P
ponnydamen
Det fungerar inte med dotterns ponny. Pållen har tidigare "troligen" blivit riden med för trång sadel. Efter flera massagetillfällen är hon inte längre spänd/stel och det är ju kanon. Hon gillar att bli tömkörd av mig och det är ju gott. Dottern klarar henne bra i skritt och trav. Men så fort hon ska galoppera blir det "bock & brall-time". Min dotter har ridit i 3,5 år och tidigare haft egen ponny där det funkade jättebra. Sadeln passar och vad jag förstår är inget fel. Kanske har hon ett inlärt beteende kvar nu då hon tidigare försökt rusa ifrån smärtan? Hur ska jag kunna få henne att ta det lugnt i galoppen utan att krypa ihop som en studsboll och galoppera som en idiot i värsta fart. Jag är själv för stor för henne och dottern börjar bli lite rädd i ridningen. Jag har tömkört henne och min dotter har ridit i paddocken eller skrittat ut med lite trav... Ibland har vi låtit henne skutta tre fyra gånger över lågt hinder för att hon ska fatta galopp spontant och ta några språng varpå dottern hållit in henne och berömt jättemycket när det funkat bra. Tilläggas kan att ponnyn är av den piggare sorten i sig själv. Men nu till saken. Vad ska vi göra? Jag vill heslt inte sälja henne dock vill jag ju heller inte ta kål på dottern eller hennes ridintresse.