Jag har inte läst precis hela tråden, men får känslan att några försöker uppfostra andra till att tycka det "rätta", nämligen att det självklart ska vara underbart att få sin box mockad av någon annan mm. Men vi är olika och har olika toleransnivåer och referensramar.
Jag har varit med om det några gånger, av två olika personer. När den ena hade mockat kändes det helt OK, men inte den andra. Den första personen hade jag själv hjälpt så pass mycket (efterfrågat av denna person, ej på eget bevåg) att det kändes bara som juste när denna person ett par gånger hade mockat åt mina hästar (jag fick ägna längre tid dagen efter åt mockningen, men so what). Den andra personen (under en tid då vi stod i ett annat stall, inte samma som med den första personen alltså) hade jag inte gjort något annat för än de normala stallpassen när denna en dag hade mockat åt mig. Jag blev paff, tackade men undrade inombords om jag förväntades ge något tillbaka. Pga arbetssituation och fysiska hinder hade jag nämligen inte kunnat det. När samma person en annan dag återigen hade mockat sa jag vänligt tack, men nej tack. Vilket den personen accepterade och så var det inte mer med det.
Jag är en person som anser att givande och tagande är en bra grej. Om någon gör något för mig så vill jag ge något tillbaka. Om jag inte vill mocka någon annans box så ska heller ingen behöva mocka åt mig. Det handlar inte om att jag absolut måste få mockat på mitt sätt, för det spelar ingen roll, utan om att jag vill göra rätt för mig.
Som kuriosa kan nännas att jag haft egen häst sedan 1982 och mesta tiden haft eget stall, vilket kanske förklarar min ståndpunkt i någons ögon. De få år jag haft hästarna i kollektivstall har jag träffat på oerhört konstiga (för att inte säga rent elaka) hästägare och/eller stallägare. I de stall jag "råkat ut" för mockning av andra var dock relationerna väldigt bra.