Det dödliga meningslösa våldet...

Fast det hänger ju ihop. Ser du att dina föräldrar beter sig såhär, varför ska du då bli en hederlig medborgare som sköter sig och jobbar som en vanlig Svensson? Det är ju mer troligt att du går i deras fotspår och blir kriminell.

Alltså, jag tror ju inte att barn till bidragsfuskare generellt går ut på gatan och skjuter folk. Världens farligaste länder att vistas i är exempelvis Colombia, El Salvador, Nigeria, Kenya, Honduras. Jag tror ju inte att det är för att de har generösa bidragssystem. Många länder som exempelvis USA och Sydafrika har kåkstäder som du nästan kan räkna med att bli överfallen om du promenerar igenom. En verklighet vi inte har i Sverige, tack vare vår höga lägsta standard. Vi har problem med gängrelaterat våld i Sverige, men utan vårt välfärdssystem hade vi haft betydligt större våldsrelaterade problem. Jag betalar hellre hög skatt och en del av det sipprar iväg, än att behöva leva i ett gated community med min familj.
 
Alltså, jag tror ju inte att barn till bidragsfuskare generellt går ut på gatan och skjuter folk. Världens farligaste länder att vistas i är exempelvis Colombia, El Salvador, Nigeria, Kenya, Honduras. Jag tror ju inte att det är för att de har generösa bidragssystem. Många länder som exempelvis USA och Sydafrika har kåkstäder som du nästan kan räkna med att bli överfallen om du promenerar igenom. En verklighet vi inte har i Sverige, tack vare vår höga lägsta standard. Vi har problem med gängrelaterat våld i Sverige, men utan vårt välfärdssystem hade vi haft betydligt större våldsrelaterade problem. Jag betalar hellre hög skatt och en del av det sipprar iväg, än att behöva leva i ett gated community med min familj.
Det är ju dit vi är på väg 🤷🏼‍♀️ Problemet är ju att ingen vet hur vi ska komma tillrätta med problemet. Liksom var ska man ens börja?
 
Det är ju dit vi är på väg 🤷🏼‍♀️ Problemet är ju att ingen vet hur vi ska komma tillrätta med problemet. Liksom var ska man ens börja?

Ptja, inte dra in bidragen i varje fall i min mening :p Min uppfattning är att våra politiker arbetar med de två viktigaste delarna, brottsförebyggande arbete och krafttag. Så jag tycker inte att vi sitter handfallna. Men visst har vi många komplexa utmaningar framför oss.
 
Ptja, inte dra in bidragen i varje fall i min mening :p Min uppfattning är att våra politiker arbetar med de två viktigaste delarna, brottsförebyggande arbete och krafttag. Så jag tycker inte att vi sitter handfallna. Men visst har vi många komplexa utmaningar framför oss.
Tycker mest det är fina ord som att de fördömer det men sen händer inget. Kan inte alla bara sköta sig, inte sälja/köpa knark, inte råna/mörda/våldta. Det är väl inte för mycket begärt 🙈
 
En syrisk flyktingfamilj (5 personer) fick en lägenhet här, vilket framhålls som ett exempel på hur man "gullar" med invandrare.

De fick en etta på 25 kvm. I ett problemområde. Där de trakasseras av gängen (för de flesta offren finns i problemområdena) samtidigt som de ses med misstänksamma ögon av övriga samhället såsom kommande från ett muslimskt land. Och om de någon gång missar hur illa sedda de är, svämar internet över av krav på hårdare tag och öknamn som kamelknullare och skäggbarn. Där barnen kommer att gå i skola i klasser där sannolikheten att någon har svenska som modersmål är liten. Där de föräldrar som har jobb städar, kör taxi, jobbar inom hemtjänsten, delar reklam eller cyklar åt Foodora...Är farföräldrar eller något barn kvar i Syrien blir möjligheterna till anhörig invandring allt mindre.

Kom och säg att de barnen (med traumat från kriget och flykten) har samma chanser som alla andra...
 
Absolut, men har andra länder samma problem med att folk får tex sjukersättning, barnbidrag etc från landet och sen inte ens bor i landet? Uppriktig fråga för jag vet inte om det är så? Har andra länder samma schyssta bidragssystem som vi har?

Har de samma problem med assistansfusk, att man skenskiljer sig, att man har flera identiteter etc? Måste googla lite på det tror jag.
Jag tror ingen som får bidrag tycker det är Schysst och ens har i närheten av gott ställt.
Har du fått bidrag någon gång?

Jag har en permanent sjukersättning på halvtid och den är 35% mot den summan jag har för den del jag arbetar. Den täckte inte ens hyran när jag bodde i en etta.
Barnbidrag täcker en liten kostnad för vad ett barn verkligen kostar. Även med flerbarnstillägg. Bostadsbidrag baseras på alla inkomster, även bidrag så det blir inte heller ett överskott.
Jag kan inte se hur någon på enbart barnbidrag, sjukersättningar, bostadsbidrag osv skulle ens få ihop det drägligt.
 
Tycker mest det är fina ord som att de fördömer det men sen händer inget. Kan inte alla bara sköta sig, inte sälja/köpa knark, inte råna/mörda/våldta. Det är väl inte för mycket begärt 🙈
De flesta invandrare och de flesta som bor i Biskopsgården klarar det alldeles utmärkt.

Däremot går det sämre för en del ex-politikers "barn"

Och har du själv svårt att avstå sådana saker, så finns hjälp att få.
 
Ptja, inte dra in bidragen i varje fall i min mening :p Min uppfattning är att våra politiker arbetar med de två viktigaste delarna, brottsförebyggande arbete och krafttag. Så jag tycker inte att vi sitter handfallna. Men visst har vi många komplexa utmaningar framför oss.
Krafttag? Kan NÅN ge ett exempel på när svenska politiker gjort krafttag sist? 🤔 Möjligtvis att myndigheter, inte politiker, gjort krafttag som tillåtit dekrypteringsmaterial som bevis i rättegångar mot grovt kriminella?
 
Jag tror ingen som får bidrag tycker det är Schysst och ens har i närheten av gott ställt.
Har du fått bidrag någon gång?

Jag har en permanent sjukersättning på halvtid och den är 35% mot den summan jag har för den del jag arbetar. Den täckte inte ens hyran när jag bodde i en etta.
Barnbidrag täcker en liten kostnad för vad ett barn verkligen kostar. Även med flerbarnstillägg. Bostadsbidrag baseras på alla inkomster, även bidrag så det blir inte heller ett överskott.
Jag kan inte se hur någon på enbart barnbidrag, sjukersättningar, bostadsbidrag osv skulle ens få ihop det drägligt.
Man kan få mycket i bidrag. En vän jobbar på fk med just denna del och det är inte ovanligt med summor i höjd med ett bättre arbete.
 
Jag kommer att sätta den här tråden på ignore. Jag känner mig bara så maktlös när en tragedi och ett hemskt brott används för att lufta rasism och sagor om "hur bra folk lever på bidrag".

Krafttag riktade mot de utsatta människor som oftast är offren för gängen leder inget till (tvinga folk att vittna när de bor i områden dit Polisen inte ens vågar åka). Minskade bidrag leder inte till minskad brottslighet utan bara till ökade incitament att försöka skrapa ihop brödfödan med alla till buds stående medel. När samhället inte ställer upp på människor så skapar de möjligheter för klaner och gäng att träda in.
 
Krafttag? Kan NÅN ge ett exempel på när svenska politiker gjort krafttag sist? 🤔 Möjligtvis att myndigheter, inte politiker, gjort krafttag som tillåtit dekrypteringsmaterial som bevis i rättegångar mot grovt kriminella?

Det är ju politikerna som ger förutsättningarna till våra andra instanser att agera. Sen är det ju inte de som springer ut och griper folk, men det är ju inte deras arbete heller.
 
Jo, men de verkar ju inte komma någon vart. Det utreds och utreds i all oändlighet kan man känna rätt ofta (inom de flesta områden). De första punkterna i 34-punktsprogrammet trädde ju i kraft i april och det mesta är förslag och utredningar som ska göras hitan och ditan. Den här kriminaliteten har förekommit och eskalerat under många, många år utan någon märkbar åtgärd i praktiken.

Jag jobbade inom bevakningsbranschen i början på 90-talet delvis i utsatta områden. Tendensen med gängbildning med kriminella intentioner såg man redan då om än inte alls i samma klass som nu. Hade våra folkvalda agerat då hade det kanske gått att vända spiralen. Ärligt talat har jag svårt att se en lösning som kan vända brottstrenden i dessa områden oavsett vilka utredningar som görs eller åtgärder politiken föreslår nu.

Jag ser oftast positivt på saker och tror oftast på att det finns lösningar på problem, men i fallet med skjutningar/avrättningar/eskalerande gängkriminalitet är jag inte särskilt hoppfull tyvärr. Man har duckat för problematiken under allt för lång tid av rädsla att trampa någon på tårna. För jäkla fegt!
Det är ingen som duckar; tvärtom. Fler poliser än någonsin, polismyndigheten har fått mer pengar än de själva begärt, vår justitieminister fullkomligen pepprar fram straffskärpningar och lagändringar, tullen har fått större befogenheter, myndigheter samarbetar, massor med gängledare sitter bakom lås och bom, mm mm - det skruvas och åtgärdas på alla sätt som är tänkbara. Både med straff och förebyggande.
Ingen behöver känna att "ingen gör något"; det är helt enkelt inte sant. Det pågår ett intensivt arbete. Sen angående utredningar så är det så det går till när lagar stiftas. Det måste göras ordentligt, problemen gås igenom, lösningar presenteras, berörda parter tycker till, checka hur det påverkar andra lagar etc. Det tar lite tid men då blir det hållbart och rättssäkert.
Inga samhällsproblem går att lösa över natt. Det tar tid och det kräver envishet och enträget arbete.
 
Man kan få mycket i bidrag. En vän jobbar på fk med just denna del och det är inte ovanligt med summor i höjd med ett bättre arbete.
Det beror väl på vad man har i utgifter också i form av hyra och munnar att mätta?
Jag har en närstående på FK så jodå, det vet jag att summor kan bli höga men de är faktiskt avsedda för något också. Det är inte fickpengar liksom.
 
Det är ju politikerna som ger förutsättningarna till våra andra instanser att agera. Sen är det ju inte de som springer ut och griper folk, men det är ju inte deras arbete heller.
Fast det är inte riktigt så det fungerar, politikerna ger inga riktade krafttag till myndigheterna/instanserna.
 
Jag kommer att sätta den här tråden på ignore. Jag känner mig bara så maktlös när en tragedi och ett hemskt brott används för att lufta rasism och sagor om "hur bra folk lever på bidrag".

Krafttag riktade mot de utsatta människor som oftast är offren för gängen leder inget till (tvinga folk att vittna när de bor i områden dit Polisen inte ens vågar åka). Minskade bidrag leder inte till minskad brottslighet utan bara till ökade incitament att försöka skrapa ihop brödfödan med alla till buds stående medel. När samhället inte ställer upp på människor så skapar de möjligheter för klaner och gäng att träda in.
Jag får nog göra som du. Jag blir så frustrerad att jag mår dåligt av alla floskler, antaganden, rasism och annan skit.
 
Fast det är inte riktigt så det fungerar, politikerna ger inga riktade krafttag till myndigheterna/instanserna.

Förutsättningar, skrev jag. Det är som sagt enkelt att skylla på att politiker inte gör någonting men de gör ju den delen av arbetet som ligger på deras bord. Jag tror vi har olika idéer om detta så det är kanske bäst om vi lämnar diskussionen därhän. Jag är lite less på politikerförakt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp