Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag behöver lite snabba tips mitt i amningskaoset. Jag har en kille som vill amma jämt. Är det något fel när han vill amma så ofta? Han kan ligga 30-45 min på ena bröstet. Sen somnar han. Sover kanske 1 h och sen är han på hugget igen. I natt har han dock ammat och somnat vid 3. Ammades vid 9 och sen vid 12 igen så jag förstår om han har lite att ta igen, men nu på kvällen så är jag rädd att det drar igång igen med den hysteriska amningen. Lite tips eller tröst?
Jag köpte en napp idag för han är väldigt sugglad. Kan det förstöra amningen om man börjar med den så här tidigt? Han har ammat på rejält i drygt 2 dygn, men inte längre än så.
Puh! Jag känner att jag behöver en liten startpunkt!!
det som bvc har sagt till mig är att om barnet fortfarande inte mätt efter 20-30 minuter så kan det vara vettigt att komplettera med ersättning. Personligen tycker jag att det är väldigt bra när bvc är lite pragmatiska och inte lägger en massa förmaningar och skuld i att man inte orkar/kan amma så mycket som vissa bebisar vill. Det begriper väl var och en att det därmed inte är ett krav från bvc att man MÅSTE sluta efter 20 minuter.
Men det måste man ju få avgöra själv. Inte bli påprackad att barnet inte behöver suga mer än 20 min för det "ger inget". Och vad annat tyckte de man skulle bli förhindrad att göra? Gå på gymmet, städa och diska, laga mat åt sin man...
Jag tror helt och fullt på att låta barnet suga så länge det vill och så länge det funkar. Den första tiden är så himla kort, och att låta barnet suga när det vill förebygger många av de problem som sen dyker upp vid ökningsperioder osv. Har man gett sig in på att barnet bara behöver suga och får napp är det svårt att läsa av när det är ett riktigt ökat behov att suga mjölk.
Mina åsikter, och så jag gjort med två barn, inte haft problem med mjölk eller kännt mig låst av ett barn som vill suga utan att få mjölk.
Har sårigheten gett med sig? Måste man göra uppehåll i amningen för att det ska ge med sig?