Självklart är det bra om hästarna klarar sig på bara hö, men man måste ju veta vad man petar i dom och om man måste ge extra av ngn mineral eller vitamin.
Jag tar analyserat så ofta det går, lite svårt dock om man Köper hem oanalyserade balar och inte vill klippa upp flera olika för att ta prov och tejpa igen. Då risken alltid är att det blir ngn liten springa där det kommer in syre och så står man med en 4 ruttna balar.
Förra året så tog bonden en ordentlig analys med mineraler. Hade sen ute en som hjälpte mig räkna (då jag är värdelös på det
) och det blev så bra att jag bara behövde tillsätta lite salt och lite selen.
Men beroende på hur analysen ser ut så hade det lika gärna kunnat hamna med att jag behövde plussa på med både protein, energi, mineraler och vitaminer. Man vet ju inte vad höet innehåller förens man kollar.
Sen så behöver man ju inte följa foderstaten slaviskt hela året. Nu när mina lämnar en hel del så ger jag mindre hö ngn dag så att de äter upp sina rester och då de tröttnade på selen och betfor i vintras så ger jag en näve masch också för att det ska bli mer aptitligt.
Inget jag räknat på då det är så lite och det är bättre med för mycket än för lite
.
Har tidigare år haft mycket oanalyserat, det har gått en det är ju en ren gissningslek med vad hästarna faktiskt behöver. Då de fallit ur lite runt nyår tidogare så har jag alltid försökt prega i dom mer protein och olja, men I år så har hästarna med bara hö och en bra foderstaten hållt sig väldigt jämnt i hullet
. Då jag använt foder stats program så har det heller inte blivit ngt helt bra, så det bästa är ngn som kan räkna på fodret
.
Så jag kommer fortsätta med att ta riktig hjälp och analysera höet så gott det går
.