Det här med hästannonser...

Eller alla dessa vanliga hobby hästar som är nästa Grand prix vinnarna.. Tex tävlad 1 meter men med kapacitet för mer, jaha men varför har den inte gått högre när den är 10 år då? Dessutom skall dom ha ut 90-100" för en sån. :idea:

Har tänkt köpa häst efter årskiftet men man blir ju lite tveksam när man tittar på annonser. Vill ha en schysst hobbyhäst jag kan tävla låga klasser framförallt i fälttävlan men det verkar vara omöjligt att hitta till rätt pris. För jag ger inte 100" för någon som gått lite p&j och är 10 bast...:eek:
 
Läs i gnälltråden köp o sälj.... Man blir aldrig klok på folk.
Som sagt hästar för 100.000kr där det är bristfällig information och kassa bilder.
Ska jag sälja min häst för 100.000 hade jag lätt kunnat lagt en eftermiddag på att göra en relevant film och fixat några bra uppställningsbilder. :confused:

En sak som jag stör mig på i ridfilmer är hur otroligt himla många det är som inte visar när hästen fattar galopp. En skrittsekvens. En sekvens där hästen travar runt runt. Sen vips en sekvens där hästen galopperar. Samma sak åt andra hållet. Så påstår man att hästen är utbildad typ Lätt A "med kapacitet för mer"....visa en snygg galoppfattning då! Vem som helst kan ju jaga upp en häst i galopp när inte kameran är på....
Är det bara jag som reagerar på det? Jag tycker att det här med att kunna lydigt o lugnt fatta galopp är så grundläggande att jag blir misstänksam när man inte visar det.
 
En sak som jag stör mig på i ridfilmer är hur otroligt himla många det är som inte visar när hästen fattar galopp. En skrittsekvens. En sekvens där hästen travar runt runt. Sen vips en sekvens där hästen galopperar. Samma sak åt andra hållet. Så påstår man att hästen är utbildad typ Lätt A "med kapacitet för mer"....visa en snygg galoppfattning då! Vem som helst kan ju jaga upp en häst i galopp när inte kameran är på....
Är det bara jag som reagerar på det? Jag tycker att det här med att kunna lydigt o lugnt fatta galopp är så grundläggande att jag blir misstänksam när man inte visar det.

Du är inte ensam, för mig säger galopp fattningen mycket. Alla hästar över 4 år som är ordentligt inridna skall kunna fatta galopp utan konstigheter el rusningar med undantag för tex fd travare då. Och kan inte hästen detta så bra så skall det vara ett lägre pris vilket man kan se hos försäljningsstall men inte hos privat pers O_o.
 
Eller alla dessa vanliga hobby hästar som är nästa Grand prix vinnarna.. Tex tävlad 1 meter men med kapacitet för mer, jaha men varför har den inte gått högre när den är 10 år då? Dessutom skall dom ha ut 90-100" för en sån. :idea:

Har tänkt köpa häst efter årskiftet men man blir ju lite tveksam när man tittar på annonser. Vill ha en schysst hobbyhäst jag kan tävla låga klasser framförallt i fälttävlan men det verkar vara omöjligt att hitta till rätt pris. För jag ger inte 100" för någon som gått lite p&j och är 10 bast...:eek:
Ja det verkar som att alla tror de har nästa stora stjärna i stallet :p Hästar som är 15+ som "blir vad du gör henom till" eller "har kapacitet för mycket mer". Jovisst. :grin:
 
En sak som jag stör mig på i ridfilmer är hur otroligt himla många det är som inte visar när hästen fattar galopp. En skrittsekvens. En sekvens där hästen travar runt runt. Sen vips en sekvens där hästen galopperar. Samma sak åt andra hållet. Så påstår man att hästen är utbildad typ Lätt A "med kapacitet för mer"....visa en snygg galoppfattning då! Vem som helst kan ju jaga upp en häst i galopp när inte kameran är på....
Är det bara jag som reagerar på det? Jag tycker att det här med att kunna lydigt o lugnt fatta galopp är så grundläggande att jag blir misstänksam när man inte visar det.
Det optimala är väl en film som flyter utan klipp. Men det är ju flashigt med olika frekvenser och sådär ;)
 
Stör mig även på dom som kan skicka film vid seriöst intresse.. Varför inte lägga ut den i annonsen med bra info så hör iaf jag av mig om detta är intressant då kommer jag o tittar. Och dom som inte sätter pris, förstår när det gäller tex mästerskapshästar m.m. Men då förstår man att det handlar om betydligt mer är 100".
 
Jag blir rätt mörkrädd över historierna jag hör från folk som letat häst. La ut 1-åringen på annons i somras och tänkte att det lär väl aldrig vara nån som vill köpa en ettårig relativt ohanterad hingst (med möjlighet att kastreras innan leverans) som ser ut som ett utegångsfår, så där som ettåringar gör.
Nu hade jag bara två visningar innan han såldes men vissa blev helt chockade över att
1. Han kunde gå i grimskaft.
2. Han kunde gå ut ur hagen och lämna sina kompisar och gå en liten promenad på egen hand
3. Det gick att lasta honom utan problem själv.
För mig är det helt självklara saker, men han låter snarare som ett gyllene undantag när man pratar med vissa om deras erfarenheter och då undrar jag mest vad gör folk med sina hästar, eller rättare sagt, inte gör? :confused: Är okunskapen verkligen så stor bland folk som har häst idag att de inte kan lära sina unghästar de mest basic stegen i vardaglig hantering så undrar jag verkligen varför de skaffar dem...

Tillägg; just det, att hästen lät sig fångas in och få på sig grimma i hagen var folk också rätt imponerade över. Jag stod mest så här :crazy:
 
Jag kollar mycket på annonser just nu för en framtida häst och börjar undra hur folk ibland tänker (inget illa menat). Jag anser att ska man sälja en häst så ska det vara bra bilder på den, från sidan så man ser exteriören och eventuellt i rörelse. Gärna en film med. Gulli-gull bilder i hagen med leriga täcken på, grodperspektiv eller hur ägaren ligger över hästens rygg och kramar den är inte fullt så intressant. Speciellt stör det mig när hästarna ligger över 100 tusen kronor. Jag tar inte en annons på allvar om hästen kostar 125 tusen men det finns inga bra bilder eller filmer. Bara bilder på hur den står i en lerig hage snett från sidan.

En till sak som stör mig är när man inom raser (exempelvis Frieser) skriver "Hen har full stam" men sedan struntar i att skriva ut stammen? Vad finns där att dölja?

Hur reagerar ni på annonser? Är annonsernas yttre viktigt för er? Är det viktigt med bra bilder? Blir ni tveksamma när folk skriver att hästen har toppenstam, men inte skriver ut stammen?

Jag vet jag är lite gnällig, men kanske jag bara är yrkesskadad. Där jag jobbar lägger vi stor vikt vid bra annonsering :)


Nästa häst jag köper lär vara en total motsats till mitt bortgångna sto. Hon var en eldig fux med hett humör, enorm kapacitet och världens finaste hjärta! En äkta fuxbitch som fick avsluta sitt liv så många år för tidigt :heart

Och för att klara av att ha häst igen trots sorgen som ännu är slitande då hon verkligen var en "once in a lifetime" :cry::love: så får det bli en stor och redig valack, helst skimmel mellan 10-15 år som går runt 130-140 nånting. En stadig kompis som alla kan rida men som ändå är en snygging för ögat och kan ta fram lite jävlar anamma om man känner för det!

Tittar bara på annonser med mycket bilder och denna infon i annonsen, annars kan det vara! Både text men framförallt bilderna måste vara "DET" bilder! :d
Räknar att lägga runt +- 100 kan jag tillägga! :)
 
Jag kan verkligen hålla med om att filmerna är alldeles för klippta i många fall. Men, det är nog förmågan att klippa vid fel tillfälle och inte ta med saker som är viktiga som falerar mer än att det ska vara filmer som visar allt.

Jag kan ju bli vansinnig på de som filmar 10 minuters travjobb, 10 minuters galoppjobb osv. Vem är intresserad av det liksom? Tre minuter i varje torde vara tillräckligt för att veta om man ska åka och titta.......med övergångar förstås.

Men jag har lyckats få filmer på min ras där man travat hästen för hand på alldeles för kort sträcka och klipper både i början och slutet så man hinner se tre steg på en sträcka där hästen inte hinner upp i bra trav. Vad sjutton ska jag med det till? Även om klippet faktiskt visar det "bästa" hästen kan prestera på den sträckan så känns filmen så klippt att det upplevs som om man såg en häst dyka upp som gubben i lådan ungefär. Först är det svart, sen ser man fyra steg i trav och sedan är det svart igen.
Fiiiint!!
 
En sak som jag stör mig på i ridfilmer är hur otroligt himla många det är som inte visar när hästen fattar galopp. En skrittsekvens. En sekvens där hästen travar runt runt. Sen vips en sekvens där hästen galopperar. Samma sak åt andra hållet. Så påstår man att hästen är utbildad typ Lätt A "med kapacitet för mer"....visa en snygg galoppfattning då! Vem som helst kan ju jaga upp en häst i galopp när inte kameran är på....
Är det bara jag som reagerar på det? Jag tycker att det här med att kunna lydigt o lugnt fatta galopp är så grundläggande att jag blir misstänksam när man inte visar det.

Håller helt med! Tycker just galoppfattningarna säger mycket om hur välriden hästen är. Hävdar man att hästen kan nånting så borde den ju kunna göra en galoppfattning som är såpass bra att den tål att filmas, tycker man.
 
Läs i gnälltråden köp o sälj.... Man blir aldrig klok på folk.
Som sagt hästar för 100.000kr där det är bristfällig information och kassa bilder.
Ska jag sälja min häst för 100.000 hade jag lätt kunnat lagt en eftermiddag på att göra en relevant film och fixat några bra uppställningsbilder. :confused:

Folk är generellt lata.:D
 
Med filmer så förstår jag inte riktigt allt klippande. Räcker ju med att de visar ett varv på ridbanan egentligen. Och då ta löpande skritt-halt-trav-galopp-trav-skritt-halt. Så har man visat riktigt vad hästen kan ;). Säger betydligt mer än 20st 1 sekunders klipp på trav i vänster varv där hästen går fint.
 
Det kan också vara så att man har problem med att få hjälp, många är ensamma i stallet och det blir ju oftast inte särskilt bra om man både ska fota och hålla i hästen. Eller filma och rida.

men då kan man ju iaf lägga ut video på hästen när den löshoppas tex och skriva en liten fotnot om detta, låter ju bättre och ärligare att göra så.

Måste dock passa på och hylla en hen som lagt ut bra annons med en bra video som visar uppsittning, övergångar, rider ut, hantering på stallgång, i trafik, sadling m.m. enda som fattades va lastning! om man är lite smart så kan man ju klippa ihop en bra video på några min som visar hur hästen funkar i olika miljöer.
 

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 379
Senast: Lyxzen
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 014
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 195
Senast: Magiana
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 292
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp