Sv: Det galnaste?
Här kommer ett par episoder ur mina tävlingar:
Detta hände på Roslagsritten 1998. Vi hade bokat rum på Domaruddens stugområdde. När jag ringde var allt fullt. Det var skolklasser som hyrt hela anläggningen. Men efter lite ”utpressning” gick de med på att hyra ut ett litet rum bredvid duschrummet. Tyvärr fick man inte ha hund med, men alla som vet vem pappa är vet att han går inte många steg utan sin trogna följeslagare Candy. När vi lastat allt och Rebell äntligen bestämt sig för att gå in i transporten bar det av mot Stockholm. Väl framme besiktade vi hästen och stallade upp. Vi kollade banan och åkte sen ut till Domarudden. Vad vi inte tänkt på var att det var Pingst och de stängde tidigare. Vi fick tag i dom till slut och de var inte glada. Vi fick våran nyckel och gick till bilen för att ”smuggla” in Candy. Vi ställde ner det lilla livet i en stor bag. Candy brydde sig inte om det utan satt snällt tyst och still. Vi fann ett litet rum med våningsäng. Eftersom pappa inte klättrar så bra fick jag sova där uppe. Ungefär klockan 23,00 kommer en skolklass in och ska duscha! Strålande! tänkte vi när de började ha vattenkrig och skrika och leka under cirka 1 timma.
Morgonen kom och vi steg upp klockan 05,00. Vi gick ut på toa och för att inte Candy skulle komma ut stängde pappa dörren…. Jag hörde då F-N!! Jag gick för att se vad som hänt. Pappa hade låst ut oss!!! Ingen reception, ingen vaken!! Vi hade bara två alternativ, slå sönder fönstret eller dörren. Pappa valde det senare alternativet. När han hade kastat sig på dörren ett par gånger gav den vika och gick sönder. Jag kröp in och skulle försöka låsa upp. Men pappa kastade sig mot dörren en gång till och den small upp, rakt på mitt öga. Behöver jag skriva att jag fick ett rejält blåöga…. Det var flisor överallt och dörren var blodig efter pappas krossade knogar! Vi skrev ett brev till personalen (som inte öppnade förrän klocka 09,00) att vi var ledsna för det inträffade och vi givetvis ersatte dörren. Vi har inte fått någon räkning än….
Rebell och jag blev fyra i 50 km.
Nu har det gått ett år och vi ska återigen till Roslagsritten. Denna gång bokar vi inte rum på Domarudden. I stället har vi fått sovplats på Vallentuna Sporthotell. Där hade dom inte heller någon reception. De skulle lägga nyckeln i brevlådan i ett kuvert med mitt namn på. Efter besiktning, uppstallning och koll av banan åker vi dit. Vi kommer samtidigt som en annan familj från Dalarna. I postlådan ligger två kuvert med namn på. Tyvärr inte våra namn. Men vi tänkte att de måste ha tagit fel kuvert så vi tog varsitt kuvert. Vi käkade och gick och la oss. Klockan 01,00 vaknade vi av det var ett fruktansvärt liv utanför. Efter cirka en timme blev det tyst och vi somnade om. Sen vaknade vi av att någon kom in i lägenheten. Hallå! var det någon som skrek! Hallå skrek pappa och Candy skällde. Då stängde de dörren och gick ut. Det gick ytterligare en timme innan vi somnade om igen… Inte mycket sova under den natten. På måndagen ringde jag upp och frågade vad som hänt. De förklarade det med att några som inte bokat rum hade tagit våra nycklar.
Rebell och jag klarade vår första 8-milare.
Nu är det år 2000 och vi ska till Sydnärkeritten. Vi har bokat ett rum för fyra personer. Efter besiktningen ska vi stalla upp hästarna innan bangenomgången. Eftersom Rebell måste åka ensam i sin transport har vi med ett russ som heter Pyssling. Det är Fridas ponny. Det visade sig att de placerat Ohio och Pyssling med 3 mils avstånd. Detta resulterade i att vi inte hann tillbaka till bangenomgången. Den enda vi hörde var att vi skulle se upp när vi passerade de stora vägarna, vilket vi kunde ha räknat ut själva.
Vi åkte till stället där vi skulle sova och jag sa till pappa att: - Jag undrar vad som händer den här gången när vi ska sova borta? Han sa att den här gången ska det nog gå bra.
Vi gick in och skulle kolla vilket rum vi skulle sova i. Tyvärr fanns inte vårat namn med på lisan, men det stod ”Sundqvist 4 personer” på ett ställe. (Eftersom vi betalade för både stallplats och uppehälle i sekretariatet var vi ju inbokade enligt deras listor på Lundqvist.) Vi tänkte att de måste ju ha skrivit fel så vi la in våra saker och åkte i väg och gav hästarna kvällsmat och kollade banan. När vi kom tillbaka låg våra saker i dagrummet. Sundqvist hade kommit….
Den snälla farbrorn som hade stället lät oss sova i dagrummet. Pappa och Frida sov på varsin soffa medan jag sov i en juniorsäng med en 5 centimeter tjock madrass. Eftersom det inte fanns någon dörr till rummet lös lampan från korridoren rakt på oss. Precis utanför rummet låg toaletterna. Varje gång någon gick på toa under natten vaknade man. De som skulle rida 12 mil startade klockan 06,00. De gick upp vid 4-tiden för att fodra och hämta hästar. Då var man återigen vaken för att sedan inte somna om något mer den natten.
På morgonen gick pappa till sekretariatet och berättade vad som hänt, allt från uppstallning till övernattning. Vi fick pengarna tillbaka som ett litet plåster på såren.
Ohio skötte sig bättre än någonsin. Jag låg i täten och han travade på i ett härligt tempo. Han rasade ner i puls så vi behövde inte ens kyla. Efter 62 km tog det stopp i veterinärgrinden. Han hade en sten i hoven och markerade vid upptravningen. Det känns skönt att det ”bara” var en sten, men ändå så onödigt när allt annat (på ritten) gick så bra.
Det var några grejer som hänt när vi skulle övernatta.