?
Under klättring är det viktigt att hästen har frihet att sträcka fram och ned halsen för att kunna jobba rätt. En lätt kontakt i tygeln och en häst som avslappnat söker kontakt är lagom, då skjuter bakbenen på och ryggen kommer upp.

ser lite för många som håller fast sina hästar på en för kort tygel både uppför och nedför. Då måste hästen ta i men kan inte arbeta optimalt, och spänner sig mest för att över huvud taget kunna ta sig igenom momentet.

Eller spinner vidare. Vilka muskler blir användna som är fel? Hur är det skadligt för hästen? Hur påvärkar det hästen negativt i längden? Har du hört detta av någon eller läst dej fram till det? I så fall vill jag veta vart.

Jag har aldrig hört talas om något liknande. Att det på något sätt ska vara skadligt för hästen att trava i uppförsbacke.

man ska aldrig trava uppför.skritt eller galopp är det som gäller.
det är bortkastad tid att trava upp.

asså hästen andvänder fel muskler i trav uppför.och då tar den större skada än nytta.så ta det liungt

När man så tvärsäkert kommer med ett påstående är det vettigt att också meddela en källa. Jag tränar mina hästar i alla gångarter både uppför och nerför och dom har då hållit och byggt muskler. Du får gärna komma med en specifik förklaring till ditt påstående...ja:cool:

trava i backe kan var skadsamt, men jag upprepar kan vara. detta beror på vad man har för häst, och hur man rider.
hästar går mer på bogarana när de travar i uppförsbacke, och det kan då var bättre att skritta eller galoppera. men har man däremot en häst som jobbar bakifrån, är bra musklad och i väldigt fin kondition brukar det inte vara några större problem med att klättra i backar i trav då och då. så länge det inte handlar om timmar var o varannan dag så lär hästen inte ta nån extrem skada. då finns det värre saker att oroa sej för... dessutom bör man vara mer försiktig med att trava nerför backar, än uppför!
vet dock att en hel del distansryttare väljer att galoppera i uppbörsbackar, just eftersom det varken tar så mycket energi eller sliter så mycket som trav. så visst ligger det nått i att trav kan slita på bogarna...

Ställer samma fråga som jag ställer till spindel_17, källa?

Jag har lärt mig att antingen skritta eller galoppera när jag klättrar. När jag rider i skritt har jag långa tyglar så att hästen kan balansera naturligt, dessutom sänker dom sig och länger ut vilket har en possitiv effekt på ryggverksamheten.

Jag låter hästen finna sin egen väg och ger henne helt lång tygel.
Småspringa eller studsa uppför/neför backarna får hon dock INTE!
Så länge hon går lugnt och fint ser jag helt enkelt till att störa henne så lite som möjligt.

är inte helt hundra på vad boken hette... läste den för typ 2 år sen... kan det ha varit den som hette "Naturen som ridhus" eller nått liknande? nä, vågar inte gå i ed på vad boken hette faktiskt:/
annars är det ett ganska vida spritt faktum bland många distansryttare... de riktigt duktiga hästarna brukar klara trav i backarna utan problem, men ne färskare hästarna eller de som inte går så långt brukar man ofta låta bli att trava med... självklart inte alla som följer detta, men jag vet att de flesta ser det så. med tanke på att det just är skitviktigt att spara sin häst på alla sätt o vis inom distansen så borde väl även det betyda något?

Okej, nej men jag galopperar hellre också än att travar just för din andedning! Så jag håller med dig till 99%.. men jag tror även på variation! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 455
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar