Det dödliga meningslösa våldet...

Man får ju iaf inse att det man gör idag funkar inte. Så det är dags att byta taktik.

Vi borde börja med att minska invandring till 0. De som kommit hit måste vi ta ansvar för och integrera och se till att alla får ett drägligt liv. Sköter man sig inte så ska man ut. Det är ansvarslöst att fortsätta låta människor komma hit och sen lämna de åt sitt öde, förpassa de dit ingen svensk vill bo osv.
Så om nån skaffar "för många" (i dina ögon) barn är det rätt att låta barnen leva i fattigdom? Hur får en familj i fattigdom det lättare att ta sig ifrån "områden där ingen svensk vill bo?"
 
Tänk att förbättrad integration i liknande diskussioner alltid innebär "stoppa invandringen" tillsammans med en djupt fördomsfull svada och avståndstagande. Motsatsen till integration mao.
Vad gör ni själva för att förbättra integrationen?
 
Ännu mer tragiskt på många sätt om det inte var ett riktat mord på polisen utan att han 'bara' var ett oskyldigt offer (precis som lillflickan på McDonalds tidigare i somras) som hamnade i skottelden i en gänguppgörelse.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dloBkB/polischefen-mordet-pa-polisen-kan-ha-varit-ett-misstag
Nu ryktas det på ett flertal andra forum att den utsagan är en svensk medieversion, typ en svt-halshuggning-blev-våld-mot-nacken, och på flera ställen hävdas det att polismannens bild snurrat runt på snap och tiktok flera dagar innan. Jag har typ inte mycket förtroende alls för vad det svenska narrativet är för vad som får hända här eller vad vi ska veta eller inte. Det är lite som att man gör allt för att inte tända på en krutdurk. Och det hela är i utredningsskede och än så länge SKA vi inte få veta allt.
 
Jag hade aldrig vittnat om jag sett något. Man borde få vittna anonymt i Sverige.

Att man inte får vittna anonymt rent generellt har med rättssäkerhet att göra. Om en åtalad inte vet från vem en vittnesutsaga kommer kan den vara svår att bemöta. Just att försvararen inte kan fråga ut vittnet gör att vittnesmålet inte får samma tyngd. Det är inte konstigt att det är väldigt ovanligt med anonyma vittnesmål i våra grannländer, där det praktiseras.

Själv ser jag det som en medborgerlig plikt att vittna. Om inte jag som tillhör en av de grupper som löper minst risk att utsättas för brott vittnar, vem ska då göra det? Om inte jag vågar ställa mig i vittnesbåset för att sätta dit de som står bakom gängkriminalitet, hur ska jag då kunna förvänta mig att personer i gängens absoluta närhet eller rentav gängmedlemmar själva ska känna tillräckligt stöd från samhället för att göra det rätta?
 
Att man inte får vittna anonymt rent generellt har med rättssäkerhet att göra. Om en åtalad inte vet från vem en vittnesutsaga kommer kan den vara svår att bemöta. Just att försvararen inte kan fråga ut vittnet gör att vittnesmålet inte får samma tyngd. Det är inte konstigt att det är väldigt ovanligt med anonyma vittnesmål i våra grannländer, där det praktiseras.

Själv ser jag det som en medborgerlig plikt att vittna. Om inte jag som tillhör en av de grupper som löper minst risk att utsättas för brott vittnar, vem ska då göra det? Om inte jag vågar ställa mig i vittnesbåset för att sätta dit de som står bakom gängkriminalitet, hur ska jag då kunna förvänta mig att personer i gängens absoluta närhet eller rentav gängmedlemmar själva ska känna tillräckligt stöd från samhället för att göra det rätta?
Jag (och några grannar till) lyckades fota ett pågående gängrelaterat brott för ett par år sedan. Jag fick prata med polisen och maila bilderna, jag tittade i Fupen senare och bilderna fanns där.
Blev dock inte kallad att vittna i rättegång. Skulle ha ställt upp om jag hade blivit kallad.
Vissa saker behöver man helt enkelt göra.
 
Jag (och några grannar till) lyckades fota ett pågående gängrelaterat brott för ett par år sedan. Jag fick prata med polisen och maila bilderna, jag tittade i Fupen senare och bilderna fanns där.
Blev dock inte kallad att vittna i rättegång. Skulle ha ställt upp om jag hade blivit kallad.
Vissa saker behöver man helt enkelt göra.

Verkligen!

Problemen med gängkriminalitet kommer inte att minska med politikerbeslut vare sig de gäller förebyggande insatser eller hårdare tag, inte heller spelar det någon roll hur hårt polisen jobbar, om resten av samhället bara vänder ryggen till och inte låtsas om något. Utom förstås när vi skriver upprörda inlägg på sociala medier om det senaste gängrelaterade våldsdådet och hur det går utför med Sverige.
 
Nu ryktas det på ett flertal andra forum att den utsagan är en svensk medieversion, typ en svt-halshuggning-blev-våld-mot-nacken, och på flera ställen hävdas det att polismannens bild snurrat runt på snap och tiktok flera dagar innan. Jag har typ inte mycket förtroende alls för vad det svenska narrativet är för vad som får hända här eller vad vi ska veta eller inte. Det är lite som att man gör allt för att inte tända på en krutdurk. Och det hela är i utredningsskede och än så länge SKA vi inte få veta allt.

Då har de flertalet andra forum fel. I nuläget finns det inget som tyder på att det ska ha varit riktat mot A(eller någon annan polis) utan att han varit på jävligt fel plats.
 
Håller med. En till aspekt kring det är vårt kollektiva ansvar att förhindra utanförskap. Det är enkelt för oss etniska svenskar att sitta och klaga på att "dom där" inte integrerar sig men lyft blicken... hur många nyanlända har du själv välkomnat in i värmen? Sitter du och dricker rosé på verandan med de nya klassföräldrarna från Syrien? Bjuder du in städerskan när ni har AW med jobbet? Det är jävligt lätt att be andra bli en del av samhället och sedan själv bidra till att den dörren förblir stängd.

Alltså, jag blir ju eld och lågor när jag skriver om sånt här märker jag. Min ilska är alltså noll riktad mot dig utan jag osar den rent allmänt. Nu kommer vi långt från trådämnet här men kan vi alla snälla se hur svenskar göder gängkriminaliteten med ena handen och samtidigt stänger dörren till integration med den andra. Det är lätt att lägga ansvaret på andra. Politikerna och minoriteterna. Men vad fasen gör vi själva då?

Nej, nu måste jag ta lite luft känner jag.

Hoppas luften gav dig ny energi för vi behöver fler som du, och som orkar fortsätta vara som du.
 
Det är många som verkar tro att om man försöker jobba förebyggande, så vill man inte att brottslingar ska straffas. Har inte riktigt förstått hur de personerna tänker. Självfallet ska de personer som begått brott lagföras och straffas, men det är väl ändå bättre om samhället kan gå in och stötta långt innan de börjar begå brott? Det borde åtminstone vara en rejäl vinst för samhället i stort.

Det finns mycket att skriva i frågan, men inget jag vill ta upp i ett offentligt forum, ty diskussionerna tenderar bara att gå åt ena och/eller andra hållet och sluta med att man blir osams.
🙌
Lyssnade på en podd där ett liknande område diskuterades och en polis inom området tillfrågades om hur man skulle få bukt med problemet.

Hans svar var att man måste stoppa rekryteringen till dessa gäng /nätverk. E rekryterar ofta barn redan i 10 års åldern så det är där vi måste jobba för får de inte om nya så kommer gängen dö ut. Som medlem har man bara fängelse eller förtida död i sin framtid så man lever på rekryteringarna.

Alltså, på kort sikt - lagföra de som begår brott
På lång sikt - strypa nyrekryteringarna
 
Tyvärr har väl polisen inte alltid varit fantastisk på att skydda vittnen. För varje misslyckande som får stor medial uppmärksamhet, desto färre personer kommer/vågar vittna. Särskilt om de bor i utsatta områden (cf mannen och hans hustru som dödades efter att han vittnat om ett trippelmord). Rättsvårdande myndigheter är helt beroende av civilsamhällets förtroende för dem. Vi kommer inte att även till viss del lyckas vända utvecklingen förrän förtroendet ökar bland civila i socioekonomiskt utsatta områden och bland etniska minoriteter så man vågar vittna och bryter tystnaden och minskar misstroendet mot det svenska samhället i stort.

Om den utvecklingen fortsätter kommer det sluta som i USA där många minoriteter inte ringer till polisen vid brott eftersom de är rädda för att själva anklagas för att ha begått brottet. Btw, det totala sammanbrottet mellan samhället och minoriteter har ingenting att göra med migration.
 
🙌
Lyssnade på en podd där ett liknande område diskuterades och en polis inom området tillfrågades om hur man skulle få bukt med problemet.

Hans svar var att man måste stoppa rekryteringen till dessa gäng /nätverk. E rekryterar ofta barn redan i 10 års åldern så det är där vi måste jobba för får de inte om nya så kommer gängen dö ut. Som medlem har man bara fängelse eller förtida död i sin framtid så man lever på rekryteringarna.

Alltså, på kort sikt - lagföra de som begår brott
På lång sikt - strypa nyrekryteringarna
Läste en del när upploppen i Hjällbo ägde rum för ett par veckor sen. Där tror de att det var just en nyrekrytering som gick snett. Under lång tid har det tydligen varit någon outtalad symbios mellan gängen i området att inte röra varandra men så var det några nya som tog sina roller vidare än tänkt och poff så exploderade det.

Det var obehagligt att läsa just hur samhället lever som gisslan där, många vet men ingen säger något, då får de vara i fred.
Nu iom upploppen fick väl polisen ändå in en bunt i toppskiktet så får väl se var det landar.
 
Tror att nyckeln till en lyckad integration är svenska.
De som kommer hit behöver ha som krav att lära sig svenska ifrån allra första början.
Det är svårt att få arbete om man inte behärskar det svenska språket.

Kommer en familj så ska alla lära sig svenska inte bara mannen och barnen.

När det svenska språket behärskars så bör dem få hjälp med ev utbildning om de inte redan har en. Och slussas ut på arbetsmarknaden.
 
Tror att nyckeln till en lyckad integration är svenska.
De som kommer hit behöver ha som krav att lära sig svenska ifrån allra första början.
Det är svårt att få arbete om man inte behärskar det svenska språket.

Kommer en familj så ska alla lära sig svenska inte bara mannen och barnen.

När det svenska språket behärskars så bör dem få hjälp med ev utbildning om de inte redan har en. Och slussas ut på arbetsmarknaden.

Rätt till SFI har endast de som fått beslut om att de får stanna i Sverige, och därmed blir bosatta här. Det är en lång process för de flesta. De som ännu väntar på beslut får förlita sig på ideella organisationer som hjälper dem med svenska språket.
 
Tror att nyckeln till en lyckad integration är svenska.
De som kommer hit behöver ha som krav att lära sig svenska ifrån allra första början.
Det är svårt att få arbete om man inte behärskar det svenska språket.

Kommer en familj så ska alla lära sig svenska inte bara mannen och barnen.

När det svenska språket behärskars så bör dem få hjälp med ev utbildning om de inte redan har en. Och slussas ut på arbetsmarknaden.

Nyanlända har redan utbildningsplikt i 24 månader som organiseras via AF. Vanligt är att börja med en etableringskurs eller så går du rakt in på SFI som kan kombineras med andra grundläggande kurser eller praktik.

Gymnasielagen gjorde också att många som inte hade klara uppehållstillstånd fick möjlighet att läsa svenska och ta svensk examen under tiden som handläggningen pågick.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp