Det finns inte bara två kön

Men hallå, hur sjutton ska de veta vilken reklam de ska skicka ut om det inte är en man som ska ha blåa byxor eller en kvinna som vill ha kjolar? :eek:

Det påminner mig om ett gammalt X, som blev helt ställd över att jag inte använder smink, parfymer eller smycken. Han utbrast förtvivlat "men vad ska jag köpa till dig i present då?". Butikerna reagerar likadant.
Jag vet, det är helt rubbat. För några år sedan stod jag bakom en man i en affär, minns inte vad de sålde, men han skulle ha en present inslagen. Expediten sträckte sig mot presentpapperet men hejdade sig och frågade: Ska det vara till en dam eller en herre?

Hon hade alltså könade olikfärgade papper till vuxna människor! Jag höll på att smälla av. :meh:
 
Alla har drömmar , en del jordnära och förståeliga , andra mer svävande.
Att alla ska få leva ut sina liv som de önskar under förutsättning att det inte skadar är en självklarhet, vilket jag har deklarerat vid ett flertal tillfällen.
Vad jag samtidigt säger är att överföra hur en människa vill bli sedd till hur hon verkligen blir sedd är inte så enkel. Och den transformationen blir inte lättare av hur Prideparaden marknadsförs och genomförs. Du kan inte tvinga någon att se det du ser, hon ser alltid det hon själv ser genom sina egna ögon. Därför är det hela en betydligt delikatare affär än att festa runt på ett lastbilsflak.

Jag tror alla ickenormativa, alla i Pride-paraden etc är väl medvetna om att det inte räcker att de festar runt på lastbilsflak som du uttrycker det.
Men de får under den korta tiden vara de de är, de de vill vara och bara omges av kärlek, fest och glädje.
Det är väl jättefint att de som är mer utsatta kan få den fristen?

Och med på köpet få en hel del andra att smittas av den underbara stämningen och kanske kan få mer gemenskap med iaf några som inte är så trångsynta.
 
Jag vet, det är helt rubbat. För några år sedan stod jag bakom en man i en affär, minns inte vad de sålde, men han skulle ha en present inslagen. Expediten sträckte sig mot presentpapperet men hejdade sig och frågade: Ska det vara till en dam eller en herre?

Hon hade alltså könade olikfärgade papper till vuxna människor! Jag höll på att smälla av. :meh:

Jag har också stött på det flera gånger. Senast när jag skulle handla en doppresent till min pojkväns systerbarn. Expediten frågade om det var till en flicka eller pojke. Jag sa att det kvittar, det får gärna vara fint inslaget :).
 
Jag har också stött på det flera gånger. Senast när jag skulle handla en doppresent till min pojkväns systerbarn. Expediten frågade om det var till en flicka eller pojke. Jag sa att det kvittar, det får gärna vara fint inslaget :).
Ja, med barn gör de ju alltid så. Men med vuxna, jag blev helt förbluffad.
 
Jag tror alla ickenormativa, alla i Pride-paraden etc är väl medvetna om att det inte räcker att de festar runt på lastbilsflak som du uttrycker det.
Men de får under den korta tiden vara de de är, de de vill vara och bara omges av kärlek, fest och glädje.
Det är väl jättefint att de som är mer utsatta kan få den fristen?

Och med på köpet få en hel del andra att smittas av den underbara stämningen och kanske kan få mer gemenskap med iaf några som inte är så trångsynta.
Om det vore så enkelt, jag unnar verkligen folk nöjet att vara glada, festa, släppa loss och vara sig själva. Vad jag hävdar är att paraden är kontraproduktiv gentemot många eftersom de anser den provokativ. Viket knappast gynnar saken man kämpar för.
 
Jag har aldrig hävdat att syftet är provokation, vad jag gör är att jag konstaterar att det provocerar.

Jag tror inte att du svarade på mitt erbjudande. Bor du i stockholmstrakten eller har vägarna förbi i slutet av månaden så får du hemskt gärna hänga på mig till Pride! Jag tror att det skulle bli en fin upplevelse för dig och oavsett hur negativ du är till Pride och kärlek så tror jag att du efter dagens slut skulle kunna dra lite på smilbanden. Kanske inte inför folk, men kanske på en toalett, i din ensamhet. För det GÅR inte att INTE ta till sig all kärlek när en är på plats där.
 
Ja, med barn gör de ju alltid så. Men med vuxna, jag blev helt förbluffad.

Jag tror det är vanligt när en handlar blommor. Kom på det nu att när jag handlat blombuketter så har expediten 8/10 gånger frågat om det är till en tjej eller kille. :banghead:
 
För att återgå till nutiden. Min kompis åkte buss med sin unge typ 2 år. Han hade på sig en rosa jacka. En kvinna på bussen bara "oj vilken söt lite tjej". Min kompis: "tack, det är en kille". Kvinnan bara: "oj är det en kille, varför har han en rosa jacka på sig?". Min kompis: "jo alltså det är för att han är gay".

:rofl:

Alltså underbart! Jag skratta rakt ut efter sista meningen! Klockren :D

För inte så länge sedan var rosa en typiskt manlig färg.

Bra tråd för övrigt :)!
 
Bara om den fortsätter att domineras av elaka personer med konservativa värderingar utan förståelse för människors olikheter. Och såna stollar vill ju inte ha som definierare av världen?
Att beskriva människor med en annan åsikt än din egen...det har jag hört förr. Churhill var en försupen, nervsjuk dåre och Roosevelt var en handikappad mentalpatient..som en beskrev som inte delade deras åsikter :angel:

Det handlar om människor på båda sidor åsiktsgränsen.
Och få dessa parter att respektfullt börja acceptera varandra
Du kan inte tvinga folk (det är knappast liberalt)
 
Om det vore så enkelt, jag unnar verkligen folk nöjet att vara glada, festa, släppa loss och vara sig själva. Vad jag hävdar är att paraden är kontraproduktiv gentemot många eftersom de anser den provokativ. Viket knappast gynnar saken man kämpar för.
Men vem i all världen tycker prideparaden är provokativ? Den är väl snarare sönderälskad, den kritik jag har hört är snarare att den är för mainstream, inte tillräckligt provocerande och subversiv. Jag har aldrig hört någon som tycker den är provokativ, inte i Sverige iaf.
 
Sätt dig ner och fundera varför de som ska föra fram nya idéer, nya produkter inte klär sig på det sättet utan försöker så mycket som möjligt att anpassa sig till gällande normer. Jo för att ett provokativt uppträdande lyfter fokuset från idén, produkten eller politiken. Du får tycka vad du vill om det men prata med en säljare, politiker eller marknadsförare så får du samma svar.

Att du jämför HBTQ-personer med "produkter" som ska "marknadsföras" är ju bara så jävla sjukt att kroppen instinktivt vill slå huvudet genom väggen. Ett fullständigt genomvidrigt sätt att se på sina medmänniskor som kämpar för sina rättigheter världen över.

Att bryta mot normer är ALLTID provocerande. Men det är vad som krävs för att driva samhällen framåt mot en mer rättvis och jämställd värld. Det är inte bara någon "icke-existerande verklighet" som du sitter och skakar på huvudet åt bakom din lilla skärm samtidigt som du passar på att vara lite fobisk; små och stora steg mot en mer jämställd och rättvis värld sker hela tiden. Genom provokation. Genom att störta regeringar. Genom att störta diktaturer. Genom demonstrationer. Genom dans i en glittrig trikåtopp på ett flak med en regnbågsfärgad flagga. Dina inlägg saknar helt verklighetsförankring. Normbrytande processer ger en mer rättvis värld. Eller skulle svarta i USA bara struntat i hela sin movement och "se verkligheten i vitögat"...? Tagit på sig försäljarkostymen och satt sig ner och väntat tills rättigheterna bara ramlade över dem? Det är inte så det fungerar. Tyvärr.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/framsteg-for-hbtq-rattigheter
 
Jag tror inte att du svarade på mitt erbjudande. Bor du i stockholmstrakten eller har vägarna förbi i slutet av månaden så får du hemskt gärna hänga på mig till Pride! Jag tror att det skulle bli en fin upplevelse för dig och oavsett hur negativ du är till Pride och kärlek så tror jag att du efter dagens slut skulle kunna dra lite på smilbanden. Kanske inte inför folk, men kanske på en toalett, i din ensamhet. För det GÅR inte att INTE ta till sig all kärlek när en är på plats där.
Ledsen, i slutet på månaden är jag på jobb i Tjeckien och Tyskland. Och jag tror säkert jag skulle ha roligt. Jag hör inte till de lättprovocerade, mer till de tungt provocerande.
Jag är inte negativ till paraden, hävdar bara att den är kontraproduktiv till ett normalare förhållande mellan hbtq-världen och det "normala" samhället.
 
Att du jämför HBTQ-personer med "produkter" som ska "marknadsföras" är ju bara så jävla sjukt att kroppen instinktivt vill slå huvudet genom väggen. Ett fullständigt genomvidrigt sätt att se på sina medmänniskor som kämpar för sina rättigheter världen över.

Att bryta mot normer är ALLTID provocerande. Men det är vad som krävs för att driva samhällen framåt mot en mer rättvis och jämställd värld. Det är inte bara någon "icke-existerande verklighet" som du sitter och skakar på huvudet åt bakom din lilla skärm samtidigt som du passar på att vara lite fobisk; små och stora steg mot en mer jämställd och rättvis värld sker hela tiden. Genom provokation. Genom att störta regeringar. Genom att störta diktaturer. Genom demonstrationer. Genom dans i en glittrig trikåtopp på ett flak med en regnbågsfärgad flagga. Dina inlägg saknar helt verklighetsförankring. Normbrytande processer ger en mer rättvis värld. Eller skulle svarta i USA bara struntat i hela sin movement och "se verkligheten i vitögat"...?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/framsteg-for-hbtq-rattigheter
Var tusan har jag jämfört hptq-folk med en produkt?
Vad jag gjort är att förklara, att om du ska marknadsföra en ide, den att hbtq människor ska accepteras som de är så måste man marknadsföra den ideén på ett sätt som inte är kontraproduktivt.

Jag kan ta ett exempel på hur folk fungerar, fast ur en annan bransch.
Första gången skandinaviska skogsmaskiner skulle marknadsföras och säljas i USA så lät man det amerikanska systemet med amerikanska maskiner köra mot de skandinaviska.
Skandinaverna vann. Både vad det gällde kostnader, mindre skador på virket och på marken.
Köpte jänkarna då? Nej de blev så provocerade och därigenom negativa att det dröjde ytterligare tio år innan skandinaverna lyckades att etablera sig.
Samma sak riskera man att göra med en alltför vidlyftig parad.
 
Var tusan har jag jämfört hptq-folk med en produkt?
Vad jag gjort är att förklara, att om du ska marknadsföra en ide, den att hbtq människor ska accepteras som de är så måste man marknadsföra den ideén på ett sätt som inte är kontraproduktivt.

Jag kan ta ett exempel på hur folk fungerar, fast ur en annan bransch.
Första gången skandinaviska skogsmaskiner skulle marknadsföras och säljas i USA så lät man det amerikanska systemet med amerikanska maskiner köra mot de skandinaviska.
Skandinaverna vann. Både vad det gällde kostnader, mindre skador på virket och på marken.
Köpte jänkarna då? Nej de blev så provocerade och därigenom negativa att det dröjde ytterligare tio år innan skandinaverna lyckades att etablera sig.
Samma sak riskera man att göra med en alltför vidlyftig parad.

Dina inlägg är HELT verklighetsfrånvända och saknar alla former av historisk och nutida kunskap om rättighetsrörelser.

Tur att Martin Luther King och suffragetterna inte hade ditt "marknadsföringstänk".
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: vallhund
·
Samhälle Ja, det har vi väl alla gjort. Och det är något som många (även jag) gör, omedvetet. Vi är exempelvis lärda att det finns "flicknamn och...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
45 312
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 691
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp