Nu verkar det inte vara relevant för TS oavsett, men det finns ju fler som läser och söker på grovfoderanalyser.
För mig är det inte förenligt med god hästhållning att inte tillgodose hästens behov. Jag kan välja att gissa fritt på foder och värden och hoppas att det håller, eller göra ett välriktigat försök genom att använda analyserat foder.
Jag väljer stall utifrån vad de kan erbjuda. För mig har en seriös stallägare en grovfoderanalys, eftersom stallägaren också är intresserad av en kvalitativ tjänst. Det behöver inte kosta stallägaren så mycket mer, eftersom det sedan ska läggas på slutkonsumenten. Och ja, det innebär att den kvalité jag vill ha, kostar lite mer än att gissa.
Nu är jag vansinnigt snål och vill inte betala för en häst som blir i dåligt skick och inte fungerar som den ska i ridning. Jag betalar rätt mycket varje månad när jag har häst, och jag vill kunna träna på och få resultat med ridningen. Tycker inte om att se hästen falla ur, behöva ställa av för att fodra upp eller få nedgång för pälsfällning eller -sättning.
Efter rätt många år som arbetande med hästar och som hobbyutövare måste jag säga att för mig är det inte roligt annat än när hästhållningen motsvarar mina grundläggande krav. Vettig hästhållning innebär för mig bra hagar, vettig utevistelse, hög foderkvalité och god träning för hästen (bra ridning och bra upplägg). Det går inte att få till en rolig situation med bra ridning om jag inte känner detta. Andra kan säkert ha det på annat sätt, men jag tycker inte det är kul att hålla på om det inte fungerar.
Vad som sedan är "fungerar" för andra, det har jag sett varierar. För vissa funkar det med dåligt foder, frimärkshagar och dålig luft i stallet. Det är inte OK, men det handlar inte om mig.