Det egna ansvaret

Den där cirkusen som du beskriver är nog beställarnas fel.
Du får ställa tjänstemän och politiker i kommunen till svars för det.

I övrigt så får man vad man betalar för.
Vill man ha det bättre så kostar det mera.
Fast nja, om jag nu jobbar med snöröjning så måste jag ta tillräckligt mycket ansvar för att inse att vi måste ploga först och sanda sen, inte tvärt om. Om man måste beställa ner på så låg nivå att utföraren inte behöver ta något eget ansvar själv, då är det något fel...

Fast nja, om jag nu jobbar med snöröjning så måste jag ta tillräckligt mycket ansvar för att inse att vi måste ploga först och sanda sen, inte tvärt om.
Jag tvivlar på att det är samma utförare i det fall som du beskriver.

Det är ofta olika företag som sandar och som plogar.

Men man måste ju definiera vem som är ansvarig för vad när det gäller arbetsfördelning.

Så svårt är det inte.

- Kommunen är ansvarig för att avsätta tillräckligt stora medel för att hantera snöfallet en ordinär vinter.

- Den som får uppdraget att snöröja är ansvarig att göra det inom ramen för arbetsbeskrivningen.

- Den som kliver ut ur sitt hem på morgonen och ser att det är blankis har ansvar för sin egen situation och drar därför på sig broddar för att inte halka. Om hen - trots att hen vet att det är jättehalt och förstår konsekvenserna av att halka - ändå väljer att gå utan broddar så kan hen knappast klandra snöröjningen för hens egen eventuella skada hur dåligt snöröjningen än må var utförd.

Senast ändrad:
Men då så är det ju helt säkert tjänstemännen på Kommunen som har ansvaret.
De anställda måste ju ha en chef som sköter planeringen.
Så du menar om chefen bara säger "Ploga och sanda" så behöver inte de anställda ta något som helst ansvar för att se till att det blir gjort i rätt ordning? Vi står tydligen väldigt långt ifrån varandra när det gäller ansvarsfrågan.

Så du menar om chefen bara säger "Ploga och sanda" så behöver inte de anställda ta något som helst ansvar för att se till att det blir gjort i rätt ordning? Vi står tydligen väldigt långt ifrån varandra när det gäller ansvarsfrågan.

Så hade vi det under ett av de första snöfallen i år. Det kom snö men ingen plogade. Snön smälte bort dagen därpå. Då kom de och grusade massor (trots att snön var borta och det var plusgrader). Dagen därpå kom det mer än tio cm snö som en plogbil kom och plogade bort. Plogbilen plogade även bort gruset. Ingen kom och grusade efter plogningen - för det hade de ju gjort dagen innan. :crazy:

Fast om chefen bara säger "ploga och sanda" så är det nog läge att byta ut chefen. Ska snöröjarna då själva planera var de ska åka och när så allt går så smidigt som möjligt, då dröjer det nog några timmar innan de kommer ut på vägarna och det uppskattas knappast heller.

De som röjer får ju vägar och områden som de ska röja och var det är viktigast, därav att en stor väg går först och sen kommer avtagsvägarna. Det tar tid och resuscher att ploga allt, det är omöjligt att göra allt på en gång.

Det är chefen/arbetsledaren som skickar ut dem och det är inte så att alla sitter på samma kontor innan och kan prata ihop sig utan får en sandare order om att sanda en viss väg kan den omöjligt veta om nån fått order om att ploga den efteråt, eller vem för den delen. Så där anser jag helt klart att ansvaret ligger hos chefen, det är liksom sånt som ingår i en sån position.

Så du menar om chefen bara säger "Ploga och sanda" så behöver inte de anställda ta något som helst ansvar för att se till att det blir gjort i rätt ordning?
Det beror ju på hur.
Om chefen säger till en person att ploga och en annan att sanda så har ju var och en av dessa bara ansvar för just sandning eller plogning.

I min värld så har alltid chefen allt ansvar.
Det är ju det som är att vara chef.

Men kostnaderna då?
Det kostar enorma summor med snöröjning.
Och uppvärmda vägar skall vi bara inte tala om.
Hur mycket skall det få kosta?
För bekvämligheten att slippa ha dubbade skor.

Sedan så måste ju även snöröjare både äta och sova så ibland hinns inte allt med på en gång.
Kostar gör det redan nu. Det kan man effektivisera. Enkla saker som dels bekämpa innan på hårdtrafikerade vägar och inne i större städer.

Tänka till lite hur och vilken ordning man gör snöröjningen.

Ett tokexempel finns/fanns i Göteborg. Man snöröjde spårvagnsspåren. Sedan snöröjde man runtom vilket medförde att man fick snöröja spåren igen. Helt tokigt och bortkastade pengar. Även om det är olika aktörer som har hand om det så måste man samarbeta.

Om man vet att det svämar över någonstans och det sedan alltid blir isgata där så får man fixa det så att det inte svämmar över.

Finns hur många exempel som helst där de som har hand om snöröjningen. Att i dom fallen säga att man har ett eget ansvar att ha broddar är att skylla ifrån sig på sitt egna ansvar. Nämligen att man har betalt för att sköta snöröjningen.

Uppvärmda gatustråk nämnde jag bara för att tala om att det faktiskt finns. Kanske skulle man kunna investera i det på några få speciella väl begränsade platser där det gör extrem nytta. Tex på bussterminalen i centrala Göteborg. Eller väldigt branta backar inne i centrala stan.

Tror även att det finns på Drottningtorget i Göteborg i viss mån.

Men mycket går att göra mycket bättre och effektivare utan att det kostar mer än vad det redan gör idag.

Fast om chefen bara säger "ploga och sanda" så är det nog läge att byta ut chefen. Ska snöröjarna då själva planera var de ska åka och när så allt går så smidigt som möjligt, då dröjer det nog några timmar innan de kommer ut på vägarna och det uppskattas knappast heller.

Jag håller med om att det är den som ska organisera snöröjningen som har det yttersta ansvaret. Däremot så har den som arbetar med snöröjningen ett ansvar att reagera. Hade jag kört sand och kommit till en väg som inte var plogad samtidigt som snön faller så hade jag ju inte bara kört på och lagt ut sanden, utan jag hade tagit kontakt med chefen och förklarat att det inte finns några förutsättningar för att sanda. Att bara köra på är en släpphänthet och brist på känsla för personligt ansvar.

Det råder på grund av vädret halka i stora delar av Sverige. Vägsalt används på större vägar för att förhindra svåra olyckor och öka framkomligheten, men används av (miljö)skäl sparsamt annorstädes. Människor faller dock som käglor och akutavdelningarna är överbelamrade av folk som har fått fallskador.

I dagens DN kan man läsa om en upprörd kvinna i en sjukhussäng som är ilsken över den dåliga ishanteringen. "Jag är ilsken för att plogning och sandning sköts så fruktansvärt dåligt. Man får inte utsätta människor för livsfara, det här är ju inte första gången. Sådant här händer varje vinter".

Min spontana tanke: Det är inte samhället som utsätter människor för halka, utan det är vi som råkar leva i ett land med vinterklimat. Trots det så envisas folk gå utan broddar när det är halt och somliga envisas till och med att gå i skor med klack. Att snöröjning många gånger är bristfällig förändrar inte att det faktiskt går att ta ett eget ansvar och dra på sig broddar när man går ut - särskilt som man vet att det händer varje vinter. Det är jätteenkelt att ha i väskan under vintern och borde vara lika naturligt att ta med sig som husnycklarna eller mobilen.

Det här är ju nästan bara löjligt:
http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/stockholmare-pa-glid/
Fast här är gångbanan borta (där ligger snön man plogat bort från cykelbanan) och trottoaren har ingen gjort något med, så den är en bugglig iskana. Mina äldre bekanta kommer inte ut, trots broddar och stavar/käpp (en går normalt inte ut öht när det snöar, men igår hade hon tagit sig ut för att möta en vännina). Det är helt enkelt för halt.

Och jag kan tänka mig att broddar är inte särskilt praktiskt, när man hela tiden går in och ut ur bussar/tunnelbanor/affärer/hissar/trapphus etc. Jobbigt för en gammal människa att ta av och på.

Å andra sidan skulle samhället tjäna jättemycket pengar med ditt resonemang - för det borde gälla bilister också. Inte behöver vi snöröja. Folk får ta eget ansvar och skaffa snökedjor och fyrhjulsdrift - vinter blir det varje år och vi bor ju i Sverige.. För vi över resonemanget till andra företeelser behöver vi ju inte betala skatt alls :banana:

Hade jag kört sand och kommit till en väg som inte var plogad samtidigt som snön faller så hade jag ju inte bara kört på och lagt ut sanden, utan jag hade tagit kontakt med chefen och förklarat att det inte finns några förutsättningar för att sanda. Att bara köra på är en släpphänthet och brist på känsla för personligt ansvar.
Det är chefens ansvar att se till att det är ett arbetsklimat som tillåter sådana initiativ samt att medarbetarna tar det ansvaret.

Om du får svaret "Du skall bara köra sand för det är din uppgift." några gånger så struntar du i det efter ett tag.
Lönen kommer ändå och du har gjort son du blivit tillsagd.

Chefen är alltid ansvarig i alla lägen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka