Det egna ansvaret

Utöver dubbar och icebugs så finns det sådana dubbskor man trär utanpå de vanliga skorna/kängorna man har. De väger lite, men de är perfekta att gå på is med. Brukar finnas att köpa i butiker som säljer fiskegrejor (spön osv) eftersom många som fiskar på is använder dem just vid fiske. Man ska ha med sig de skor/kängor man vill att det ska passa på. Tror de kostar cirka 250-300 och det är dubbar under hela skon. Mycket billigare än icebug, lite dyrare än broddar.

Jag slipper helst broddar, men kan lätt tänka mig betala några spänn extra i skatt under vintermånaderna för att få isfria gång- och cykelvägar. Jag är tyvärr både rätt ansvarslös och bortskämd nämligen. Och sen är det förstås en bonus om fattiga pensionärer slipper bryta sig sönder och samman.

Men visst, eget ansvar är ju fint för de som tar det :)

När det är så här isigt använder jag ofta mina "huggarstövlar"
Problemet är att de ser för jäkliga ut och eftersom de är fulldubbade så kan man inte gå in någonstans.
Men "bettet" i isen är superbt. 4 dubbar på klacken 6 på främre sulan och 4 i fotvalvet. Det sista bra när man kliver på isig massaved.

Har även ett par dubbade galoscher som jag använder under mer civila förhållanden ;)

Jag slipper helst broddar, men kan lätt tänka mig betala några spänn extra i skatt under vintermånaderna för att få isfria gång- och cykelvägar. Jag är tyvärr både rätt ansvarslös och bortskämd nämligen. Och sen är det förstås en bonus om fattiga pensionärer slipper bryta sig sönder och samman.

Fast problemet är att vädret svänger och smält snö fryser på. Det kommer att uppstå halka hur mycket man än snöröjer. Människor med dålig balans och äldre är oftast medvetna om sin begränsningar och har broddar eller tar hjälp. Problemet är alla som envisas att inte anpassa sig efter vinterväglaget och sedan kostar vården ofantligt stora summor pengar (som hade kunnat användas bättre).

Senast ändrad:

Enda sättet att ordna det är att ha "golvvärme" på vägarna. Vet inte om dom har det nånstans i Stockholm, men i Luleå så är några delar av centrum (shoppingstråken) uppvärmda och behöver därmed i princip aldrig snöröjas eller halkbekämpas. Dom är såpass varma att det blir barmark.

Väldigt mycket pengar dock, väldigt mycket el, om man ska ha så på alla gång- och cykelvägar.

Broddar är verkligen ovärderligt under vintern. Skulle knappt ta mig ut från gården utan dem vissa dagar.

Ang. skor så finns även broddade skor av märket Nordic Grip, snäppet billigare än Icebug :)

Fast det är med eget ansvar kanske även ska gälla de som arbetar med is och snö bekämpning... I min kommun har de nog lite problem med att sätta rätt folk på rätt plats... Förra vintern stod jag och tittade på när det först kom en bil och grusade/sandade och 20 min kom en snöplog och plogade bort all sand... :banghead:

Eller den fantastisk flotta med snöröjar som arbetar runt oss... Först kommer snöplogen och kör stora vägen, viktig riksväg, jag förstå att den går först, men den plogar inte "öglan" som man ska svänga in på för att göra en vänster sväng vilket innebar att jag då skulle ha forcerat en meter hög snövall, vilket jag inte gjorde utan tog mitt eget ansvar och vände längre fram där det var lämpligt. Men hur som helst, sen kommer traktorn som plogar grusvägen, kanonbra jobb förutom att hen lägger upp snövall framför busshålls platsen, men ett par timmar senare kommer den traktorn som har till uppgift att ploga busshållplatserna, som då öser ut snön i vägen igen... Och så börjar det om med plogbilen som kör på vägen... :crazy:

Enda sättet att ordna det är att ha "golvvärme" på vägarna. Vet inte om dom har det nånstans i Stockholm, men i Luleå så är några delar av centrum (shoppingstråken) uppvärmda och behöver därmed i princip aldrig snöröjas eller halkbekämpas. Dom är såpass varma att det blir barmark.

Väldigt mycket pengar dock, väldigt mycket el, om man ska ha så på alla gång- och cykelvägar.
Man brukar numera använda överskottsvärmen i från fjärrvärmenätet i gågator och dylikt (så ingen extra el nödvändig). Dock kostnad för den extra dragningen av rör.

Fast det är med eget ansvar kanske även ska gälla de som arbetar med is och snö bekämpning... I min kommun har de nog lite problem med att sätta rätt folk på rätt plats... Förra vintern stod jag och tittade på när det först kom en bil och grusade/sandade och 20 min kom en snöplog och plogade bort all sand... :banghead:

Eller den fantastisk flotta med snöröjar som arbetar runt oss... Först kommer snöplogen och kör stora vägen, viktig riksväg, jag förstå att den går först, men den plogar inte "öglan" som man ska svänga in på för att göra en vänster sväng vilket innebar att jag då skulle ha forcerat en meter hög snövall, vilket jag inte gjorde utan tog mitt eget ansvar och vände längre fram där det var lämpligt. Men hur som helst, sen kommer traktorn som plogar grusvägen, kanonbra jobb förutom att hen lägger upp snövall framför busshålls platsen, men ett par timmar senare kommer den traktorn som har till uppgift att ploga busshållplatserna, som då öser ut snön i vägen igen... Och så börjar det om med plogbilen som kör på vägen... :crazy:
Så tycker jag också. Dvs visst har man ett eget ansvar men det har även de som skall se till att snöröjningen fungerar.

Hade ju varit så enkelt annars för den snöröjningsanavarige att bara skylla på att alla har ett eget ansvar.

En viss standard på snöröjningen tycker faktiskt jag att man har rätt att förvänta sig.

Sen kan man givetvis inte röja och salta överallt samtidigt. Inte heller kan man förvänta och/eller kräva barmark året runt, dygnet runt.

På Avenyn i Göteborg har man uppvärmda gångstråk. Perfekt på vintern.

Hade ju varit så enkelt annars för den snöröjningsanavarige att bara skylla på att alla har ett eget ansvar.

En viss standard på snöröjningen tycker faktiskt jag att man har rätt att förvänta sig.
Men kostnaderna då?
Det kostar enorma summor med snöröjning.
Och uppvärmda vägar skall vi bara inte tala om.
Hur mycket skall det få kosta?
För bekvämligheten att slippa ha dubbade skor.

Sedan så måste ju även snöröjare både äta och sova så ibland hinns inte allt med på en gång.

Men kostnaderna då?

Sedan så måste ju även snöröjare både äta och sova så ibland hinns inte allt med på en gång.
Den kostnaden får väl fastighetsägarna stå för ;)

Men kostnaderna då?

Fast nu tror jag att du missade det jag skrev som Tora svarade på, om vi nu betalar snöröjare så måste även de ha eget ansvar och se till att göra ett så bra och smidigt jobb som möjligt. Jag har har inga problem att ta mig fram i snö, men en meters vallar har jag svårt att forcera när en plogbil har tyckt till dem...

Men samtidigt så måste vi ju besluta hur mycket som det får kosta.
Man betalar för servicegraden.

Hur mycket skattepengar skall vi betala för att slippa ha dubbar på skorna?

Men samtidigt så måste vi ju besluta hur mycket som det får kosta.
Man betalar för servicegraden.

Hur mycket skattepengar skall vi betala för att slippa ha dubbar på skorna?
Fast om vi redan idag betalar för att få det plogat och sen sandat så anser åtminstone jag att det ligger på de som får betalt att utföra arbetet att göra det så bra som möjligt, dvs ploga först, sanda sen för att vi ska få någon valuta för skattepengarna. Annars kan man lika gärna använda pengarna som dubb, lika stor nytta...

I Staden?
Alltså jag betalar ju för snöröjning i Stan som jag inte har nytta av.
Varför skall jag göra det?
Till största delen var det menat som ett skämt.
Men visst skulle man kunna lägga om ansvaret lite.
De vägar o gator som används för genomfartstrafik ska kommun o vägverk röja och ha ansvar för.
För de gator som finns i bostadsområden, där trafiken i stort sett utgörs av de boende, där vore det egentligen på sin plats att kostnaden belastar fastigheterna på samma sätt som sker ute på landsbygden.

Hemma i min sta finns flera gator där jag inte får köra igenom, ändå får jag vara med och betala för snöröjningen där.
Samtidigt får jag röja mina egna vägar...

Fast om vi redan idag betalar för att få det plogat och sen sandat så anser åtminstone jag att det ligger på de som får betalt att utföra arbetet att göra det så bra som möjligt,
Den där cirkusen som du beskriver är nog beställarnas fel.
Du får ställa tjänstemän och politiker i kommunen till svars för det.

I övrigt så får man vad man betalar för.
Vill man ha det bättre så kostar det mera.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka