Det funkar bara inte

P

ponnydamen

Det fungerar inte med dotterns ponny. Pållen har tidigare "troligen" blivit riden med för trång sadel. Efter flera massagetillfällen är hon inte längre spänd/stel och det är ju kanon. Hon gillar att bli tömkörd av mig och det är ju gott. Dottern klarar henne bra i skritt och trav. Men så fort hon ska galoppera blir det "bock & brall-time". Min dotter har ridit i 3,5 år och tidigare haft egen ponny där det funkade jättebra. Sadeln passar och vad jag förstår är inget fel. Kanske har hon ett inlärt beteende kvar nu då hon tidigare försökt rusa ifrån smärtan? Hur ska jag kunna få henne att ta det lugnt i galoppen utan att krypa ihop som en studsboll och galoppera som en idiot i värsta fart. Jag är själv för stor för henne och dottern börjar bli lite rädd i ridningen. Jag har tömkört henne och min dotter har ridit i paddocken eller skrittat ut med lite trav... Ibland har vi låtit henne skutta tre fyra gånger över lågt hinder för att hon ska fatta galopp spontant och ta några språng varpå dottern hållit in henne och berömt jättemycket när det funkat bra. Tilläggas kan att ponnyn är av den piggare sorten i sig själv. Men nu till saken. Vad ska vi göra? Jag vill heslt inte sälja henne dock vill jag ju heller inte ta kål på dottern eller hennes ridintresse.

Sv: Det funkar bara inte

Tja det låter som om hon testar i galpooen och har kanske lite överskotts energi. Ni har inte nån som är duktig och orädd som kan träna lite mer galopp på henne. Ta hjälp av tränare är med alltid bra. Börja med att galoppera på volt om det går och bara ett par steg i taget. eller en liten bit innan ni kommer i hörnan och sakta av i hörnan eller galoppara på kortsidan och sakta av innan ni kommer på lång sidan. Har ni testat den sorters inspännings tyglar som gör attt hästar inte ska kunna ta ner huvudet och bocka. Markarbete är aoch o så träna mycket det i trav och skritt så att hon blir lyhörd för hjälper. Hoppas det löser sig och ni får många bra svar.

Mitt tips är att du tömkör samtidigt som dottern rider. När hästen börjar bralla så har du kraft att hålla in ponnyn direkt. Ponnyn blir snopen över hur stark dottern har blivit över natten och slutar. Detta har iaf funkat på flertalet ponnys.
Lycka till.

Vad glad jag blir över att få svar:rofl:
Inspänningstyglar som gör att hästen inte kan bocka? Vilken sort är det? Vi har martingal som vi inte använder och en halsförlängare men den är ju inget bra alternativ. Dottern blir osäker om pållen tar ner huvudet som det är nu och dessutom går hon ganska fint i sig själv.
Att galoppera på volt är ganska svårt har jag sett. Hon är stadig och rejäl och väldigt stark även om hon är känslig och oftast lyder tygeln. Oftast blir det voltliknande för att kunna få henne att stanna. Min dotter klarar inte detta riktigt själv men har en kompis som fixar det. Denna kompis är dessvärre inte speciellt gammal så jag vill inte be henne så gärna. Då och då hjälper hon till och tar några fattningar. Hon har klister i baken tror jag.:p
Jag har frågat runt efter hjälp utav små äldre tjejer. Har ännu inte hittat någon. Kikade noga på ridskolan om jag kunde se någon äldre liten tonåring men inte då... Jag har för övrigttagit kontakt med min förra instruktör som kan det där med tillridning och hoppas på hjälp därigenom. Å andra sidan försöker vi ju själva också.
Att tömköra når någon sitter på!?! Går det? Jag menar jag brukar använda sadeln på då vi inte har någon gjord till tömkörningen, men var ska jag sätta tömmarna nu då? De brukar jag trä igenom stigbyglarna men om dottern ska ha fötterna där? Jag tror inte hon vill testa utan stigbyglar som det är just nu. Iden låter dock ganska bra faktiskt även om jag inte har jättepejl på det. Pållen är i alla fall rejält inkörd sägs det och jag tror att det stämmer. Hon "vinglar" i alla fall inte som en unghäst kan göra, om ni förstår vad jag menar.:eek:
Ang markarbete är det jättebra. Pållen är mycket lyhörd för mig. Min dotter kan tömköra också men jag vill inte att hon ska göra det med pållen då jag inte är säker på om denne skulle få för sig att bralla. Jag brukar promenera med pållen lite nu och då. Det skadar aldrig att träna "lydnad"/följsamhet. Pållen är gärna med på att leka utställningshäst och dylikt med tjejerna. Skötseln funkar också bra. Dvs hon lyssnar på dom och verkar trivas att bli pysslad med och allmänt stimulerad. He he... en låtsas vara veterinär, för att senare förvandla sig till domare osv. Pållen funkar mao på kompisplanet.
Om någon annan eller ni som redan svarat har fler råd eller synpunkte tar jag tacksamt emot dom.

Man kanske bör titta igenom ponnyn rent veterinärt innan man prövar typ inspänningstyglar och sådant, OM (inte för att det verkar som så, men för att utesluta allt) detta nu är en rekation på smärta. Jag red min häst halt på tre ben i en för trång sadel, egen erfarenhet... :cry:

Annars, har ni provat att longera en stund innan ridning? Provat att galoppera barbacka för att se om hon gör likadant då?

Jättestort lycka till! :)

"Anti-bocktyglar" är lätt ordnade! Vi har ett par på ridskolan, som används på gräsglupska ponnyer under vårarna. Annars går det inte att ha nybörjarlektioner på utebanorna, för det står en ponny varje hörn och käkar gräs... :crazy:

Jag vet faktiskt inte vad vi "gjort" våra av, de ser ut som transportgrimskaft, ungefär. Ett reglerbart snöre med hake i varje ände. Fästs i bettringen, går upp längs med sidostycket in under pannbandet, och sedan på utsidan av nackstycket för att fästas framme på sadeln i de ringarna som man fäster en brösta i. Måste anpassas så att ponnyn kan nicka med huvudet i skritt, men ändå sitta så hårt att den inte kan dra ner huvudet.

Hoppas du förstod den förklaringen, tyvärr har jag inga bilder. :(

Mitt råd är att i första hand undersöka om ponnyn har ont/sadelinpassning/skaffa en bra tränare som ni anlitar en gång i veckan. Om inget av detta fungerar så skulle jag lägga ner projektet.

Tack för förklaringar på bocktyglar. Ang sadelinpassning så är den kollad. Galoppen är också testad barbacka. Vår massagetjej har berättat att detta med trång sadel osv inte är någon ny grej utan något som pållen gått med. Efter massagebehandlingarna har vi också sett avsevärd förändring. Hon drar inte längre upp huvudet stelt och bara springer. Hon är avslappnad och man ser i ögonen på henne att hon är annorlunda. Dvs hon kan stå och halvsova istället för att tycka det är jobbigt när man borstar på vissa ställen. Massagetjejen sa också tidigare att pållen haft en låsning i bogen. Pållen visade tydligt att hon inte gärna ville bli uppsutten på innan massagen. Hon stod inte stilla och ville genast sätta igång med att gå fram... Nu står hon stilla och är avslappnad.
Angående longering så föredrar jag tömkörningen. Vår pållflicka är ganska känslig. Om jag ställer mig i drivande position i longeringen blir hon väldigt uppmärksam på den av mina armar som spöt borde suttit i. Om jag bara höjer handen det minsta far hon iväg som ett skållat troll. Ibland undrar jag vad sjutton hon varit med om egentligen? I tömkörningen är hon annorlunda då vi övat mycket även att jag går in i drivande position (snett bakifrån). Först var hon misstänksam men har numera glatt lärt sig att ta det lugnt. Jag har liksom förtroendet och det syns att hon blir stolt. Öronen är framåt och hon tar det lugnt och är avslappnad samtidigt som hon är lyhörd för min röst. Ibland går det jättebra med galoppen i tömkörningen. Då kan hon galoppera lugnt och avslappnat. Oftast går det dock rejält fort. Tankar om hur man får pållen att gå saktare i galoppen/lugnt i tömkörningen. Hon är för övrigt glad i att springa. I hagen kan hon vara den som springer som en galning med de andra stona efter sig (de är glada). Kanske går vi för fort fram?
Ang veterinär så har jag tänkt igenom det fler än en gång. Jag kommer självklart ta henne till vet, kanske för att röntga... för att utesluta??? Instruktör/ridskolan... jag vill inte låta dottern ta med henne till lektion innan detta funkar. Men jag har som sagt tagit kontakt med en annan instruktör för ev privat hjälp eller tillridning. Jag har bara inte fått svar ännu. Kanske idag...
Tar gärna fler synpunkter. Alltid lär man sig något nytt.

Hur länge har ni haft ponnyn och vad får den för kraftfoder? Av egen erfarenhet vet jag att en del hästar/ponnyer tar tid på sig för att acklimatisera sig på ett nytt ställe. Detta i samband med ibland för mkt kraftfoder kan ta sig uttryck i sånt som er ponny håller på med. Är ryttaren osäker så blir det ju till slut en ond cirkel.

Kolla först att hästen inte har ont någonstans, vet ni att den inte har det ta hjälp av en duktig instruktör! Att hålla på med en massa hjälptyglar tror inte jag på, det blir mer än "falsk säkerhet".

Hur gammal var hästen? Är hon stark o välriden nog för att klara av att gå i en lugn o samlad galopp? Jobba mer på galoppen i tömkörningen, låt henne galoppera länge. Lösgaloppera på ridbanan så hon verkligen får busa av sig nån/ några gånger i veckan. Löshoppa kanske. Se till att hästen verkligen orkar samla sig..

Då pållen är väldigt pigg och har varit ganska rund sedan sommaren har jag valt att inte ge henne havre, kraft eller dylikt. Hon får rejält med hö och har alltid halm att tillgå i boxen. Till det får hon mineraler, äpplen, morötter och min dotter förser henne med ett och annat knäcke. På dagtid går hon i hage med gott om gräs så även om det kanske inte har någon näring så kan hon tugga dygnet runt.

Pållen är för övrigt 9 år och då vi inte haft henne sååå länge känner jvi ju inte henne så väl. Dock har jag setthenne gå i kort samlad galopp vid några tillfällen. Bla med dottern på ryggen. Men det är klart att det ju är jobbigare än att kuta på...
Longera henne gör jag ju som sagt helst inte då hon verkar förvänta sig rejäl drivning med pisk. I tömkörningen slappnar hon av mycket bättre.
När hon galopperar (med fart) och ryttare tar i tygeln lyder hon :bump: och saktar av till trav. Men det är ju inte heller riktigt vad vi vill. Kanske ska vi bara öva och ta tid på oss. För som sagt är jag ganska säker på att hon inte har ont någonstans. Jag har nånga ikring mig också som är duktiga på hästar. Om hon skulle ha ont är det inget tydligt synligt...
Nu ska jag in på min mail och kolla om instruktören har mailat mig ännu.

Jag vet själv att man gärna vill hetsa på och allt ska fungera "med en gång", tyvärr fungerar det sällan så. Vi har också en ponny som testade ryttaren MASSOR och i början undrade vi vad vi köpt för något...Numera ser det riktigt trevligt ut emellanåt, men det har tagit sin tid och med hjälp av bra tränare.

"Anti-bocktyglar" är lätt ordnade! Vi har ett par på ridskolan, som används på gräsglupska ponnyer under vårarna. Annars går det inte att ha nybörjarlektioner på utebanorna, för det står en ponny varje hörn och käkar gräs... :crazy:

Jag vet faktiskt inte vad vi "gjort" våra av, de ser ut som transportgrimskaft, ungefär. Ett reglerbart snöre med hake i varje ände. Fästs i bettringen, går upp längs med sidostycket in under pannbandet, och sedan på utsidan av nackstycket för att fästas framme på sadeln i de ringarna som man fäster en brösta i. Måste anpassas så att ponnyn kan nicka med huvudet i skritt, men ändå sitta så hårt att den inte kan dra ner huvudet.

Hoppas du förstod den förklaringen, tyvärr har jag inga bilder. :(

typ gogue?

Ja har precis varit ute i stallet och tog in pållen för att tömköra. Hon brallade inte alls och jag höll i lite extra i tömmarna så hon var tvungen att hålla sig på mindre volt. Det gick faktiskt ganska bra. Lade dock märke till att det går bättre i vänster varv än i höger (tror jag att det var). I höger varv vill hon gärna förböja sig så jag måste vara jätteduktig och ge henne stöd på yttertömmen. Hon krånglade lite och försökte komma undan, kanske för att slippa jobba? Om vi tar trav istället och jag ber henne trava säkta funkar det bättre även i detta varv. Snabb trav får å andra sidan ett liknande resultat.
Hör också till saken att häromkvällen stack hon iväg med dottern på ryggen. Galopperade som en dåre fast utan att bocka eller bralla. :crazy: Efter ca 200 meter fick hon faktiskt stopp på henne själv och utan att ha ramlat av. Gissa om hon satt av fort?
Du som berättad att ni också har en ponny som ni jobbat med, hur länge tog det er innan det märktes markant skillnad i utvecklingen?

För det första: Din dotter ska INTE sitta av!! Då lär sig hästen att om jag först brallar och sen saktar av så hoppar hon av illa kvickt! Så gör jag nästa gång också...

Sedan förstår jag dottern att hon inte vill sitta kvar... men och fortsätta att skritta kanske kunde gå?

Hade en likn.häst. Misshandlad, rädd, full fräs osv. Dock är problemhästar av den typen mina favoriter:p Men, jag tömkörde, longerade, hoppade i skogen och busade runt, så han skulle tycka att det var kul. samt har jag tillbringat mycket tid hos honom. Nu ska jag ha honom på ponnyridning på söndag:) Han ska vara utklädd till sagohäst;)

Dock så är min häst endast rädd för vuxna(längre) människor. Barn kan pilla honom i ögonen, sparka på honom osv utan att han gör mer än att kolla bort/gå ett steg åt sidan:love: (skitungar de som gör sådant men det har hänt... )

Jo jag vet att hon inte borde suttit av. Själv hängde jag ju inte riktigt med i den farten så det tog mig en stund att komma dit *flämt*:smirk: . Jag hivade upp henne rätt fort och ledde henne tillbaka till stallet. Igårkväll ca 11.30 kom hon dock in i mitt sovrum och bablade om att hon måste galoppera... sedan rusade hon tillbaka in i sängen med ett par långkallingar i högsta hugg. Snacka om att leva ut i sina drömmar!!!

Ojojoj, ja TS du har fått många bra svar. hade oxå en likn häst när jag var "liten". Jag hade en tränare som sa"galopp, galopp" Det var bara att köra runt runt i paddocken tills hästen blev slut. Tja på den tiden.?..Jag var rädd till en början, den tuta på som en galning och det var bara att hålla i sig men jag fick inte hålla in den. Så fort den började sakta av skulle jag fortsätta galoppera och börja arbeta den. Det var en härlig känsla, det kommer jag ihåg. Det funkade tom i skogen sen, det gick snabbt tills hon förstod att det var ingen racetävling eller vad hon nu trodde elr tyckte. Den hästen hade problem med spatt om det nu var det hon ömma för, jag vet inte men bukt med bockningar och stick-galopp fick jag. Hoppas det går bra för er å lycka till.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 169
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 581
Senast: Johannna1
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp