Det dödliga meningslösa våldet...

Alltså ett konkret förslag är att någon som köper villa i Nacka som ligger som granne till en stor och viktigt idrottsanläggning (Bovallen) som varit i gång i 20 år och, eftersom det ligger centralt är lätt att ta sig till med kollektivtrafiken utan att föräldrar behöver skjutsa, inte kan överklaga att det låter på kvällarna när ungdomarna spelar fotboll och har andra aktiviteter för sig. Men hänvisning till bullerlagen som är menade för de som bor grannar med industriområden.

Han (plus några grannar) har redan fått igenom att det inte får förekomma ljud efter klockan tio och det måste byggas urdyra bullerskydd. Han visste när han köpte vem som var granne. Samma sak nere i Skåne där några i en villa klagade på buller i sitt sovrum när ungdomarna spelade fotboll mm vilket tvingade anläggningen att stänga senast klockan tio. Men sälj för i helvete huset och flytta ut i spenaten där det är tyst. Mötesplatser (med vuxna) för ungdomar försvinner i allt snabbare takt. Mötesplatser som behövs nu mer än någonsin.
Ptja, kanske det. Men jag tror ju att samhällets värderingar har flutit iväg och bort, där man idag ser b a r n ute på nätterna tillexempel. I min stad finns något som heter nattfotboll, och inte helt sällan syns uniformerade poliser sparka boll med killarna och tjejerna som hänger inne i stans citykärna - vilket är jättebra initiativ av polisen att få kontakt med kidsen som inte helt sällan faktiskt inte ens fyllt tonår, i tidigt läge. Men vad gör b a r n ute på nätterna undrar jag? Det är inte polisens sak att uppfostra barn, det är inte heller skolans sak att fostra barn, det är hos föräldrarna det brister. Vad görs för att stötta föräldrar till de generationer av barn och ungdomar som lätt faller in i kriminalitet i utsatta områden?
 
https://accentmagasin.se/narkotika/polisen-cannabis-basen-for-kriminella-natverk/

https://polistidningen.se/2019/09/han-har-sett-gangvaldet-vaxa-fram/

Jag har redan länkat till den senare artikeln. Gunnar Apelgren vet oändligt mycket mer än vi som sitter här och diskuterar i affekt. Kanske dags att lyssna på honom och andra som han?

Och som @Voeux är inne på, idag är straffen för att använda droger för eget bruk skrattretande. Tryck till och skärp straffen rejält så efterfrågan minskar och det inte är lika lönsamt. Men då kommer vi till den oerhört känsliga frågan om vilka konsumenterna är. Jag tror nog att vi alla vet vem som konsumerar merparten och där efterfrågan och vinsterna finns.

Men när man påpekar det så är man plötsligt PK, är mjäkig och lägger inte skulden på de som importerar och slåss om drogmarknaden. Finns det ingen drogmarknad finns det inte heller något att slåss om vilket i sin tur leder till mindre våld. Så svårt och så enkelt är det.
 
Nu kommer vi långt från trådämnet här men kan vi alla snälla se hur svenskar göder gängkriminaliteten med ena handen och samtidigt stänger dörren till integration med den andra.

tenor-1.gif
 
Ptja, kanske det. Men jag tror ju att samhällets värderingar har flutit iväg och bort, där man idag ser b a r n ute på nätterna tillexempel. I min stad finns något som heter nattfotboll, och inte helt sällan syns uniformerade poliser sparka boll med killarna och tjejerna som hänger inne i stans citykärna - vilket är jättebra initiativ av polisen att få kontakt med kidsen som inte helt sällan faktiskt inte ens fyllt tonår, i tidigt läge. Men vad gör b a r n ute på nätterna undrar jag? Det är inte polisens sak att uppfostra barn, det är inte heller skolans sak att fostra barn, det är hos föräldrarna det brister. Vad görs för att stötta föräldrar till de generationer av barn och ungdomar som lätt faller in i kriminalitet i utsatta områden?

Kanske det? Det finns inget kanske i det. Ja, det är en liten faktor i det hela, men stäng ner mötesplatser som fotbolls och idrottsanläggningar så kommer det driva fler ungdomar och barn på gatorna istället. Ändra lagstiftningen så att bullerkravet enbart gäller industri och inte idrott, ffa inte ungdomsidrott. Done and done.
 
Sen kan ju folk sluta knarka också. Utan efterfrågan finns ingen marknad, men ändå sitter var och varannan med en påse kokain på de festerna som jag rört mig på de senaste tio åren. En stor del av gängvåldet är kopplat till droghandel och ändå sitter vi och pratar om bidragstagare när det är lönearbetare och kapitalister som till största del göder marknaden.
Precis så är det; gängens pengar kommer ifrån narkotikahandeln.

Just därför är det stort fokus på det. Tullverket förklarar lite om hur de jobbar nu, plus intressant inlägg från Morgan Johansson om den öppning som finns nu att jobba förebyggande:

 
Kanske det? Det finns inget kanske i det. Ja, det är en liten faktor i det hela, men stäng ner mötesplatser som fotbolls och idrottsanläggningar så kommer det driva fler ungdomar och barn på gatorna istället. Ändra lagstiftningen så att bullerkravet enbart gäller industri och inte idrott, ffa inte ungdomsidrott. Done and done.
Min poäng är väl kanske mer att jag undrar varför ingdomsidrott utövas nattetid. Inte att jag ifrågasätter ungdomsidrott. Men är ungarna ute på nätterna är det bra om SAMHÄLLET också är synligt där och då det sker. I första hand är ansvaret föräldrarnas anser jag, men vi har alla ett ansvar det ska inte bara vara uniformerad polis som ser dessa unga i gäng som är ute och strukar runt i brist på en fast hand i hemmet och på fritidsgården.

Hade ingen aning om att bullerkrav var ett problem ens. Jag arbetar ute i problemområde nattetid och buller är nog inget problem just där av de som är ute. Snarare vad de brukar och vad de säljer.
 
Stryper man inflödet av narkotika, vilket inte kommer att ske eftersom EU-medlemskapet och den fria rörligheten sätter stopp men om det skulle ske lär inte de kriminella bara säga: Ok, då får jag bli laglydig istället.
 
Det är helt vanliga bidrag? Barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsbidrag etc. Min vän visade mig ett underlag och det var en rejäl summa.
Din vän på FK sitter och visar dig ett underlag från en persons biståndsbeslut?
Det är tjänstefel och olagligt!!

Vad i herrans namn gör man så för? Ffa visar någon som har så uppenbara politiska åsikter. För att elda på diskussionen?
Antingen är personen inte klok i huvudet eller så är det en bluff.
 
Större samverkan mellan olika myndigheter och tillräckligt med tid för varje klient så att handläggarna kan göra ett bra jobb. Det har dubbel effekt, dels får klienterna rätt hjälp och dels kommer kostnader minska långsiktigt och fusket klämmas åt.

Been there, done that.
Det funkar.

Jag tror som du. Funderar på hur dom är satsningarna borde vara. Ska socialtjänsten få fler möjligheter att ingripa i tidigare skede? Resurser för att hjälpa hela familjer?
Vilka resurser borde skola och förskola få?

Menar inte att du har svaren :) Men jag undrar vad resurserna borde bestå i. Har egentligen inget konkret själv, men jag funderar på det.
En av de största grejerna är så enkelt som att ha personal som hunnit få en vettig inskolning, tillräckligt med tid och arbetsbelastning att utföra ett bra jobb med klienterna. Personalen blir inte utbränd och slutar hela tiden så att det blir en kontinuerlighet för klienterna som gör att man kan bygga förtroende och stödja klienterna och inte bara vara kontrollorgan typ. Man göra lite riktig samverkan med sjukvården,arbetsförmedlingen och andra om de också har samma möjligheter och inte har 400 klienter var och byts ut på löpande band.
 
Din vän på FK sitter och visar dig ett underlag från en persons biståndsbeslut?
Det är tjänstefel och olagligt!!

Vad i herrans namn gör man så för? Ffa visar någon som har så uppenbara politiska åsikter. För att elda på diskussionen?
Antingen är personen inte klok i huvudet eller så är det en bluff.

Sen kan man ju tycka att om personen jobbar med just detta så kanske denne också har befogenheter kring handläggningen? Varför godkänna något man anser är galet? Sen kan det ju vara så att personen inte alls är varken handläggare eller överordnad men då är det ju ännu märkligare att den har tillgång till uppgifterna att vifta runt med, kan jag anse.
 
Din vän på FK sitter och visar dig ett underlag från en persons biståndsbeslut?
Det är tjänstefel och olagligt!!

Vad i herrans namn gör man så för? Ffa visar någon som har så uppenbara politiska åsikter. För att elda på diskussionen?
Antingen är personen inte klok i huvudet eller så är det en bluff.
Nej det har hen inte gjort. Det är något du själv fantiserat ihop.

Hen visade ett exempel på hur det kan se ut för jag trodde inte på hen. Så här tolkade du in/hittade på något som inte stod.
 
Mao inte ett underlag utan en kalkyl. Om du inte vill bli missförstådd så är det bra om korrekta benämningar ges.
Kalkyler är inte korrekta utan anpassas.
Eller låt bli att fultolka :) och nä ingen kalkyl. Tänker inte outa hen så. Du får tro vad du vill. Jag trodde inte på hen innan hen visade. Skiter lite i vilket om du tror på det eller ej.
 
Eller låt bli att fultolka :) och nä ingen kalkyl. Tänker inte outa hen så. Du får tro vad du vill. Jag trodde inte på hen innan hen visade. Skiter lite i vilket om du tror på det eller ej.
Ett underlag är personlighetsbaserat och sekritessbelagt.
En kalkyl är en faktaberäkning. Den modifieras sen utefter de faktiska omständigheterna.
Det är ingen tolkningsfråga. Ett av alternativen är det.
 
Tvångsomhänderta barn funkar ju inte heller. Men jag förstår inte hur man kan skaffa så många barn och inte ta hand om dem. Känner man ingen ansvarskänsla? Och det gäller även inhemska svenskar. Så himla kul är det inte att vara gravid heller och föda barn :p
Det är inte lätt att vara förälder. Gudarna ska veta att även om man gör sitt bästa så behöver det inte vara bra nog och ynglingen går sin egen väg som man så ofta gör i tonåren. Allt det goda de fått lära sig försvinner när de uppnått tonåren och fallit i gängkompisar grupptryck. Det är vad många föräldrar kämpar med. Och tonåringen bryr sig så klart inte om vad föräldrarna säger, gänget, kompisarna är de viktiga i livet, att bli accepterade av dem. För mamma finns ALLTID där oavsett, men just då vill man vara med jämnåriga, med kompisar som accepterar dem.

Jag plockade undan alla knivar han hittade och tog med sig till skolan och ut (för att försvara sig). Jag hade stenhårda regler och jag var en böld i röven på honom och släppte aldrig honom riktigt, det var bråk varje dag oss emellan. Vi pratade varje dag, jag förklarade varje dag om vikten att bli något bra, hur mycket jag trodde (tror) på honom och hur han skulle göra för att gå rätt väg. Men han ville hellre vara en i gänget och bli knarklangare för det gav pengar och det gav status bland kompisarna och han sket i alla människor eftersom han hatade alla människor.

Den dagen han slog mig rakt i ansiktet, så att jag fick svårt att gapa ordentliget under en tid efteråt, för att jag hindrade honom gå till sina syskon när han var arg (för att slippa bråk) så var det som om han vaknade till och reagerade. Den dagen började han gå på rätt väg. Han är i dag inte med de kompisarna, har inga sådana tankar alls utan tänker som han gjorde innan tonåren kom över honom. Han är ångerfull och ledsen för att han slog, tycker att han betedde sig löjligt som pratade om gäng, kriminalitet och droger. Han skäms. Och har mål och drömmar med sitt liv.

Jag har bara läst hit i tråden men håller inte med om vad du skriver i dina inlägg. Att dra in pengar som ska försörja barn gör bara allt sämre. Att förstöra liv för kvinnor och barn gör fler kriminella och färre till vettiga vuxna. Fattigdom är fel väg att gå för att få rätsida på det här.

Rätt väg? Fler vuxna, vettiga, i barns liv, fler möjligheter. Snabb hjälp när det spårar ur. Och att arbetsgivare ska anställa även de som heter något osvenskt, att svenskar ska prata med sina invandrade grannar, att man ska intergrera med varandra och få folk att känna sig trygga här och inte som någon som för evigt är förpassade till fattigmans/invandrarområden i förorterna/städerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp