Det egna ansvaret

Å andra sidan skulle samhället tjäna jättemycket pengar med ditt resonemang - för det borde gälla bilister också. Inte behöver vi snöröja. Folk får ta eget ansvar och skaffa snökedjor och fyrhjulsdrift - vinter blir det varje år och vi bor ju i
Ja till stor del så är det även på det viset.
I många lägen så behöver inte bilister ge sig ut i halkan och ställa till det.

För vi över resonemanget till andra företeelser behöver vi ju inte betala skatt alls
Eller i alla fall mindre skatt.
Det är ju alltid en fråga om var man skall sätta nivån på bekvämligheten.

Och jo jag har en bil med 4-hjulsdrift.

Ang kostnaden så är inte brutna ben billigt för skattebetalarna.
och inne i centrala sthlm är dt inte is, den smälter bort direkt pga all trafik och värmen mellan husen.

problemet är väl att folk inte kollar vart de går. är som med hästarna, vissa söker halkfri mark och går utan problem, vissa knatar på utan koll och får panik när det är halt.

Å andra sidan skulle samhället tjäna jättemycket pengar med ditt resonemang - för det borde gälla bilister också. Inte behöver vi snöröja. Folk får ta eget ansvar och skaffa snökedjor och fyrhjulsdrift - vinter blir det varje år och vi bor ju i Sverige.. För vi över resonemanget till andra företeelser behöver vi ju inte betala skatt alls :banana:

Var skrev jag att det inte skulle snöröjas? Till och med en dansande banan kan förstå att det kan finnas många skäl att snöröja (framkomlighet, t.ex.). Vad mitt inlägg handlade om var att man kliver rakt över blankis utan broddar trots att man ser att det är halt (damen i första inlägget), halkar och sedan klandrar någon annan för det. Viss egen självförebråelse kan ju i sådana fall är alltid klädsamt. Man behöver ju inte vara helt huvudlös bara för att man betalar skatt och (med rätta) förväntar sig att det ska snöröjas.

Var skrev jag att det inte skulle snöröjas? Till och med en dansande banan kan förstå att det kan finnas många skäl att snöröja (framkomlighet, t.ex.). Vad mitt inlägg handlade om var att man kliver rakt över blankis utan broddar trots att man ser att det är halt (damen i första inlägget), halkar och sedan klandrar någon annan för det. Viss egen självförebråelse kan ju i sådana fall är alltid klädsamt. Man behöver ju inte vara helt huvudlös bara för att man betalar skatt och (med rätta) förväntar sig att det ska snöröjas.

Jösses. Var lämnade jag mina språkfärdigheter när jag skrev det inlägget?

Jag tycker rent allmänt att det gnälls och skylls för mycket på andra och omständigheter och vad det nu kan vara så fort som det går tokigt för någon.

Dikeskörning - dåligt väglag.
Ramla och slå sig - dåligt väglag.
O.s.v.

Men kära tider vilka bekymmer!
Vartenda år är det samma sak, det kommer snö och "alla" blir chockade. Vi bor i ett av de nordligaste landen på planeten, vad förväntar man sej?

Men det är klart, jag kände en kvinna som var arg för att det blåser och ville är staten skulle göra något. Hon bodde mitt på västgötaslätten... :meh:

Nej, är det halt får man helt enkelt båts försiktig. Vi har dubbade däck, varför inte sätta på skorna med?

Jag betalar gärna för snöröjning, framkomlighet. Men jag vill inte betala för att andra ska slippa skaffa ordentliga skor.

Det råder på grund av vädret halka i stora delar av Sverige. Vägsalt används på större vägar för att förhindra svåra olyckor och öka framkomligheten, men används av (miljö)skäl sparsamt annorstädes. Människor faller dock som käglor och akutavdelningarna är överbelamrade av folk som har fått fallskador.

I dagens DN kan man läsa om en upprörd kvinna i en sjukhussäng som är ilsken över den dåliga ishanteringen. "Jag är ilsken för att plogning och sandning sköts så fruktansvärt dåligt. Man får inte utsätta människor för livsfara, det här är ju inte första gången. Sådant här händer varje vinter".

Min spontana tanke: Det är inte samhället som utsätter människor för halka, utan det är vi som råkar leva i ett land med vinterklimat. Trots det så envisas folk gå utan broddar när det är halt och somliga envisas till och med att gå i skor med klack. Att snöröjning många gånger är bristfällig förändrar inte att det faktiskt går att ta ett eget ansvar och dra på sig broddar när man går ut - särskilt som man vet att det händer varje vinter. Det är jätteenkelt att ha i väskan under vintern och borde vara lika naturligt att ta med sig som husnycklarna eller mobilen.

Det här är ju nästan bara löjligt:
http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/stockholmare-pa-glid/

Nej du skrev inte om någon dam i första inlägget (som du ser ovan) utan du skrev om hur alla skulle inse att de bodde i vinterklimat och inte skulle gå ut utan brodd eller ve och fasa i klackskor. Det var allmänt hållet och (som så ofta) handlade det om ANDRA människor. Det är alltid lätt att anse att andra ska ta sitt "egen ansvar". Och hur vet du att alla de som halkade inte hade brodd

Och brodd kan man inte ta med i väskan. De ska sitta på fötterna och t.ex. mina äldre bekanta kan inte på haltunderlag åtminstone stå på ett ben och sätta på sig brodd. För dem är det digitalt - brodd eller inte brodd. Gamlingarna väljer brodd, men jag kan se många skäl att inte göra det. Opraktiskt med brodd i t.ex. tunnelbanan och affärer. I Stockholm kan brodd med innebära att de ska av och på ofta.

Nej du skrev inte om någon dam i första inlägget (som du ser ovan) utan du skrev om hur alla skulle inse att de bodde i vinterklimat och inte skulle gå ut utan brodd eller ve och fasa i klackskor. Det var allmänt hållet och (som så ofta) handlade det om ANDRA människor. Det är alltid lätt att anse att andra ska ta sitt "egen ansvar". Och hur vet du att alla de som halkade inte hade brodd

Och brodd kan man inte ta med i väskan. De ska sitta på fötterna och t.ex. mina äldre bekanta kan inte på haltunderlag åtminstone stå på ett ben och sätta på sig brodd. För dem är det digitalt - brodd eller inte brodd. Gamlingarna väljer brodd, men jag kan se många skäl att inte göra det. Opraktiskt med brodd i t.ex. tunnelbanan och affärer. I Stockholm kan brodd med innebära att de ska av och på ofta.

Ja det är ju uppenbart att du har gjort en mycket märklig läsning av mitt inlägg eftersom vad du skriver inte är alls något av det jag säger. Eftersom du inte förstår så är det inte lönt att jag förklarar en gång till.

Och jo då, jag skriver om en dam i första inlägget, som du ser:
I dagens DN kan man läsa om en upprörd kvinna i en sjukhussäng som är ilsken över den dåliga ishanteringen. "Jag är ilsken för att plogning och sandning sköts så fruktansvärt dåligt. Man får inte utsätta människor för livsfara, det här är ju inte första gången. Sådant här händer varje vinter".

Jag har f.ö. inga problem att använda brodd i Stockholm och jag tror inte att jag är unik till min fysiska konstruktion.

Digitalt?

Jo, brodd kan du ha med i väskan och sen utnyttjar du någon av alla hundratals sittplatser som en stad erbjuder (förslagsvis inne i butiken, när man väl är ute i halkan är det ju försent). Eller tar på sig brodden innan man går hemifrån. Eller köper färdigbroddade skor. Eller lämnar in sina vanliga skor för broddning.

Fast här är gångbanan borta (där ligger snön man plogat bort från cykelbanan) och trottoaren har ingen gjort något med, så den är en bugglig iskana. Mina äldre bekanta kommer inte ut, trots broddar och stavar/käpp (en går normalt inte ut öht när det snöar, men igår hade hon tagit sig ut för att möta en vännina). Det är helt enkelt för halt.

Och jag kan tänka mig att broddar är inte särskilt praktiskt, när man hela tiden går in och ut ur bussar/tunnelbanor/affärer/hissar/trapphus etc. Jobbigt för en gammal människa att ta av och på.

Å andra sidan skulle samhället tjäna jättemycket pengar med ditt resonemang - för det borde gälla bilister också. Inte behöver vi snöröja. Folk får ta eget ansvar och skaffa snökedjor och fyrhjulsdrift - vinter blir det varje år och vi bor ju i Sverige.. För vi över resonemanget till andra företeelser behöver vi ju inte betala skatt alls :banana:
Mamma hade ett par skor med broddar som lätt gick att fälla ut eller in
Sem de flesta broddar kan man faktiskt ha på sig på bussen, i hissen osv.
I köpcenter finns oftast bänkar eller annat som man kan sätta sig på och ta av brodden.
Väga besväret mot ev benbrott?
Mamm bröt armarna några gånget och lårbenet på olika ställen två gånger, andra gången vette sjutton om hon inte hade brodd men hunden fällde henne.
Brodd är en billig försäkring

Enda sättet att ordna det är att ha "golvvärme" på vägarna.
Det har de i backen upp mot Carolina Rediviva i Uppsala.
Jag och brorsan var 10 respektive 13 år när vi flyttade från Sundsvall till Uppsala och vi hade mycket roligt åt den "branta" backen som behövde vara isfri...

... I Sundsvall bodde vi halvvägs upp på Södra Stadsberget och kunde vintertid åka pulka till skolan...

Omg "regeringen ska tillsätta en halk-kommission".

Morgon-TV just nu, halk-special...
:rofl:

Undrar om den ska gälla även på landsbygden? :laugh:

Jag har skruvdubb i stövlarna, perfekt när man går och mjölkar också för då står man säkert på blöta gummimattor och betonggolv. :up:

I många lägen så behöver inte bilister ge sig ut i halkan och ställa till det.
Det går ju också att köra efter väglaget, jag var ute igår på småvägarna, blöt is och regn och inte ett sandkorn och dom vägarna var både feldoserade, branta backar och skarpa kurvor, inga problem alls men som sagt, man måste använda insidan av huvet och inte tro att det blir sommarväglag bara för att man kör dubbat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka