Det där med strikt hundägaransvar

Meibla

Trådstartare
Nu ska jag strax åka till veterinären med Mulle. Var precis ute med honom så mötte vi grannens lösa hund, en stor sak.. Skrek till ägaren att ta sin hund, för min hund är inte överförtjust i andra hundar som bara springer fram till honom. men tror ni h*n bryr sej? Nä, enda svaret jag fick va att hunden var sååå snäll, oh ja va snäll den var :mad:
Det första Hunden gör är o rusar fram till mej och Mulle och hugger honom rätt över ryggen. Iaf, Mulle högg tillbaka och det tog ca en kvart innan vi fick isär hundarna. såren på båda hundarna är ganska allvarliga och ägaren till den andra hunden började skrika nåt om att anmäla till polisen osv, Nu till min fråga. Om skadorna på den andra hunden är allvarligare än skadorna på min hund, är det jag som åker på att betala dens veterinärvård då?

Jag fattar inte det där med strikt hundägaransvar i så fall, med tanke på att den andra hunden var lös och min kopplad, jag skrek till ägaren att ta sin hund, men h*n bara ignorerade mej, hunden attackerade min hund oprovocerat, samt att min hund bara försvarade sej. :(
Är det inte den ägaren som sket i ansvaret då? :confused:

// J som är aningen irriterad och som bara behövde skriva av sej lite

Sv: Det där med strikt hundägaransvar

du får betala den hundens vet vård, den ägaren får betala din hunds vetvård. ibland blir det väldigt fel med lagen.

Misstänkte att det var så :crazy:
Tycker dom borde ändra lite på den. :mad:

Så tråkigt för Er.

Men det kan vara svårt att ändra en sådan lag. Det står ju ord mot ord oftast.

En hund attackerar aldrig oprovocerat fick jag lära mig på en hundkurs. Däremot kan den andra hundens signaler vara så minimala att vi människor inte ser dom.
Det kan vara alltifrån dofter, blickar, resta hårstrån, svansföring osv osv...

Inte för det kanske spelar någon roll i det här sammanhanget då du faktiskt hade din hund kopplad.
Jag förstår att du är upprörd.

Jo, en hund kan attackera utan att ha blivit provocerad innan, allt beror hundens tidigare erfareenheter.

Min kompis hund går på allt, oavsett vad den andra hunden gör. Den kan vara glad/arg/visa sig underlägsen. Kompisens hund blir så blockerad och skiter fullständigt i den andra hundens signaler.

Detta för att den tiken under sina första 2-3 år, hos tidigare ägare, levt tillsammans med en annan hund som gick på henne dagligen. Denna tik har alltså helt tappat förtroendet för andra hundar och numer som måtto: Döda, eller bli dödad.

Jo.. d brukar ju göra det, men det var faktiskt ett par som både hörde när jag skrek på den andra hundägaren innan den hunden hade kommit fram till oss, samt såg när den hunden flög på Mulle.

För övrigt så är jag hemma från vet nu. Mulle fick stanna kvar tills ikväll/imorgon, hur det nu ska gå :crazy: Dom skulle ge honom lugnande så han håller sej lugn, men ja..
Träffade den andra hundägaren när jag var på parkeringen, och han bad så mkt om ursäkt och sa att det var hans fel :bow: som inte kallade in hunden när jag skrek, samt att han inte brukar möta andra hundar när dom är ute på mornarna.. därför hade dom hunden lös.
Jag slipper iaf stå för deras hunds skador,(det var visst inte så allvarliga skador som jag först trodde) och dom står för mina.

Så skönt att det verkade lösa sig ganska bra. Hoppas att Mulle fixar att vara borta bara. Lycka till för Er båda!

Jo det var skönt.
Vet ringde nyss, och Mulle sitter bara o ylar, gnäller och får ingen ro alls. Dom har ändå gett honom maxdosen av lugnande nu :crazy:
Dom undrade om jag kunde hämta hem honom, och sen komma tillbaka imorgon så dom får titta på såren igen så dom ser bra
ut.
Det var ju länge han fick stanna där :crazy:

Nu är Mulle hemma igen.. och han tyckte såå synd om sej själv när jag hämtade honom. 10 min efter jag hade kommit dit så slocknade han som ett ljus så vi fick bära in honom i bilen.. och från bilen och hem. Lagom tungt. Och nu lär han väl sova ett tag med tanke på att det lugnande äntligen börjat verka..
Kanske nu man ska träna lite ensamhetsträning :D :angel:

Fresten... Jag vet inte vilket djursjukhus du är på, men finns det någon tjej där som masserar och håller på med sådan rehabilitering?

Det har jag inte en aning om. Var hos en liten vet idag.. är bara en eller två st som jobbar där, och jag tror inte dom har det

Aha okej... Nä då har de inte det om det bara är en liten klinik :)

Ja det var riktigt skönt :) Fast skönast hade vart om händelsen inte hade inträffat alls.

Hmm nån som vet hur länge en hund sover efter en maxdos med lugnande? Mulle ligger praktiskt taget och snarkar fortfarande :o :crazy:

Han lyfte lite på huvudet när jag passade på och springa till tvättstugan innan, men han somnade om lika fort igen. Okej att det är skönt att inte ha honom i hälarna hela tiden.. men det börjar kännas lite onormalt att han sover hela tiden

Tja... min hund är trött flera timmar efteråt och då har han ju aldrig fått en maxdos heller så Mulle kan nog sova en stund kan jag tro ;)

Jodå han mår rätt bra. ´Fast tratten är väl inte speciellt populär. Han krockar med precis allting här hemma. Har försökt ta av den, men då börjar han slicka på såren direkt, så den åkte på lika fort igen.
Och han är fortfarande rätt trött och groggy. Är ju ett dygn sen jag va hos vet med honom nu. :confused:
Ska tillbaka till vet om 2 timmar så dom får kolla på såren igen. :(

Jo. han sov ett bra tag.. fick ut honom på en kissrunda i morse,(läs praktiskt taget släpade ut honom :D ) och nu sover han igen. :crazy:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 558
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 549
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka