Det här med varm bil och hund

Sv: Det här med varm bil och hund

Så varmt skulle varken hundarna eller vi klara av att ha inne....

Nu pratar jag ju om min bil som jag kan få svalare än min lägenhet.. det är inte behagligt inne, men bilen sitter jag gärna i;) Det är fortfarande ingen dödlig värme för varken mig eller hundar, men helt klart svalare i bil
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Herregud! Jag hade gått tillbaka in i affären och bett dem ropa ut i högtalare att ägaren till hundarna OMEDELBART skulle gå och ta hand om sina hundar.

20 grader varmt i solen innebär en temperatur på upp emot 50-60 grader i bilen!
Det är aldrig okej att lämna hunden i bilen. Jag kan ha ett undantag, men det beror på omständigheterna. Om hundägaren har bur till hunden i bagageutrymmet och öppnar bakluckan, samt ställer bilen i skuggan. Då kan jag acceptera det, men det är fortfarande inte ok tycker jag.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

man begår inte ett brott för nöd bryter lag och du har rätt att agera. Brottsbalken 24:4
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Om hundägaren har bur till hunden i bagageutrymmet och öppnar bakluckan, samt ställer bilen i skuggan. Då kan jag acceptera det, men det är fortfarande inte ok tycker jag.

eh, va? hur hade du tänkt att det skulle gå till när man åker på träning och tävling? ska man släpa runt på hundstackarn hela tiden? den har det helt säkert mycket bättre i bilen.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

om du är i en affär/köpcenter så ska du larma vakterna så att dom kan ropa upp bilens ägare och/eller slå in en ruta för att få ut hunden.

det har hänt flera ggr där jag jobbat.

själv fattar jag inte varför folk ska dra med sig sina hundar överallt, hunden har det 10 ggr bättre hemma än att sitta i en bil i timmar.... :crazy:

till er som anser att det är okej om man parkerar i skuggan: tänk på att solen flyttar sig snabbt! det är det vanligaste skälet till att hundar står i stekande sol, ägaren tänker inte på att skuggan flyttar sig....
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med varm bil och hund

eh, va? hur hade du tänkt att det skulle gå till när man åker på träning och tävling? ska man släpa runt på hundstackarn hela tiden? den har det helt säkert mycket bättre i bilen.

Jag tycker inte att hundar har på hästtävlingar att göra faktiskt. Jag är både hund och hästmänniska, men jag tycker synd om hunden som dras med på sådana grejer som tävlingar, evengemang på stan osv. Mycket folk, stim, hästar och ljud. Nej, lämna hunden hemma med "barnvakt", om det behövs.

Träningar och man lämnar hunden så har jag ingenting direkt emot så, det blir inte samma stim som på tävling. Och TS skrev om hundar som blivit lämnade på parkeringsplats vid en mataffär, DET är oansvarigt av hundägaren och det jag reflekterade till.

Och som jag skrev, det beror på omständigheterna. Jag kan acceptera en hund i bagageutrymmet på en bil med bur/galler med öppen bagagelucka, men inte om den står i stekande sol och/eller det är ett större evengemang så som tävling.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med varm bil och hund

jag har inte varit på en hästtävling på hundra år. det är hundarna jag tävlar med. vi åker också till (hund-) klubben 2-4 gånger i veckan och tränar, samt till skogen där vi lägger spår och gör uppletanderutor = hunden måste ligga i bilen om jag inte har medhjälpare.

angående stim och om det är bra, det beror väl helt på hur hunden hanterar det! mina hundar är väldigt vana vid tävlingsmiljöer och tycker det är jätteroligt!
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Nu pratar jag ju om min bil som jag kan få svalare än min lägenhet.. det är inte behagligt inne, men bilen sitter jag gärna i;) Det är fortfarande ingen dödlig värme för varken mig eller hundar, men helt klart svalare i bil


:confused:
Hur ska jag kunna veta att du pratar om din stekheta lägenhet? Jag känner inte dig och har ingen aning om var du bor. Hade jag bott i lägenhet och haft så enormt varmt så hade jag pratat med bostadsbolaget ifråga. Även om värmen inte är dödlig så är den fortfarande inte BEHAGLIG, anser jag.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Fast de är ju oftast utan hundra okända hästar/storadjursomärjätteläskiga :p

Grejen med att lämna hunden i bilen framför att lämna den hemma är att bilen har en mindre yta och är dessutom av metall. Metall blir varmt nog att steka ägg på om bilen står i solen och inne i bilen kan vovven bli kokad på samma gång. Även om det är varmt hemma så finns det ju vatten att tillgå och ingen gassande sol som skapar en bastu med hjälp av metallskelettet. Om man nu inte råkar bo i ett skjul förstås.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Fast de är ju oftast utan hundra okända hästar/storadjursomärjätteläskiga :p

.

GIvetvis. Det är ingen som dragit upp stora djur förutom ellipsis som inte verkar känna till att det finns de som även tränar hundar, och därför har dem i bur i bilen.

(Tycker hunden att hästar är storadjursomärjätteläskiga kan det vara värt att träna också)
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Har du missat att man tävlar hund lika ofta? Lydnad, spår , skydd, utställning, rapport med mera...vart tror du att man har hunden när den inte värms upp eller är på banan? :)
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Du kan köpa "vädringskrok" på de flesta hundutställningar som har försäljningsstånd. De finns i olika längder men om man vill ha en x-lång
så får man ibland planka av en lite kortare och göra själv i garaget.

OBS! de finns till olika bilmärken så man måste ha koll på hur låset ser ut i den egna bilen (vissa har "pigg" andra ögla osv..)

Om du inte har vägarna förbi en utställnig så finns de i välsorterade butiker eller tex Här*mi på internet.

Ha de!

Någon som vet om det finns en vädringskrok som passar saab 900?
Det är pigg, jag kan verkligen inte hitta någon, nästa bil ska bli en där en S krok passar! ;)
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Varför skulle inte hundar höra hemma på hästtävlingar?

Hur kan det vara fel att ta med en utav våra hundar, som ligger avslappnad vid våra fötter, nosar lite, slappar, spanar och hälsar på gamla kamrater?

Vi är många som tillbringat tid på både hästtävling och träningar, klart att våra bästa vänner ska få lära sig att vara med. Ser absolut inte något galet med det.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

:confused:
Hur ska jag kunna veta att du pratar om din stekheta lägenhet? Jag känner inte dig och har ingen aning om var du bor. Hade jag bott i lägenhet och haft så enormt varmt så hade jag pratat med bostadsbolaget ifråga. Även om värmen inte är dödlig så är den fortfarande inte BEHAGLIG, anser jag.

kanske för att jag sa något om min lgh och värme och det avfärdade du genom att säga att inte nån kan ha det så... jag överlever, det gör hundarna med men behagligt, nej det är det inte nånstans nu när det är så varmt ute.. förutom på sin höjd där det finns AC
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Fast de är ju oftast utan hundra okända hästar/storadjursomärjätteläskiga :p

Grejen med att lämna hunden i bilen framför att lämna den hemma är att bilen har en mindre yta och är dessutom av metall. Metall blir varmt nog att steka ägg på om bilen står i solen och inne i bilen kan vovven bli kokad på samma gång. Även om det är varmt hemma så finns det ju vatten att tillgå och ingen gassande sol som skapar en bastu med hjälp av metallskelettet. Om man nu inte råkar bo i ett skjul förstås.

Jag vet då inte jag, men botten på min bur är KALL eftersom den är i just metall och dom har alla vatten att tillgå även i sina burar..
 
Sv: Det här med varm bil och hund

kanske för att jag sa något om min lgh och värme och det avfärdade du genom att säga att inte nån kan ha det så... jag överlever, det gör hundarna med men behagligt, nej det är det inte nånstans nu när det är så varmt ute.. förutom på sin höjd där det finns AC


Jag skrev att JAG och MINA hundar inte skulle stå ut med att ha det så varmt inne. Jag sätter INTE likhetstecken mellan mig och alla andra, det innebär att jag är en självständigt tänkande varelse som inte tillskriver alla andra mina åsikter. Så var du fått det ifrån att jag skulle skrivit att inte NÅGON kan ha så varmt inne, ja det vet inte jag....:confused:

Jag har heller aldrig pratat om någon dödlig värme, för jag tror inte att någon här skulle utsätta sin hund/ar för sådant lidande. Utan jag pratar som sagt om behaglig värme eller rättare sagt obehaglig värme.

Tillägg efter läsning av nästa inlägg: metall blir väldigt varmt, för att inte säga hett. Kanske din bur innehåller något annat material om den håller sig kall.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med varm bil och hund

nja, metall leder värme väldigt bra. det är inte alltid det samma som att den blir het. om bagagebotten på bilen är sval så kommer metallen istället att "ta upp" värme från hunden = ytan känns kall att ta på.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Nja, då får man gå in på materiallära. Olika metaller leder olika bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Som hundägare och nybliven bilägare skulle jag behöva lite hjälp med det här med biltemperatur och att lämna hund. Jag är en vettig tjej...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 087
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Jag har i dagsläget en enkelbur (tar upp ca halva bagageluckan) från Artfex till min storpudeltik men hon är inte särskilt förtjust i...
Svar
12
· Visningar
2 737
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 342
Senast: cassiopeja
·
Äldre Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade...
2
Svar
22
· Visningar
5 628
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp