I vårt stall kör vi stenhårt med tjänster och gentjänster.
Vi mockar åt varandra, ombett eller ej. Vi hjälps åt att fylla höpåsar men brukar låta bli andras kraftfoder om man inte är helt hundra på vad som ska ges och till vem. Har en häst fått ett sår brukar den som upptäcker det behandla (och givetvis kontakta ägaren). Eller ja, just när det kommer till sår och sånt brukar de andra be mig, jag är den enda som inte är så blödig och som inte är på och kladdar med smutsiga fingrar och diverse salvor
Andras utrustning låter vi bli, såvida utrustningen inte är i fara (tex hänger dumt till och riskerar att skadas).
Så in conclusion, vi hjälps åt med
Mockning + strö
Grovfoder
Vattning, både inne och ute
Fodringar
Städning, både inne och ute
Viss akutvård (sårvård, flugskydd osv)
Men vi låter i det stora hela bli
Utrustning
Vi undviker dessutom att lägga oss i hur andra hanterar sina hästar och hur de fodras (såvida det inte är rent skadligt för häst eller människa).
Det har fungerat väldigt bra hittills. Visst har det hänt att någon går lite för långt och tar sig för stora friheter med andras hästar, men då brukar hästägaren ofta bita ifrån. Eller någon av oss andra för den delen. Måste säga att vi har ovanligt god stämning i stallet.
Vi är fem personer, 15, 26, 40 och 50 år gamla och en som jag inte riktigt vet men skulle tippa på runt 30 (+ 15åringens mamma, men hon nöjer sig med mockning och det grovfoder hon känner till och är väldigt noga med att fråga). Hästarna fördelar sig på en skadad ponny, en PRE (dressyr), två halvblod (dressyr), ett halvblod (hobby), en arab (hobby), en fjordingkorsning (pensionär) och en new forest (western). De två sistnämnda är mina och går på lösdrift, så där brukar folk nöja sig med att kolla vatten och fodra. De vet att jag är lite av en foderdiktator (fjorden är sjukt lättfödd och har haft fång), så mitt foder brukar jag sköta själv
Jag brukar fungera som lite av en stalltomte, grejar med staket, plockar i ordning på logen, kör till tippen med skräp, ja lullar runt och plockar helt enkelt. Det är mest för att jag är den enda som har hållit sig frisk och kry utan krämpor senaste tiden. Ung och stark
Den yngsta har inte varit där så länge, men hennes mor börjar redan inkräkta på mitt självutnämnda kall...