Det galnaste?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 045
Sv: Det galnaste?

Jag är väl inte så vansinnigt galen jag, men en Kinnekulleritt, min första femstävling lyckades jag vara så nervös att jag ställde till både det ena och det andra.

Först lastade jag ur i grimma och grimskaft och gick till vetbesiktningen. Väl där så påpekar ju givetvis funktionärerna mitt misstag. Jag ropade på min man som hämtade träns. I vetgrinden plockade jag helt sonika av hästen allt han hade på sitt huvud och tog SEDAN fram tränset. Som tur var det en rar liten kille som tålmodigt väntade på att matte skulle bli klar.

Jag värmde inte upp så att hästen sträckte sig efter ungefär en mil. Jag tittade på kartan och bestämde mig för att leda hästen en "nära" genväg tillbaka. Gick vilse.

När det så var dags att åka hem så lastade jag hästen innan vi satt på bilen. Inte en glad häst som stod på en ramp som damp i backen. Snäll som han var gick han på ändå när jag vi fått på bilen på släpet.

Så var det med det. Knappast en lyckad distansrittstävling. Sedan dess har jag lyckats hålla mig från tokigheter, åtminstone så tror jag det. Har jag gjort mer galna saker så har jag åtminstone lyckast förtränga det.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Ja när du säger det så, så har jag också lastat på hästen en gång när släpet inte stod påkopplat. Som tur var så hade vi en väldigt stadig boggie så den rörde sig inte ur fläcken, även fast en häst på säg 450 kg gick in.

Så vi satte på släpet MED hästen i :crazy:

Jag undrade denna helg flera gånger om jag inte var en smula galen....
Jag red 12 mil på en häst jag aldrig suttit på innan. Fick instruktioner av ägarinnan när jag satt upp 10 minuter före start. Hästen hade aldrig tidigare ridits i mörkret med pannlampa heller och nu skulle vi starta och rida i mörker ca 30 minuter....

Det gick bra med ny häst och pannlampa. men det var nog ganska galet att rida 12 mil i en helt ny sadel....AJAJ efter 9 mil så hade jag jätteont. Insidan av knäna var svullna och överallt ömmade det...

Ja, tänker du så så har jag gjort samma galna grej - red Härjedalsritten (+30 grader) i år på lånad häst som jag visserligen provridit dagen innan men ändå... Hästen hade en sadel som jag aldrig ridit i förut (en Wintec dressyr) och jag fick typ benhinneinflammation i hela underbenen, plus att det spred sig upp mot låret på vänster sidan. Hade fortfarande problem att gå i trappor en månad efter... :( Och hur ont det gjorde att rida på slutet ska vi inte ens prata om... Antagligen därför hästen fick BC - jag kunde inte rida fortare!

/Camilla

Jag kom på en sak till som jag gjorde ett år på Sydnärke-ritten. Red då min gamla korädda travare, Rebell. Man red förbi en kohage o han reagerade o blev lite ”stel” men vi passerade och fortsatte. Jag red ihop med annan tjej o vi mötte upp våra groomar. Då var det 1 mil kvar till vet.grind. Jag släppte tjejen o skrittade en bit. Pappa åkte till grinden o väntade. ( o vad han fick vänta sen :D) På nåt sätt hade jag missat skylten o ridit samma slinga igen. Fick lite smått panik när jag passerade dessa kor igen. Galopperade tillbaka och fick tag i en människa som bodde i ett hus efter vägen. Frågade åt vilket håll Markebäck låg. Han pekade åt motsatt håll som jag ridit. Då vände jag igen och passerade kossorna en tredje gång, sen följde jag skyltarna åt det hållet.

Pappa började bli orolig i grinden när tjejen som jag ridit med tidigare hade pulsat o vilat o var på väg ut igen. :crazy:

Rebell och jag, vi red o vi red, o vi red. Till slut såg jag skylten ”vet gate 1 km” Då grinade jag!

Jag ledde Rebell in i grinden och där stod flera o väntade på mig som visste att jag ridit vilse. Jag var så trött o ledsen! ”Jag AVGÅR (:rofl: ) på egen begäran! Jag ska aldrig mer rida distans! Sa jag medan tårarna rann.

Hade alltså ridit min slinga 2 gånger samt en tredje slinga. Så runt 10 mil tippade de på att jag ridit innan jag hittade tillbaks.

Men året därpå var jag på tävlingsbanan igen… :D

:rofl: Ni verkar vara en härlig familj du och din pappa!

Till alla; funderar ju lite på distansridning och det är verkligen kul att läsa om era fadäser. Om jag kommer till start nån gång i framtiden ska jag försöka komma ihåg den här tråden :D .

Glömd extra utrustning har ju vållat bekymmer.

Min pålle slet sönder tränset innan förbesiktningen i början av vår karriär och det var då jag fick lära mig att det är bra att ha med sig extra upplaga av ALLT. Vi fick tillåtelse att göra förbesiktningen i grimma och sedan lyckades jag ordna ett nytt träns innan start.

Jag har även provat på att rida utan stigbygel i flera mil pga att det extra paret stod kvar hemma i stallet. Så det var bara att sätta foten i stiglädret och bita ihop.

Laslaw skrev:
Det kommer jag ihåg. Jag tyckte så synd om dig när du red i bakvarv med tappsko, för att 5 min senare komma tillbaka och rida ifrån mig.
Då tänkte jag: idag är Börje en magisk hovis. :)

Hahaha :rofl: :rofl: :bow: :bow:

Psykskaft skrev:
ojoj.. är du lite nervös nu när du åker och ska tävla nu?

Nej, jag tävlar inte längre. :) Har "barna-födande-uppehåll". Men hästen (Ohio) är fortfarande på tävlingsbanorna, fast med ny ägare.

Ja du... :D

Nästa sommar kommer jag följa med som nisse igen... om jag får förståss... :)

Var ju meningen att jag skulle ha varit med till Gotland nu men det vart inte så i sista sekund. Hade verkligen velat det. En revansch, eftersom det blev så tokigt där sist. Men men... Alla var lika ledsna att jag inte kunde följa med.

Men nästa år syns vi nog! Planerar Du att tävla nåt själv då?

Jaa det förstår jag, att du ville ha revansch ;) Minns vad som hände er alla sist :crazy:

Jo vi får se vad min plånbok säger nästa år... Man drömmer ju lite. Men ska inte tala högt om det ;)

Jag måste oxå bidra med något tok. Det var på Filipstad för några år sedan, på femman eller sexan det året. Rutström och jag hade dragit hela startfältet från start och lyckats dra ut fältet så pass så att vi var tre kvar inför upploppet. Vi ville naturligtvis vänta så länge som möjligt till spurten. Vad gör tredje ryttaren då ( som dessutom var med i tävlingsklass för första gången), jo drar iväg i en väldans fart redan när hon såg målsnöret två hundrafemtio meter bort. Rutström hänger på. I min enfald tycker jag mig se att de inte rider rakt mot mållinjen utan i en båge, så jag kopplar in galoppen mot målet, för att vara helt säker på att hinna först.

Vad händer, självklart in som trea, Hotten och Bollen får vi inte ned pulsen på, båda går in på 72 efter 19 minuter och 57 sekunder. Debutanten vinner enkelt, vilket i sig var mycket roligt.

Om jag hade skrittat i mål hade jag blivit tvåa!

Behöver jag säga att jag lärde mig en läxa och att Rutström och jag fick oss ett gott skratt. Vad tyckte då mina hinknissar tror ni?

Kjell

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 834
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 523
Senast: gullviva
·
Tjatter Som rubriken lyder - har ni någon grej som är en sån där "alla andra har gjort det" men inte ni? Nu tänker jag inte stora grejer som att... 11 12 13
Svar
245
· Visningar
12 659
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 919
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?