Det här med varm bil och hund

Sv: Det här med varm bil och hund

Det undrar jag med. Visst ska man väl inte lämna hunden massor av timmar, men kan man inte frångå en sådan princip om det råkar vara 30 grader varmt ute ? Man storhandlar och gör väl inte 100 äreden var och varannandag kan jag tänka mig. Skulle hunden må sämre att lämnas mer än 4 timmar hemma där det är svalt menar en del än att hänga med i varm bil när matte/husse ska uträtta massor av ärenden för man kan inte frångå sin princip att inte lämna den si eller så mycket längre än vad man brukar ?

Jag har också bott långt ute på landet med flera mil till affärer o dyl, men aldrig i helskotta vi skulle drömma om att ta med hundarna när det är kokhett ute bara för dom inte ska vara själva massor av timmar.

Snart ska jag och sambon i väg och storhandla, utan barn och utan hund och jag kan slå vad om att jag kommer hitta en hel del hundar instängda i varma bilar på parkeringen utanför Willys....så är det nämligen jämt. Där finns absolut ingen skugga att tillgå, gassande sol och kokhet asfalt är vad det är :mad:

Förövrigt fattar jag inte heller de som promt ska ta med småbarn och lämna dom i heta bilar...sånt händer ju dagligen. vi går knappt ut och går om det är alldeles för varmt med våran dotter. Dom tål ju faktiskt inte stark hetta...så varför då tvinga dom ut i detta helvete ??
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Fast det här med att handla med hund - jag vill bara påpeka att för egen del så skulle jag aldrig ta med honom idag t ex, det är +35 grader. Utan endera så handlas det inte, eller så snabbhandlas bara det nödvändigaste på närmsta affär (30 minuter bort), och han får sitta fastknuten i skuggan medan jag springer in.

Mitt svar var bara på frågan varför man övht tar med hunden när man ska handla/osv.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Så nej, jag ser inte logiken i att släpa med sin hund överallt oavsett temperatur "bara för att".

Nej, det gör inte jag heller. Jag svarade som sagt bara på varför man tar med hunden när man ska handla eller liknande. Jag försvarar inte att man gör det i trettiogradig värme (om man inte kan ställa bilen i skugga, ha öppet helt, och så vidare då, dvs det blir en sval temperatur).
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Nej, vi har oerhört sällan med våra hundar i bilen under sommartiden. Finns en mycket liten chans att vi har möjligheten att lämna dem och samtidigt hålla en hälsosam temperatur för dem inne i bilen under en varm sommardag.

Våra hundar reser i bil när vi åker till Sverige. Då har vi klimatanläggningen som håller oss alla i lagom temperatur. Hundarna rastas medan jag och sambon turas om att gå på toalettbesök eller handla färdkost. Givetvis får alla åka bil när vi ska till sjön och så, men de lämnas, om än aldrig i bilen, under sommaren.

Jag reagerar starkt på att så många människor i djurmiljö, inte tänker över den hetta som uppstår i bilen. Både på hund och hästtävlingar är det ALLTID någon som behöver sökas upp för att hunden har det för varmt i bilen.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

HÅller med dig, jag anser oxå att hundarna har det bättre hemma eller om det är en snabbis in i affären (10-15 min max) så binds hunden utanför i skuggan och där det kan fläkta lite. Är hunden utanför så väntar i regel alltid någon husse el. matte antingen en stor el. en mindre ;).

Om man har långt till affären och ska springa omkring och göra ärenden så är ju hunden ensam men i en varm bil.Då tror jag att hunden har det bättre ensam i ett svalare hus. Även om det drar ut lite på tiden.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Att man inte åker 6 mil för att köpa 2 l mjölk begriper jag också och det är inget jag heller har påstått.
Själv lämnar jag dock mina hundar hemma när jag åker till närmaste större stad, ca 7 mil bort. Även om det skulle ta en hel dag, vilket det aldrig gör trots besök i flera affärer. Det tar heller inte en hel dag vid läkarbesök (närmaste lasarett ligger ännu längre bort), apoteksbesök osv. Mina hundar är trygga hemma och att vara själva hemma en dag då och då klarar de alldeles utmärkt. Det är betydligt trevligare för dem än att sitta instängda i en het bil en varm dag. Även om man öppnar rutor och/eller baklucka så är bilen ändå för varm för hunden att vistas i på ett behagligt sätt under sådana varma dagar. Tycker jag.
Så nej, jag ser inte logiken i att släpa med sin hund överallt oavsett temperatur "bara för att".

Det där kan jag inte hålla med om.. faktiskt.. bilen i skugga öppna rutor och öppen lucka, då är det iaf varmare utanför än inuti i min bil.. förutsatt att det inte är totalt vindstilla..

*delvis knapp*
Nu brukar inte jag åka iväg o tokshoppa med hundarna i bilen, men det allra vanligaste är att stoppen för att handla cig/mjölk/annat jag-vet-vad-jag-ska-ha) sker påväg till/från stallet/hundaktiviteter.. Finns inte garage att tillgå ställer jag mig alltid i skugga, skulle skuggan inte täcka riktigt hela bilen ser jag till att ställa mig så att den lilla sol som kommer åt bilen tas upp av toningen (solar plexus)..
Lakan har jag inte på buren, det känns som att man tar bort det vikiga fläktandet... däremot kan jag hänga ett lakan på sidan eller på bagageluckan
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Det var ju inte riktat mot dig, utan bara blir lite förundrad över att många inte kan frångå en princip att lämna hunden hela dagen hemma för dom ska göra ärenden.

egentligen fattar jag inte denna debatt alls....Det är ju varje år hundar dör i varma bilar, och att en del då..väldigt få, gör som ni gör har väl inte med saken att göra eftersom alla tänker och aggerar inte som er. Många människor har helt enkelt inte eran tankegång eller ansvartagande utan tänker då: här var det skugga, ner med fönstret 1 dm så är det helt ok, nu shoppar jag i 3 timmar.

Här i göteborg skulle jag aldrig för mitt liv knyta fast hunden utan tillsyn. dom stjäl ju hundar här på löpande band, till och med i låsta bilar :crazy:
 
Sv: Det här med varm bil och hund

*KL*

Väldigt mycket drama-queen över hundarna i bilen anser jag..

Mina hundar är alltid med mig när jag handlar. Är det 30+ så kanske de stannar hemma, men generellt ligger dom i bilen om vi så ska köpa cigg eller storhandla mat.

Jag ser till att parkera i skuggan, öppnar alla rutor 10 cm, bagageluckan helt öppen. Det är alltid svalare i bilen än utanför i sådana lägen. Och dom ligger inte ens och flåsar som dom annars kan göra här hemma i huset..
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Här i göteborg skulle jag aldrig för mitt liv knyta fast hunden utan tillsyn. dom stjäl ju hundar här på löpande band, till och med i låsta bilar :crazy:

Jag knyter bara i lilla hålan här t ex. Eller knyter, jag låser fast. Så ska man stjäla hunden måste man ta av honom selen först. Jag AVSKYR dock att ha dem uppbundan, just pga stöldrisken. Därför lämnar jag hellre i bilen (svalare för hunden med i skugga, lakan + öppen lucka).
 
Sv: Det här med varm bil och hund

nån som vet vart man kan köpa stång? vet inte om man får skriva de här men annars PM..
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Egentligen borde man ha en lapp med varmbil + hund + småbarn + djur info att sätta på bilar med just något av detta instoppat. Med info om hur kort tid det tar för bilen att bli en dödsfälla.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Det där kan jag inte hålla med om.. faktiskt.. bilen i skugga öppna rutor och öppen lucka, då är det iaf varmare utanför än inuti i min bil.. förutsatt att det inte är totalt vindstilla..

Det är möjligt att du lyckas få någon grad svalare i bilen än utanför, men jag anser personligen att det fortfarande inte är BEHAGLIGT för hunden inne i bilen. Även om det blir aningens svalare för vår egen hud så kan hunden inte svettas på samma sätt som oss.
För mig är det logiskt att låta hundarna vara hemma i huset där det är svalt.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Du kan köpa "vädringskrok" på de flesta hundutställningar som har försäljningsstånd. De finns i olika längder men om man vill ha en x-lång
så får man ibland planka av en lite kortare och göra själv i garaget.

OBS! de finns till olika bilmärken så man måste ha koll på hur låset ser ut i den egna bilen (vissa har "pigg" andra ögla osv..)

Om du inte har vägarna förbi en utställnig så finns de i välsorterade butiker eller tex Här*mi på internet.

Ha de!
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Det är möjligt att du lyckas få någon grad svalare i bilen än utanför, men jag anser personligen att det fortfarande inte är BEHAGLIGT för hunden inne i bilen. Även om det blir aningens svalare för vår egen hud så kan hunden inte svettas på samma sätt som oss.
För mig är det logiskt att låta hundarna vara hemma i huset där det är svalt.

Om jag utgår ifrån mitt hus så är bilen svalare än här inne. Bara man ställer bilen rätt.
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Det är möjligt att du lyckas få någon grad svalare i bilen än utanför, men jag anser personligen att det fortfarande inte är BEHAGLIGT för hunden inne i bilen. Även om det blir aningens svalare för vår egen hud så kan hunden inte svettas på samma sätt som oss.
För mig är det logiskt att låta hundarna vara hemma i huset där det är svalt.

Som även Aliide säger så är det faktiskt kallare i bilen än här hemma många ggr..
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Jag skulle nog ha ringt polisen innan jag slog in en ruta. Det blir ju inte så kul konsekvenser ifall man har slagit in en ruta i onödan.

Ringer man polisen och frågar innan, så kan man ju inte få "skit" för det på samma sätt. Kanske man kan få prata med en veterinär och beskriva situationen och hur hundarna verkar må.

En bil i solen när det är 20-25 grader ute är inte att ens fundera på. Hur många rutor du än öppnar. Jag satt en minut i en bil så medan min man tankade. Det blir varmt sjukt snabbt!
 
Sv: Det här med varm bil och hund

Så skönt att vårt hus är betydligt svalare!
Man får ju också vara lite försiktig med att släppa in värmen i huset. Varmt ute och svalt inne => öppna fönster o dörrar överallt => varmt inne....
 
Sv: Det här med varm bil och hund

fast jag tvivlar på att det gör någon större skillnad om du ringt polisen först, poliser är inte allsmäktiga och har stenkoll på alla lagar o regler (tro mig;)) och det är ju faktiskt du som begår "brottet" vilket inte är polisens jobb i slutändan att bedöma utan det blir ju domstolen som står för den delen
 

Liknande trådar

Hundhälsa Som hundägare och nybliven bilägare skulle jag behöva lite hjälp med det här med biltemperatur och att lämna hund. Jag är en vettig tjej...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 087
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Jag har i dagsläget en enkelbur (tar upp ca halva bagageluckan) från Artfex till min storpudeltik men hon är inte särskilt förtjust i...
Svar
12
· Visningar
2 737
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 342
Senast: cassiopeja
·
Äldre Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade...
2
Svar
22
· Visningar
5 628
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp