Det här med hästannonser...

Att hästen behöver rutinerad ryttare betyder ju inte alltid att den är svår, den kanske är känslig och inte tål en obalanserad ryttare som rycker den i munnen och dunsar i ryggen. Kan även betyda "säljas ej till nybörjare". Man vill att hästen ska få ett bra hem hos kunniga människor.

Jag vill se en uppställd bild från sidan, utan utrustning, en bild från sidan under ridning och minst en bra bild på huvudet där ögon och öron syns väl. Hästens uttryck och personlighet är enormt viktigt för mig och jag kan se på huvudet vilken karaktär hästen har. Ridningen/hanteringen kan man alltid jobba på, men personligheten är som den är och avgör om vi kommer klicka.
 
men då kan man ju iaf lägga ut video på hästen när den löshoppas tex och skriva en liten fotnot om detta, låter ju bättre och ärligare att göra så.

Måste dock passa på och hylla en hen som lagt ut bra annons med en bra video som visar uppsittning, övergångar, rider ut, hantering på stallgång, i trafik, sadling m.m. enda som fattades va lastning! om man är lite smart så kan man ju klippa ihop en bra video på några min som visar hur hästen funkar i olika miljöer.

Fast det måste man ju också ha hjälp med. Du kan juinte driva och filma samtidigt.

När jag själv drog ihop ett gäng för några år sedan för att filma en häst jag ville säljs blrjade det ösregna oväntat. Visserligen slutade det regna men banan var tung och hästen såg inte ut att röra sig lika lätt som den gör i verkligheten.
 
Fast det måste man ju också ha hjälp med. Du kan juinte driva och filma samtidigt.

När jag själv drog ihop ett gäng för några år sedan för att filma en häst jag ville säljs blrjade det ösregna oväntat. Visserligen slutade det regna men banan var tung och hästen såg inte ut att röra sig lika lätt som den gör i verkligheten.
med mobilkameror nu så är det ju skitlätt att antingen sätta den på en stol framför där man ska rida eller snabbt hejda en stallkompis eller vän eller random joggare och beordra dem att hålla kameran riktad mot hästen och trycka på start knappen när du säger till.
man behöver ju inte ens en bana, såg en jätte fin film där de red hästen fram och tillbaka på en grusväg, var till och med i skymningen. men man såg hästen och dess rörelsemönster.
 
med mobilkameror nu så är det ju skitlätt att antingen sätta den på en stol framför där man ska rida eller snabbt hejda en stallkompis eller vän eller random joggare och beordra dem att hålla kameran riktad mot hästen och trycka på start knappen när du säger till.
man behöver ju inte ens en bana, såg en jätte fin film där de red hästen fram och tillbaka på en grusväg, var till och med i skymningen. men man såg hästen och dess rörelsemönster.

Har du själv prövat att filma med en mobilkamera på en stol? Blev det bra?

Alla människor har inte stallkompisar eller joggare som springer förbi.

Alla har inte ens mobilkamera.
 
Har du själv prövat att filma med en mobilkamera på en stol? Blev det bra?
det blev en film i alla fall :). inte ngt jag hade lagt upp som försäljnings film iofs men man ser häst tydligt och det är bättre än ingen film alls tycker jag :).
var iofs inte på en stol utan mobilen var fast tejpad på en staketstolpe då jag longerade hästen i hagen.
 
det blev en film i alla fall :). inte ngt jag hade lagt upp som försäljnings film iofs men man ser häst tydligt och det är bättre än ingen film alls tycker jag :).
var iofs inte på en stol utan mobilen var fast tejpad på en staketstolpe då jag longerade hästen i hagen.

Nu är det ju försäljningsfilmer som diskuterades här. Alla har inte så lätt att få hjälp så att man kan lägga ut en vettig film i sin annons.
 
det blev en film i alla fall :). inte ngt jag hade lagt upp som försäljnings film iofs men man ser häst tydligt och det är bättre än ingen film alls tycker jag :).
var iofs inte på en stol utan mobilen var fast tejpad på en staketstolpe då jag longerade hästen i hagen.
Men alltså, skulle man skicka en dylik film till en spekulant så skulle man genast få svarsrepliken -jag såg bara tre steg i skritt i vänster varv, kan du filma i båda varven och i alla fall ett halvt varv i varje? mm, mm. Jag hade själv en annons ute nyligen om en väns hästar till salu och fick massor av mail om film. Man behövde "bara" se alla gångarter :angel:. Jag försökte vid två tillfällen, sen gav jag upp. Båda hästarna är otroligt tillgivna och kommer fram och stoppar huvudet i famnen direkt när man går in i hagen. Jag försökte få fart på dem med lite olika metoder, men allt misslyckades. Någon gång blev det en rivstart i full fräs, och där såg man ju verkligen inga gångarter, en annan gång stod de bara och glodde på mig när jag väsnades.

Jag resonerade som så att den som är tillräckligt intresserad får komma och titta, verkar inte hästen tillräckligt intressant på bra bilder och information om stam, ja då blir det ingen affär. Samtidigt förstår jag att man vill se film, jag brukar själv fråga om det om jag är spekulant. Men om säljaren säger att denne inte har möjlighet att filma, så respekterar jag det, eftersom jag själv vet hur svårt det kan vara att få ihop.

De två hästarna ovan var inte inridna, de var unghästar och gick på bete. Den ena är nu såld och den andre tror jag ägaren valt att behålla.
 
Nu är det ju försäljningsfilmer som diskuterades här. Alla har inte så lätt att få hjälp så att man kan lägga ut en vettig film i sin annons.
just den filmen hade varit ok som försäljningsfilm om det inte hade varit så att hästen hade täcke och att jag placerat mig bättre samt bara visat upp hästen. men med en longeringsfilm så kan man ju ändå visa upp gångarterna, övergångar och hur hästen bär sig.
är bättre än en halvkass rid film i alla fall.
 
Senast ändrad:
den filmen hade varit ok som försäljningsfilm om det inte hade varit så att hästen hade täcke och att jag placerat mig bättre. med en longeringsfilm så kan man ju ändå visa upp gångarterna, övergångar och hur hästen bär sig.

Vilken hand ska man hålla kameran i? Jag tänker hästen i ena handen och pisken i den andra. Har själv gjort longeringsfilmer där jag hållit i kameran istället för pisken, men trots att jag smackat har hästen inte gått fram lika bra som med pisk.
 
Vilken hand ska man hålla kameran i? Jag tänker hästen i ena handen och pisken i den andra. Har själv gjort longeringsfilmer där jag hållit i kameran istället för pisken, men trots att jag smackat har hästen inte gått fram lika bra som med pisk.
som sagt så var mobilen fasttejpad på en staketstolpe, att longera så hästen går vettigt samtidigt som man har kameran i handen är nog inte så smidigt.
 
som sagt så var mobilen fasttejpad på en staketstolpe, att longera så hästen går vettigt samtidigt som man har kameran i handen är nog inte så smidigt.

Lite off topic, då jag inte har köp/saluannons men för att ni ska se att det går riktigt hyfsat. Jag band upp en ipad enligt konstens alla regler, för att få ihop korta filmsnuttar mitt och Timas sista halvår (Tima o jag bestämde gemensamt på hennes 29-årsdag den 23 april 2013 att hon skulle slippa fler vintrar och att 2013 skulle bli hennes sista sommar), för att jag skulle få några minnen kvar av de mellan 5 och 10 minutrar vi gjorde något 2-3 dagar i veckan. När jag hade kompisar ute, var det oftast jag som höll i kameran. :D

Jag tror varken 2-eller 4-beningen skulle ha gått igenom en veterinärbesiktning. :D


Sista ridturen 5 oktober 2013... (Jag minns inte exakt, men jag tror det var dagen därpå Tima o jag stod tillsmmans mitt i hagen o ringde sv lantbrukstjänst (Tima kom gående och lade sitt huvud på min axel) och 12 november fick hon somna in)




Plus ännu mer off-topic, en sån där lite larvig mobilfilm... som gör att jag sitter med en klump i halsen... som jag saknar henne...

 
Nu är det ju försäljningsfilmer som diskuterades här. Alla har inte så lätt att få hjälp så att man kan lägga ut en vettig film i sin annons.
Nej.
Jag skulle annonsera ut en häst.
Fick hjälp av en kompis att ställa upp och filma.
Just den dagen regnade det på tvären. Hästen visade inte riktigt upp sig till sin fördel, kan jag säga.
 
Nej.
Jag skulle annonsera ut en häst.
Fick hjälp av en kompis att ställa upp och filma.
Just den dagen regnade det på tvären. Hästen visade inte riktigt upp sig till sin fördel, kan jag säga.
Använde du filmen i annonsen? och vad fick du i så fall till svar? -skulle du kunna göra om samma film fast i solsken så att man ser mer hur hästen verkligen rör sig? :angel: :laugh:
 
Måste dock passa på och hylla en hen som lagt ut bra annons med en bra video som visar uppsittning, övergångar, rider ut, hantering på stallgång, i trafik, sadling m.m. enda som fattades va lastning! om man är lite smart så kan man ju klippa ihop en bra video på några min som visar hur hästen funkar i olika miljöer.

Speciellt bra med sånt när man annonserar "trygga barnponnyn" tkr jag :)
 
Jag kollar mycket på annonser just nu för en framtida häst och börjar undra hur folk ibland tänker (inget illa menat). Jag anser att ska man sälja en häst så ska det vara bra bilder på den, från sidan så man ser exteriören och eventuellt i rörelse. Gärna en film med. Gulli-gull bilder i hagen med leriga täcken på, grodperspektiv eller hur ägaren ligger över hästens rygg och kramar den är inte fullt så intressant. Speciellt stör det mig när hästarna ligger över 100 tusen kronor. Jag tar inte en annons på allvar om hästen kostar 125 tusen men det finns inga bra bilder eller filmer. Bara bilder på hur den står i en lerig hage snett från sidan.

En till sak som stör mig är när man inom raser (exempelvis Frieser) skriver "Hen har full stam" men sedan struntar i att skriva ut stammen? Vad finns där att dölja?

Hur reagerar ni på annonser? Är annonsernas yttre viktigt för er? Är det viktigt med bra bilder? Blir ni tveksamma när folk skriver att hästen har toppenstam, men inte skriver ut stammen?

Jag vet jag är lite gnällig, men kanske jag bara är yrkesskadad. Där jag jobbar lägger vi stor vikt vid bra annonsering :)
Näää du är inte gnällig. Ska köpa min tredje häst nu och via annons ssom jag inte gjort förut. Har lyckats köpa via tränare/kontakter tidigare och inser att jag åkt i "gräddfilen" Är dressyrryttare men denna gång ska jag och min 24 åriga hoppintresserade son dela och därför har jag tittat på välridna hopphästar. Efter ett par veckor är jag riktigt nedstämd. Folk ljuger rent ut sagt. Tittade på en häst som var "klar för 1.10" Efter koll i tävlingsdatabasen ser jag att den inte gått ens 90 cm felfritt. Många annonser gäller också att hästen står hos "beridare" och säljs av "ägaren" Hur ska jag tolka detta? En typ av försäljningsstall eller?

Sedan har jag råkat på din variant med "supersnäll" där man visar hur ryttaren sitter upp, fixar länge och väl med stigläder osv, släpper tyglarna helt och sträcker upp armarna osv HUr har det gått för dig förresten? Hittat något?

Marie
 
Sitter också och tittar på annonser. En sak som roar mig ibland är de hopphästar som nu ska säljas som dressyrhästar eftersom kapaciteten inte räcker/hästen vill inte hoppa längre.

I bästa fall någon exteriörbild och sedan en eller flera bilder när hästen hoppar över 1 m. Ska jag betala över 100.000:- för en dressyrhäst där säljaren ofta hävdar är klar för MSV c/b så vill jag se en kort video där hästen rids i alla gångarter, inte en bild på när hästen hoppar.
 
Näää du är inte gnällig. Ska köpa min tredje häst nu och via annons ssom jag inte gjort förut. Har lyckats köpa via tränare/kontakter tidigare och inser att jag åkt i "gräddfilen" Är dressyrryttare men denna gång ska jag och min 24 åriga hoppintresserade son dela och därför har jag tittat på välridna hopphästar. Efter ett par veckor är jag riktigt nedstämd. Folk ljuger rent ut sagt. Tittade på en häst som var "klar för 1.10" Efter koll i tävlingsdatabasen ser jag att den inte gått ens 90 cm felfritt. Många annonser gäller också att hästen står hos "beridare" och säljs av "ägaren" Hur ska jag tolka detta? En typ av försäljningsstall eller?

Sedan har jag råkat på din variant med "supersnäll" där man visar hur ryttaren sitter upp, fixar länge och väl med stigläder osv, släpper tyglarna helt och sträcker upp armarna osv HUr har det gått för dig förresten? Hittat något?

Marie

Tyvärr blev det ändringar i mitt liv då jag tvingades sluta på mitt jobb. Så har just för stunden inte råd att köpa en till häst förrän jag säkrat min livssituation (Min nuvarande har jag ihop med familjen). Men kollar ändå och fann tyvärr en drömhäst som jag inte kan köpa, då är det väll inte meningen att jag får henne :/
 
Nu är det ju försäljningsfilmer som diskuterades här. Alla har inte så lätt att få hjälp så att man kan lägga ut en vettig film i sin annons.
Jag har filmat själv, sådant som skulle kunna tänkas användas till försäljningsfilm om man hade velat.
Det jag använt mig av är ett stativ och min systemkamera, som även kan filma. Superenkelt även om du är själv. :up:
Sen redigerar man så det blir bra och simsalabim har du lyckats få en bra film. :D
 
Jag har filmat själv, sådant som skulle kunna tänkas användas till försäljningsfilm om man hade velat.
Det jag använt mig av är ett stativ om min systemkamera, som även kan filma. Superenkelt även om du är själv. :up:
Sen redigerar man så det blir bra och simsalabim har du lyckats få en bra film. :D

Det kräver att man kan redigera. Det är långt ifrån alla som kan.
 

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 379
Senast: Lyxzen
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 014
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 195
Senast: Magiana
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 292
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp