Det egna ansvaret

Det går ju också att köra efter väglaget, jag var ute igår på småvägarna, blöt is och regn och inte ett sandkorn och dom vägarna var både feldoserade, branta backar och skarpa kurvor, inga problem alls men som sagt, man måste använda insidan av huvet och inte tro att det blir sommarväglag bara för att man kör dubbat.

En del verkar tro att det blir sommarväglag bara de har sommardäck......

Haha, ja, eller att det direkt är barmark bakom saltbilen.

Och vissa andra verkar tro att det är framför plogbilen det måste vara ett utmärkt väglag och därför tvingar man sig om. Jag har sett två olyckor på motorvägen med bilar som trängt sig före plogbilen, kört in i snömassorna framför, fått sladd och sedan blivit påkörda av plogbilen. Jag skulle inte vilja vara plogbilsförare.

Och vissa andra verkar tro att det är framför plogbilen det måste vara ett utmärkt väglag och därför tvingar man sig om. Jag har sett två olyckor på motorvägen med bilar som trängt sig före plogbilen, kört in i snömassorna framför, fått sladd och sedan blivit påkörda av plogbilen. Jag skulle inte vilja vara plogbilsförare.

Wtf?? Körkort i flingpaketet? Fyllekörning?

SÅ korkade trodde jag inte folk var...

Mediarapporteringen fortsätter, dock positivt: pensionärsförbundet kräver att Stockholms kommun ska sponsra dubbar till pensionärerna. Och Göteborg har "jämnställd snöröjning", intressant koncept: Det som som plogas och sandas först är busshållplatser, gång och cykelvägar i anslutning till skolor och förskolor. Bilvägarna plogas sist, eftersom bilar har lättare att ta sig fram i snö än vad barnvagnar har.

Wtf?? Körkort i flingpaketet? Fyllekörning?

SÅ korkade trodde jag inte folk var...

Vi måste vara ovanligt korkade i Östergötland. Ena gången var utanför Mjölby och andra utanför Linköping. Å andra sidan har jag en kraftig överrepresentation av körda kilometer i just Östergötland....

Men jag har sett det många, många fler gånger - att människor kör om plogbilen som fixar väglaget. Oftast, trots allt, så blir det ju inga incidenter.

Vi måste vara ovanligt korkade i Östergötland. Ena gången var utanför Mjölby och andra utanför Linköping. Å andra sidan har jag en kraftig överrepresentation av körda kilometer i just Östergötland....

Men jag har sett det många, många fler gånger - att människor kör om plogbilen som fixar väglaget. Oftast, trots allt, så blir det ju inga incidenter.

Men varför skulle man vilja? Dom släpper ju förbi en med jämna mellanrum ändå...

Plogbilar, lastbilar och tåg måste vara ganska otacksamma att köra med tanke på att folk riskerar sina liv framför dom :(.

Hualigen! Galningar!

/utflyttad östgöte som mer än gärna ligger bakom plogbilen för att få köra på hyfsat röjd väg

Jag har en bekant vars granne kör plogbil och han skickade en personbil genom vajerräcket och långt ut i skogen bara pga. en vansinnesomkörning. Det var dessutom en taxi. :banghead:

Bara lättare personskador men hade det skett 20 meter längre fram hade taxin frontat rätt in i bergväggen istället.

Sen har jag en kompis vars far kört asfalt i många år innan han blev pensionär, hans "värsting" var när en galning först rammade en avspärrning (gamla sorten med träribbor och flagglinor) och sen bara fortsatte i full fart tills den vägen tog slut rätt ner i en å. Kanske inte så smart att köra på avstängda vägavsnitt. Kostymnisse på väg till ett möte, han klarade sig men fick vada iland med dokumentportföljen i famnen. :laugh:

Han som ansvarar för snöröjningen i Stockholm uttryckte det på ett bra sätt tycker jag, nu är det inte direkt citat men ungefär såhär: "Dygnet har inte fler timmar. Vi bor i Sverige - det blir vinter varje år."

Stockholmare är så rackarns bortskämda ibland...

Här i byn, långt bort från Stockholm, klagades det väldigt på att kommunen inte hunnit snöröja efter ett kraftigt snöfall. De stackars hundägarna upplevde stora svårigheter att rasta sina djur. För att inte tala om bilägarna som inte tog sig någonstans, på helgen. Och då bor vi i ett område där vintern är än mer påtaglig än i vår huvudstad. Så fenomenet bortskämda finns även på landsbygden.

Det råder på grund av vädret halka i stora delar av Sverige. Vägsalt används på större vägar för att förhindra svåra olyckor och öka framkomligheten, men används av (miljö)skäl sparsamt annorstädes. Människor faller dock som käglor och akutavdelningarna är överbelamrade av folk som har fått fallskador.

I dagens DN kan man läsa om en upprörd kvinna i en sjukhussäng som är ilsken över den dåliga ishanteringen. "Jag är ilsken för att plogning och sandning sköts så fruktansvärt dåligt. Man får inte utsätta människor för livsfara, det här är ju inte första gången. Sådant här händer varje vinter".

Min spontana tanke: Det är inte samhället som utsätter människor för halka, utan det är vi som råkar leva i ett land med vinterklimat. Trots det så envisas folk gå utan broddar när det är halt och somliga envisas till och med att gå i skor med klack. Att snöröjning många gånger är bristfällig förändrar inte att det faktiskt går att ta ett eget ansvar och dra på sig broddar när man går ut - särskilt som man vet att det händer varje vinter. Det är jätteenkelt att ha i väskan under vintern och borde vara lika naturligt att ta med sig som husnycklarna eller mobilen.

Det här är ju nästan bara löjligt:
http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/stockholmare-pa-glid/

Har inte läst allt och tycker inte att det ska gå till överdrift. Men jag har brodd hela vintern och bra däck på bilen men när jag inte tar mig från parkeringen eller när nästan inte brodden hjälper blir jag faktiskt arg. Vissa ställen måste grusas så är det bara.

Har inte läst allt och tycker inte att det ska gå till överdrift. Men jag har brodd hela vintern och bra däck på bilen men när jag inte tar mig från parkeringen eller när nästan inte brodden hjälper blir jag faktiskt arg. Vissa ställen måste grusas så är det bara.

Ja, självfallet! :)

Här i byn, långt bort från Stockholm, klagades det väldigt på att kommunen inte hunnit snöröja efter ett kraftigt snöfall. De stackars hundägarna upplevde stora svårigheter att rasta sina djur. För att inte tala om bilägarna som inte tog sig någonstans, på helgen. Och då bor vi i ett område där vintern är än mer påtaglig än i vår huvudstad. Så fenomenet bortskämda finns även på landsbygden.

Om det är gnälligt eller ej beror väl på hur lång tid efter det slutat snöa som de inte röjt.

Många jobbar helg så det behövs snöröjas då också.

Om det är gnälligt eller ej beror väl på hur lång tid efter det slutat snöa som de inte röjt.

Många jobbar helg så det behövs snöröjas då också.

Faktum är att snöröjningen är riktigt dålig ute på landsbygden många gånger. Det är oftast de statliga vägarna som är dåligt skötta och vägföreningarna kan sköta sig bättre. Det är ingen lathet eller kapacitetsbrist egentligen utan mer nedprioritering och kostnadsbesparingar. Jag tycker det är helt ok att klaga på detta. Sen är nu en lösning för egen del att skaffa en bra bil. Jag köpte Subaru när jag bodde så men det är egentligen ingen lösning på det större problemet.

Som invandrad till Skåne så har jag anpassat mig här och har aldrig broddar med mig. Jag har dubbade skor när jag springer. Det är bra de tre dagarna det är halt här i Lund ;)

Om jag halkar pga att jag struntat i broddar så är det mitt eget fel och ingen annans. Jag får väl ändra mig med åldern men hittills tycker jag att jag klarar utmärkt att gå även på isunderlag ändå.

Faktum är att snöröjningen är riktigt dålig ute på landsbygden många gånger. Det är oftast de statliga vägarna som är dåligt skötta och vägföreningarna kan sköta sig bättre.

Så är det här. Grannen som sköter samfälligheten fixar det väldigt tidigt, däremot kan det ta dagar innan den av staten skötta grusvägen som ansluter är bearbetad. Men det går att förstå. Det finns många vägar med mycket mer trafik som måste prioriteras.

Däremot kan man fråga sig om systemet är det bästa. Det hade säkert varit bättre av staten att anlita min granne eller någon annan med lämplig maskinpark för ett något större område, för att slippa ta sig ut nästan längst ut på fraktalen.

Bor i södra Sverige men än så länge ingen snö denna säsongen men kommer den är det aldrig problem
stora vägen (riksväg) snöröjs bra, stora byvägarna är bussvägar=hög prio och resten av byn kör vägföreningen så när man vaknar på morgonen är allt klart :)
inne i stan är det alltid kaos

Det bästa är dom som tror att bara för att dom har fyrhjulsdrift och vinterdäck så kommer de fram hur fort som helst.
Själv anpassar jag alltid hastigheten utefter väglaget och går jag på isigt underlag utan broddar så är det snabba nätta fotsteg över, alternativt går jag vid sidan av om det är möjligt. Tänk om folk kunder förstå att man kan inte göra så som man gör på sommaren även på vintern.
Bästa är ju dom där som ska köra om och accelererar ut över modd strängen och får sladd, eller när de ska tillbaka in i körfältet igen och får sladd för att de gasar in i fältet. Många skulle behöva lära sig att man släpper gasen, glider över i det andra körfältet, sen gasar och kör om, släpper gasen och glider tillbaka in i det ursprungliga fältet, speciellt om man inte är så van vid att hantera eventuella sladdar osv.

Men ja, som svar på original inlägget så tycker jag definitivt att man har ett eget ansvar också, det brukar kallas sunt förnuft, tyvärr verkar vissa ha tappat bort det och blivit lata och är beroende av andra... :/

Tanten som satt pa en bank vid ingangen till sjukhuset nar jag var dar harom dagen tyckte inte att det 'var sa enkelt' som att ta pa och av broddarna. Hon var 80+ och kunde inte fa pa broddarna for att ga ut och kunde inte ga inne med dem da hon halkade "sa forskrackligt pa bar mark" med broddar pa. Sa hon hade suttit dar nagon timma nar jag kom. Hon var sa glad och tacksam for lite hjalp att hon grat ... Hennes fingrar fungerade helt enkelt inte bra nog att satta pa och ta av broddar sjalv, och skor med broddar var aldeles for dyrt (de AR dyra) och dessutom var det svart att ga med dem pa innomhus.

Tanten som satt pa en bank vid ingangen till sjukhuset nar jag var dar harom dagen tyckte inte att det 'var sa enkelt' som att ta pa och av broddarna. Hon var 80+ och kunde inte fa pa broddarna for att ga ut och kunde inte ga inne med dem da hon halkade "sa forskrackligt pa bar mark" med broddar pa. Sa hon hade suttit dar nagon timma nar jag kom. Hon var sa glad och tacksam for lite hjalp att hon grat ... Hennes fingrar fungerade helt enkelt inte bra nog att satta pa och ta av broddar sjalv, och skor med broddar var aldeles for dyrt (de AR dyra) och dessutom var det svart att ga med dem pa innomhus.

Jag har full förståelse för tanten. Gå i städer är värdelöst i vinterväglag. Broddar är bra utomhus, men inomhus är det livsfarligt alt. förstör golven. Och nej, det finns sällan sittplatser precis innanför dörren. Tur att det finns köpcentrum (som egentligen är en förkastlig idé).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka