Det där med ryggning...

K

Kung Bob

Tycker jag är totalt överskattat... :smirk:

Blev överglad när jag såg att de ej finns med i LA för Unga hästar, som jag ska rida på championatet nästa helg...

Ryggning är ingen bra övning alls enligt mig och min ponny, framåt ska man, bara att stå still tycker Felicia för det mesta är tålamodskrävande nog, och om jag dessutom kräver att hon ska backa! Hehe, har jag tur tar hon snällt några steg bakåt, bara för att få gå fram igen. Har jag otur reser hon sig... :crazy:

Något annat i drssyr program som ni tycker är totalt onödigt? :idea:

Sv: Det där med ryggning...

bakdelsvändning och mellantrav/ökad trav :angel:

nä alldeles allvarligt tycker jag att skrittskänkelvikningar som finns i tex LB3 borde tas bort. kass rörelse :mad:

och sura domare.....

Onödigt och onödigt, det är ganska svårt däremot. Vissa hästar har jättelätt för att rygga och vissa har svårt och det kommer de alltid ha. Men tycker man inte ofta att det som är svårt är onödigt? ;) :p

Moahaha! Jag som älskar mellantrav!

Jo, oftast, men kanske inte nödväntigtvis. Men det var en ganska oseriös tråd... Bara lite kul att veta vad folk ogillar... :smirk:

Ta bort alla onödiga halter. :devil: Tycker vi skulle haft som i fälttävlansprogrammen, att man skippar första halten.

Skämt åsido, nu ska jag ju tävla annan häst och hon kanske fungerar alldeles utmärkt i halter. :D

Ändå är det många som säger att ju bättre en häst ryggar, desto bättre gör den allt annat... :-)

Jag tycker att man kan skippa travökningar öht - min arab har ingen travlängning i sig alls fast att han är 10 år. Efter mycket träning och god förberedelse kan jag maximalt få ett par tre steg och inget mer. Aldrig att man får det där halvlblodsflytet med jättesvävmoment... :(

/Camilla

För många är nog faktiskt ryggningen ganska onödig, för många hästar tänker redan så mycket bakåt att man inte gärna vill hålla på att backa dom... Hade en sån på klubben. Han kunde galoppera bakåt om det var så... Så vi brukade inte rygga honom. Bättre att koncentrera sig på att rida framåt.

Ökningar öht! "Ingen skillnad" är en vanlig komentar på mina dressyrprotkoll... :smirk:
Kanske ska slänga fram en morot framför mulen nästa gång ökningarna kommer...Undrar vad det står i TR om det... :confused: :smirk:

Camilla_H skrev:
Ändå är det många som säger att ju bättre en häst ryggar, desto bättre gör den allt annat... :-)

/Camilla

Hmpf! Tror jag inte ett dugg på... :mad:

jarakamandan skrev:
För många är nog faktiskt ryggningen ganska onödig, för många hästar tänker redan så mycket bakåt att man inte gärna vill hålla på att backa dom... Hade en sån på klubben. Han kunde galoppera bakåt om det var så... Så vi brukade inte rygga honom. Bättre att koncentrera sig på att rida framåt.

Fast ryggningen är en framåtridande rörelse, hästen måste verkligen bjuda framåt i ryggningen för att den skall bli bra! En rätt avslöjande övning för att kontrollera om bjudningen är ärlig.

Tror at det snarare är så at ju bättre en häst går ju bättre ryggar den. Sen skiljer sig ju utgångsläget från häst till häst vissa har lätt för ryggning andra svårt men ju bättre form, balans och uppmärksamhet är ju bättre går även ryggningen.

Skritten kan de få fimpa för min del. Är hästen avslappnad så får jag 8:or men är hon spänd, då är det så svårt, så svårt att rida skritt i ett dressyrprogram.............

Jag fattar vad ni menar, men det förutsätter ju att hästen HAR lite framåtbjudning. Det fanns liksom inte så mycket av den varan. Bakåtbjudningen däremot funkade bra... Vi behövde liksom inte rygga honom för att kolla framåtbjudningen... Han hade en viss förmåga att lägga i backen när han inte skulle, så vi uppmuntrade inte det helt enkelt.

He,he, o min arab får 8-or i Msv.B för ökad trav (fast då e matte bra stolt också.. :D ).

Personligen är det nog inga rörelser som jag vill ta bort numera, det man har svårt för just nu kan bli hur bra som hellst efter ett tag då det däremot är något annat som inte fungerar.

Man upphör aldrig att förvåna sig! Tex. tyckte jag för ett par år sedan att min häst hade en ganska medioker ökad galopp o förmodligen skulle den inte bli så mycket bättre.. Men döm om min förvåning på EM 2003 då han plötsligt blixtrade till o fick 9 på densamma!! :eek:

Galopp piruetter har vi hafft STORA bekymmer med, nu börjar de dock så sakteliga lossna o sist hade vi faktiskt en 7-a i St.George!!! Förvisso 6 av de andra domarna men just då var jag nöjd med allt över 4 så den där 7-an satt jäääävligt fint!! :D (o jag som inte ens tyckte den var bra..).

Vi har problem att få till serierna på tävling men det kommer, så näe, jag tycker nog det är bra som det är även om vissa program är bättre än andra..

Om jag MÅSTE önska något så tycker jag man ska lägga alla ökad trav MOT domaren (nerifrån), min har nämligen väldigt fläschiga (stavas?) framben men ofta inte lika bra bakben i den ökade traven (dock ej alltid gudskelov!)... :angel:

Förvänd galopp kan dom ju plocka bort varför ska man rida i fel galopp för :p Min häst tycker att det är väldigt onödigt och brukar därför byta alldeles själv till rätt trots mina enorma ansträngningar för att hon INTE ska göra det :rofl:

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 505
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: cassiopeja
·
Trav Nyligen införskaffad valack som till en början skött sig utmärkt, men efter en jogging tur i skogen skrittar vi hem och det kommer en...
Svar
5
· Visningar
2 311
Senast: ares
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka