Det gör ont att amma!

fiaskurken

Trådstartare
Det har funkat väldigt bra att amma den första tiden, men sista veckorna (min son är 6 veckor nu) gör det så satans ont - hela tiden. När han inte äter stormvärker det i brösten, mest det vänstra. Just när han släppt bröstvårtan känns det som nån drar en glödande ståltråd genom den, och det kliar som satan (har väl med cirkulationen att göra) Försöker att smörja med mjölk och lufta och gå utan bh efter konstens alla regler men det blir inte alls nåt bra... Jag vill ju amma:mad:
 
Sv: Det gör ont att amma!

Det är inte rött eller rodnat då så du har en mjölkstockning på G??? :crazy:Då ska du ju snarare ha varmt på bröstet.
 
Sv: Det gör ont att amma!

Jag hade heller inga problem att amma i början men fick svårigheter senare, precis som du, vilket troligtvis var mjölkstockning. Fick amma det värsta bröstet med amningsnapp och/eller pumpa ur och ge i flaska något eller några dygn tills det gick över. Det kom alltid när sonen sovit för länge på natten utan att ha ammat, eller när jag varit ute för tunt klädd i kyla och blåst.
 
Sv: Det gör ont att amma!

Det är inte rött eller rodnat då så du har en mjölkstockning på G??? :crazy:Då ska du ju snarare ha varmt på bröstet.

men i flera veckor...? Kände en liten knöl igår, då pumpade jag som en idiot och duschade hett. Jag är livrädd för mjölkstockning:crazy:
 
Sv: Det gör ont att amma!

Han äter ofta, det går aldrig mer än 3 timmar emellan ( oftast är det mat varannan eller varje timme) Men det är mycket möjligt att jag inte klätt på mig ordentligt:smirk:
 
Sv: Det gör ont att amma!

Du kanske har fått torsk? Testa att pensla på vichy-vatten före och efter varje amning. Men har det letat sig in i mjölkgångarna tror jag man behöver något annat.
 
Sv: Det gör ont att amma!

Eller svamp?

Har du ringt Amningsmottagningen? De hade ett långt formulär som de gick igenom med mig när jag ringde för att komma fram till vad det kunde vara!
 
Sv: Det gör ont att amma!

Det har funkat väldigt bra att amma den första tiden, men sista veckorna (min son är 6 veckor nu) gör det så satans ont - hela tiden. När han inte äter stormvärker det i brösten, mest det vänstra. Just när han släppt bröstvårtan känns det som nån drar en glödande ståltråd genom den, och det kliar som satan (har väl med cirkulationen att göra) Försöker att smörja med mjölk och lufta och gå utan bh efter konstens alla regler men det blir inte alls nåt bra... Jag vill ju amma:mad:

Jag kan bara säga att så här hade jag det i 3,5 månad. Alla sa att det går över... men det gick inte över!!! När min son var 3,5 månader fick jag välja mellan att amma eller börja äta medicin för magen som jag hade problem med... jag tror jag funderade 2 sek... dels för att jag var jätte dålig pga en grym magkatarr men amningen var ju inte svår att säga nej till då man stått ut med den smärtan som man hade i brösten i 3,5 månad. Jag grät ibland då jag ammade så ont hade jag:mad:
 
Sv: Det gör ont att amma!

Kapar lite, så slipper jag starta en ny tråd.

Inatt fick jag jätte ont i ena bröstet, det värkte konstant i det. På morgonen hade jag feber, och det har jag fortfarande. Det känns som nålar när Arvid ammar.

Mjölkstockning? Och gör man något åt det när man har fått feber, eller är det bara att fortsätta amma, och hålla bröstet varmt?
 
Sv: Det gör ont att amma!

Så fick jag när min mamma drog ner värmen :mad: (If visste inte hon att det då blir snorkallt i vårt sovrum)
Jag tog alvedon, drack en massa (ännu mer alltså) vatten och klädde mig varmt = termobyxor och fleeströja + ullilägg i bh'n.

Dagen efter var det bra *phu*
 
Sv: Det gör ont att amma!

Okej. Jag får hoppas att det blir bättre, mår skit nu.

Tur att Arvid varit snäll idag, orkar knappt lyfta honom.
 
Sv: Det gör ont att amma!

Det är tydligen individuellt det där med smärta och amning.
De flesta känner ingenting, om de inte fått mjölkstockning.
För mig gjorde det så himla ont, varje gång! Det var en plåga att amma, men jag fortsatte som längst med andra barnet i 7 månader.
Har inga tips, i mitt fall handlade det bara om att stå ut med smärtan, för det är ju samtidigt väldigt mysigt och gosigt!
Jag vet inte, kanske har vi känsligare bröstvårtor?
 
Sv: Det gör ont att amma!

Det brukar finnas en amningsakut att ringa vid problem.
 
Sv: Det gör ont att amma!

Att det strålar i bröstet och kliar låter som svamp eller någon infektion. Jag hade också fruktansvärt ont och på mvc tog dom prover. Provet visade inte svamp, men läkaren skrev ut myscotatin-salva ändå. Efter några dagar var smärtan borta, så förmodligen var det trots allt svamp. Hade så ont att jag till slut inte ens ville hålla i min dotter...
 
Sv: Det gör ont att amma!

Inatt fick jag jätte ont i ena bröstet, det värkte konstant i det. På morgonen hade jag feber, och det har jag fortfarande. Det känns som nålar när Arvid ammar.

Mjölkstockning? Och gör man något åt det när man har fått feber, eller är det bara att fortsätta amma, och hålla bröstet varmt?

Ja, det låter nog som det. Jag fick liknande känningar för några veckor sen. Jag läste på nätet att man ska se till att amma ofta på det bröstet (börja alltid med det onda bröstet), gärna massera det hårda /röda området under tiden som barnet suger på bröstet och hålla varmt. Om det andra bröstet blir väldigt fullt så kan du pumpa ur lite ur det.
 
Sv: Det gör ont att amma!

Tack!

jag har försökt att massera bröstet medans han ammar, men har bara fått mer feber nu. I morse hade jag 38 grader, nu har jag 39,2
 
Sv: Det gör ont att amma!

Låter definitivt som mjölkstockning. Min syster fick det och jag har för mig att man ska söka läkarvård. Undrar om hon inte fick åka in till akuten. Är inte säker men har för mig det.
 
Sv: Det gör ont att amma!

jag ska på BVC idag, får höra vad de säger.

Klockan 07:00 i morse hade jag 38,7, och det trots alvedon.
 
Sv: Det gör ont att amma!

Torsk! Vad är det? :eek:

Hur ser/märker man att man har torsk/svamp?

Måste veta då jag har en liten fobi för bakterier :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 248
Senast: Badger
·
Tjatter Snön gloppar från taket, dagarna blir längre och talgoxen sjunger sin vårsång utanför fönstret. Det vädras vår i luften och vad passar...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
19 365
Senast: _Elly_
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 084
Senast: Kilauea
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp