Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Och jag upplever det precis tvärtom :D Jag har aldrig vant mig vid att rida stora hästar utan bara blivit mer och mer rädd. Jag är en inbiten ponnymänniska!

En ponny, även om min är 156 och inte direkt är ponny varesig till typ eller rörelser, är inte alls samma sak som en häst för mig. Oavsett hästar jag suttit på.

Mitt lilla djur känns som det perfekta mellantinget, lite mer än en ponny och lite större, men likväl en ponny rakt igenom :love:
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Ja man får väl prova sig fram helt enkelt :)

Som tur är så kan jag träna med mina ponnykompisar vare sig jag rider häst eller ponny eftersom våra träningsgrupper är uppdelade efter svårighetsgrad, inte storleken på hästen :)

En liten häst vore väl kanske bra?
På sistone har jag faktiskt känt mig lite lång på de D-ponnyer jag ridit(fast de var ju väldigt nätta ponnyer men ändå)

Jag har faktiskt funderat mer och mer på att rida häst då jag faktiskt trivs ganska bra med det.
Jag skulle inte påstå att det känns bättre på häst än ponny, det är väldigt olika från individ till individ trots allt.

hmm...
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Ja man får väl prova sig fram helt enkelt :)

Som tur är så kan jag träna med mina ponnykompisar vare sig jag rider häst eller ponny eftersom våra träningsgrupper är uppdelade efter svårighetsgrad, inte storleken på hästen :)

En liten häst vore väl kanske bra?
På sistone har jag faktiskt känt mig lite lång på de D-ponnyer jag ridit(fast de var ju väldigt nätta ponnyer men ändå)

Jag har faktiskt funderat mer och mer på att rida häst då jag faktiskt trivs ganska bra med det.
Jag skulle inte påstå att det känns bättre på häst än ponny, det är väldigt olika från individ till individ trots allt.

hmm...

Tycker det låter klokt att prova sig fram:), det viktigaste är ju att man trivs med hästen/ponnyn man rider, för framför allt ska det ju vara roligt att hålla på :D

Själv är jag också lång och min familj köpte in en liten häst (en fjording på 151-152 cm) till mig när jag var 11. Jag tror jag var omkring 160+ redan då, jag hade honom i 6 och ett halvt år innan vi tyvärr tvingades ta bort honom. Men jag hade jätte roligt med honom, mycket roligare än många som har ponnyer :p och jag kände mig aldrig stor på honom trotts att jag inte var för liten direkt (dock var han ganska grov också), så själv tror jag inte det spelar så stor roll viken storlek det är på djuret. Det viktiga är att ha kul!

Lycka till med häst/ponny sökandet, hoppas du hittar en bästa vän!:)
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Jag tycker du ska köpa precis den häst du känner för! Nackdelen med ponny när du vill tävla är att du får sälja framöver, och det är inte kul. Men du får absolut inte känna dig "för stor" för d-ponny. Jag är längre än dig och rider en, utan problem. En vän på 181 cm rider den också ibland, varken känns eller ser konstigt ut. Herregud, man undrar ju vad vi avlat fram för sockerhästar nuförtiden.
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Jag är 22 och rider ponny. Min arab kanske växer till sig så småningom och blir häst. Stör mig dock inte, jag tävlar distans :)
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Om jag var i din sits skulle jag nog leta individ mer än storlek. Provrida både D-ponnys och hästar och se om jag hittar nån jag trivs riktigt bra med. :)

Jag har typ samma storlek och vikt som dig och föredrar att rida ponny eller små hästar på max 160. Men det är mest för att jag är feg och det är så långt till marken annars! :D Jag har även väldigt svårt att hålla ihop större hästar, jag är inte så stark.

Jag tävlar ju då alltså inte heller. :)
Är 34, så det skulle ju inte gå på ponny.
 
Senast ändrad:
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Jag håller med Poxz :)

Min dotter är 14 och ungefär lika stor som dig, lite längre kanske. Hon fick en stor häst vid årsskiftet. Innan dess hade hon en b-ponny som iofs krävde en hel del ridning och hade stor galopp, men det blev ändå lite skillnad att gå från 128 till nästan 170 cm ;) dock hade hon ridit min häst sen hon var sju och tävlat sen hon var 11 med helt ok resultat.

Dottern ville ha stor häst men jag ville egentligen att hon skulle ha en ponny men det var flera faktorer som avgjorde till den här hästens fördel, dels låg den rätt i pris, min häst är nära släkt med den och det kändes rätt! Nu ångrar jag verkligen inte att vi köpte henne även fast hon bara är tre och oinriden :love: (rekommenderar verkligen inte att köpa så ung häst om man inte har någon som kan hjälpa en. Vi har det som mamma/dotter-projekt men hon sköter all ridning)

IMG_1732.jpg


Storleksmässigt tycker jag att det ser helt ok ut och båda kommer nog att växa några cm till.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
676
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp