Det här med hästannonser...

Twihard

Trådstartare
Jag kollar mycket på annonser just nu för en framtida häst och börjar undra hur folk ibland tänker (inget illa menat). Jag anser att ska man sälja en häst så ska det vara bra bilder på den, från sidan så man ser exteriören och eventuellt i rörelse. Gärna en film med. Gulli-gull bilder i hagen med leriga täcken på, grodperspektiv eller hur ägaren ligger över hästens rygg och kramar den är inte fullt så intressant. Speciellt stör det mig när hästarna ligger över 100 tusen kronor. Jag tar inte en annons på allvar om hästen kostar 125 tusen men det finns inga bra bilder eller filmer. Bara bilder på hur den står i en lerig hage snett från sidan.

En till sak som stör mig är när man inom raser (exempelvis Frieser) skriver "Hen har full stam" men sedan struntar i att skriva ut stammen? Vad finns där att dölja?

Hur reagerar ni på annonser? Är annonsernas yttre viktigt för er? Är det viktigt med bra bilder? Blir ni tveksamma när folk skriver att hästen har toppenstam, men inte skriver ut stammen?

Jag vet jag är lite gnällig, men kanske jag bara är yrkesskadad. Där jag jobbar lägger vi stor vikt vid bra annonsering :)
 
Jag blir också jätteirriterad på annonser utan info och bilder.
Är inte så jäkla svårt att skriva stam ,ålder, hur den är i hantering, hur den är att rida , hur utbildad den är, om den är trafiksäker, om den är trygg att rida ute osv.

Ellerhur! Jag letar allroundhäst, mycket snäll läromästare. Så kan det stå "Jättesnäll när det gäller ALL hantering och ridning, gör inte en fluga förnär, bra nybörjarhäst. Men kräver en rutinerad ryttare".... Eh?:confused::confused: Liksom :P
 
Läs i gnälltråden köp o sälj.... Man blir aldrig klok på folk.
Som sagt hästar för 100.000kr där det är bristfällig information och kassa bilder.
Ska jag sälja min häst för 100.000 hade jag lätt kunnat lagt en eftermiddag på att göra en relevant film och fixat några bra uppställningsbilder. :confused:
 
Jag tycker det skall vara nytagna bilder där man ser hästen tydligt både med och utan ryttare. Inga leriga täcken på och inga bilder i ointressanta vinklar. Sedan stam, kön, ålder, mankhöjd, utbildningsnivå, hur den är att rida och hantera, om den är skadefri, eventuella olater eller andra problem. Så slipper man ödsla tid på att maila och sedan få svar där den ändå visar sig vara ointressant direkt.

Dock ska man nog vara försiktig, då väldigt många verkar ljuga eller försköna sina hästar.

Sedan kan man undra vad folk anser ingå i olika utbildningsnivåer, där upplever jag också att folk tar i lite i överkant. För mig är tex en inriden häst en häst som går att rida i skritt, trav, galopp, göra halt och rygga. Annars är den bara insutten eller möjligen under inridning.
 
Jag tycker det skall vara nytagna bilder där man ser hästen tydligt både med och utan ryttare. Inga leriga täcken på och inga bilder i ointressanta vinklar. Sedan stam, kön, ålder, mankhöjd, utbildningsnivå, hur den är att rida och hantera, om den är skadefri, eventuella olater eller andra problem. Så slipper man ödsla tid på att maila och sedan få svar där den ändå visar sig vara ointressant direkt.

Dock ska man nog vara försiktig, då väldigt många verkar ljuga eller försköna sina hästar.

Sedan kan man undra vad folk anser ingå i olika utbildningsnivåer, där upplever jag också att folk tar i lite i överkant. För mig är tex en inriden häst en häst som går att rida i skritt, trav, galopp, göra halt och rygga. Annars är den bara insutten eller möjligen under inridning.
Är den inte tävlad så är utbildningsnivån en tolkningsfråga och det skiljer sig rätt mycket på en "väl grundriden" häst och en "inriden" häst. Därför är ju en nyare film som visar vad hästen kan, viktig. Men det verkar vara svårt för många att ordna :confused:
 
Är den inte tävlad så är utbildningsnivån en tolkningsfråga och det skiljer sig rätt mycket på en "väl grundriden" häst och en "inriden" häst. Därför är ju en nyare film som visar vad hästen kan, viktig. Men det verkar vara svårt för många att ordna :confused:

Ja, för mig som är ointresserad av tävling men ändå vill ha en bra häst att rida och träna med, så känns det som att många annonsörer ljuger eller förskönar sina hästar. Letar man efter en väl grundriden häst och hittar en vettig annons så kan det sedan visa sig att hästen inte ens är inriden, för att folk definierar så väldigt olika och ibland verkar tro lite för mycket om sina hästar.
 
Finns ju vissa kriterier den skall uppfylla för att ens kallas grundriden.
Dock verkar många missa det.
Sen undrar jag varför så många nu för tiden kräver rutinerad ryttare?
Är de så dåligt grundhanterade?
upplever snarare att medelhästägaren blir sämre och sämre med sämre koll på vad som är normalt och inte. Har man själv svårt attklara hästen fastän man är SÅ duktig själv (av typen "gör aldrig något fel") så är det klart att nästan ingen annan kommer kunna klara hästen. :) dvs kräver rutinerad ryttare.

jag har tyvärr flera i umgängeskretsen som köpte unghäst, skickade iväg den på inridning och fick hem en "problemhäst" enligt sig själv. Fick egentligen hem en helt vanlig nyinriden treåring, men unghästkonceptet var tyvärr lite över den egna förmågan. Även flera svååååra ponnyer som egentligen är ganska godmodiga och simpla. Ridning är ju skitsvårt i sig, men många har svårt att se skillnad mellan där ens egenförmåga tar slut och där hästen blir onormalt "svår".
 
Ja, och ofta finns det det ett "men" med i bilden. Som "Underbart snäll och kan ridas av alla, Men den kräver en rutinerad ryttare", "Oerhört snäll och svårklasshäst inom dressyr - MEN den lägger ut tungan i högre klasser".... "Aldrig skadad eller sjuk, MEN har röntgenförändringar SOM INTE PÅVERKAR RIDBARHETEN" osv...

Det är bra att folk skriver sina "men", fast just när de skriver hur alla kan rida den, men kräver rutinerad ryttare. Eller svårklasshäst som lägger ut tungan. Då är fråga, varför gör den det?
 
Finns ju vissa kriterier den skall uppfylla för att ens kallas grundriden.
Dock verkar många missa det.
Sen undrar jag varför så många nu för tiden kräver rutinerad ryttare?
Är de så dåligt grundhanterade?
Folk vet inte om kriterierna utan använder sig av uttrycket.
Å ja alla hästar värkar blivit väldigt svåra att rida. Avskräcker nog många, egentligen väl kvalificerade, köpare.
 
upplever snarare att medelhästägaren blir sämre och sämre med sämre koll på vad som är normalt och inte. Har man själv svårt attklara hästen fastän man är SÅ duktig själv (av typen "gör aldrig något fel") så är det klart att nästan ingen annan kommer kunna klara hästen. :) dvs kräver rutinerad ryttare.

jag har tyvärr flera i umgängeskretsen som köpte unghäst, skickade iväg den på inridning och fick hem en "problemhäst" enligt sig själv. Fick egentligen hem en helt vanlig nyinriden treåring, men unghästkonceptet var tyvärr lite över den egna förmågan. Även flera svååååra ponnyer som egentligen är ganska godmodiga och simpla. Ridning är ju skitsvårt i sig, men många har svårt att se skillnad mellan där ens egenförmåga tar slut och där hästen blir onormalt "svår".
Att se sina egna brister kräver självinsikt och det tog mig några år som hästägare att lära mig det. Förr när det blev problem ville jag gärna tänka iväg och förklara problemen på olika sätt. Idag är det första jag ser till mig själv och vad jag gjorde fel och vad jag kan göra annorlunda. Om inte misstanken finns att hästen har ont såklart. Som tur är har jag alltid haft kunniga människor runt omkring som fått in mig på rätt väg i hästägandet, och jag är enormt tacksam. En vacker dag kanske jag klarar mig själv :angel:

Men flera i bekantskapskretsen är som du beskriver. Problemet är egentligen lätt för dem att lösa. Ta hjälp av någon kunnig. Lär dig rida hästen på ett bättre sätt.
 
Jag förstår (inte i alla situationer) att men används för det är skitsvårt o sälja en häst till rätt köpare!Hästen ska ha INGA brister o vilken häst har det.Samtidigt som hanteringsdelen av en häst kan göra att en häst funkar hos mig men inte hos någon annan eller tvärtom.Haft kunder som tex sökt 100 % trafiksäker häst.Vilken häst är det.Som jag förklarade för en intresserad i somras.Mitt sto är inte rädd för fordon men kan bli rädd för andra saker så jag vill inte säga att hon eller någon häst är 100 % trafiksäker!Typiskt situation där ett men....lan komma fram;)
 
Jag undrar över hur folk tänker när de skriver köpesannonser. Såna annonser med massa krav på hur hästen ska bete sig i olika situationer skulle jag aldrig våga svara på. En häst kan vara helt trygg och okomplicerad med mig men bete sig helt annorlunda mot någon som behandlar den annorlunda än mig. Det är ju en levande varelse och inte en maskin som fungerar likadant oavsett hur det ser ut runt omkring.

Det finns ju också hur många exempel som helst i trådar här där man köpt en häst som utlovats vara okomplicerad och även varit det när man tittat på den, men som i det nya stallet och med ny hantering blir helt annorlunda. Och så tror man att man blivit pålurad en häst med lynnesfel och förstår inte varför den inte beter sig som i sin tidigare hemmamiljö.
 
Jag letade häst för ett år sen och då var det massor med annonser ute där säljaren inte skrivit ut mankhöjd på hästen. För mig som är nästan 180 cm lång, lätt överviktig och tycker små (allt under 160 cm) hästar är läskiga är det otroligt viktigt att veta.
Till slut hittade jag min lite grövre dam på 170 cm, när jag själv satte ut en sökes-annons.
 
När jag sist letade häst (ponny i lägre prisklass för träning och lättare tävling) skulle det låta extremt intressant för att jag skulle kontakta säljaren om det inte fanns någon bild. Jag visste ganska exakt vad jag ville ha, både i personlighet och exteriör, så kunde jag inte se att det såg rätt ut slösade jag ingen tid på de annonserna.

Det slutade med att jag köpte en jag blev uppringd av säljaren, som jag bara pratat med på telefon, som sa "imorgon får jag hem en ponny åt dig!". Hen filmade ponnyn samma kväll, la upp ett 20 sekunders travklipp och jag åkte 30 mil för att provrida. Några veckor senare kom ponnyn :D:love:

I vanlig ordning gjorde jag tvärt emot vad jag skulle, alltså.
 
När jag sist letade häst (ponny i lägre prisklass för träning och lättare tävling) skulle det låta extremt intressant för att jag skulle kontakta säljaren om det inte fanns någon bild. Jag visste ganska exakt vad jag ville ha, både i personlighet och exteriör, så kunde jag inte se att det såg rätt ut slösade jag ingen tid på de annonserna.

Det slutade med att jag köpte en jag blev uppringd av säljaren, som jag bara pratat med på telefon, som sa "imorgon får jag hem en ponny åt dig!". Hen filmade ponnyn samma kväll, la upp ett 20 sekunders travklipp och jag åkte 30 mil för att provrida. Några veckor senare kom ponnyn :D:love:

I vanlig ordning gjorde jag tvärt emot vad jag skulle, alltså.

Jag har jobbat mycket i stall och gått ridgynnasium osv. Men när det gällde köpet av min första häst gick jag emot allt jag tänkt! :D

Jag sökte en snäll och erfaren sto/valack runt 12-15 år att lära mig med. Trafikvan och bra läromästare.... kom hem ned en 1årig oganterad hingst!:angel:
Inte det bästa valet men han valde mig. Och vi hade jättekul ihop tills han tyvärr dog av sjukdom knappt 6 år. Köpte då ett snällt 5årigt sto som Alla kan rida men ändå inte. Hon bär runt på barn, osäkra, nybörjare osv. Ierhört snäll. Men när det gäller att verkligen RIDA var hon svår då hon var så spänd.
Däremot satte jag henne i utbildning hos bästa tränaren jag haft och hon blev underbar....
Nu uppkom kroniska fel i benen som gör att hon pensioneras som 9 år.:( så nu tänker jag leta efter den häst jag borde från början, då jag tappat så mycket i ridningen. :)

Ibland vill ödet nått annat än man planerat. :)
 
Jag förstår (inte i alla situationer) att men används för det är skitsvårt o sälja en häst till rätt köpare!Hästen ska ha INGA brister o vilken häst har det.Samtidigt som hanteringsdelen av en häst kan göra att en häst funkar hos mig men inte hos någon annan eller tvärtom.Haft kunder som tex sökt 100 % trafiksäker häst.Vilken häst är det.Som jag förklarade för en intresserad i somras.Mitt sto är inte rädd för fordon men kan bli rädd för andra saker så jag vill inte säga att hon eller någon häst är 100 % trafiksäker!Typiskt situation där ett men....lan komma fram;)
När man är lite luttrad så börjar man undvika de där annonserna där hästen ALDRIG ens varit till veterinären = aldrig sjuk..
Då tänker jag: ..inte som DU märkt nej.. kan ju vara halt ändå beroende på kunskaperna hos ryttaren..
 
Finns ju vissa kriterier den skall uppfylla för att ens kallas grundriden.
Dock verkar många missa det.
Sen undrar jag varför så många nu för tiden kräver rutinerad ryttare?
Är de så dåligt grundhanterade?

Jag kan tycka att många privathästar behöver en något så när rutinerad ryttare eftersom många privathästar inte är lika förlåtande som de hästar som gått på ridskolan i flera år och lärt sig att inte vara så reaktiva.

Vilka kriterier tycker du ska uppfyllas för att en häst ska kallas grundriden? Uppriktigt informerad även om jag inser att formuleringen kan låta lite tyken.
 
Som några andra har skrivit, så stör jag mig mest på köpesannonserna. Något som många söker är en trevlig JR-häst; tävlat MSV B/St. G med bra resultat, sto eller val, 7-11 år, 165-170 cm, tre bra gångarter och har en budget på max 75 tkr.

Visst, den står i stallet mellan enhörningen och pegasusen.... :banghead:
 

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 379
Senast: Lyxzen
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 014
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 195
Senast: Magiana
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 292
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp