Det där med ryggning...

Sv: Det där med ryggning...

Om man har en häst som gärna går bakåt och då backar den lite mer än vad den tänkt sig då kommer den att bjuda framåt istället. Prova.

Jag har provat många gånger med mycket bra resultat. Oftast kommer många hästar undan jobb genom att backa eftersom vi då släpper det vi har för oss för tillfället bara för att till alla pris få fram hästen igen. Alltså lär vi den att blir det jobbigt kan du backa för då hittar vi på något annat istället.

/Camilla

Ryggning är jätteviktigt. Men om hästen inte litar på sin ledare blir det problem.

Ryggning är en jättebra övning som stärker baknän och musklar bakbenen. :bow:
Om du har problem med att hon inte vill backa eller riskerar att hon reser sig - prova att ge ordentlig efetrgift för varje steg hon tar bakåt. Börja med att bara be om ett steg bakåt och när hon tar det ge henne eftergift och stå still en stund innan ni går framåt för att sedan göra halt igen och be om ett steg bakåt osv. öka sedan på med fler steg så småningom.
Du kan också öva från marken först genom att stå framför henne och med hjälp av tyglarna be henne backa samtidigt som du klickar lite med tungan åt henne. Så fort hon tar ett steg bakåt så släpper du trycket/ger eftergift. Använder du sedan samma ljud (klicka) när du ber henne från ryggen så kan det leda till att hon snabbare förstår vad du menar. Så småningom kan du få henne att backa utan att behöva ta mycket alls i tyglarna. Bara att träna på

Lycka till :)

jarakamandan skrev:
För många är nog faktiskt ryggningen ganska onödig, för många hästar tänker redan så mycket bakåt att man inte gärna vill hålla på att backa dom...

:rofl: :rofl:

Men då har du det ju svart på vitt right there - en häst som tänker bakåt är inte klar för klassen, INGEN häst ska tänka bakåt, särskilt inte om den uppnått tävlings nivå.... då finns det saker att träna på - och inte genom att skippa vissa rörelser/moment ur programmet :smirk:

Tack för tipsen!

Men grejjen är den att hon kan rygga, ibland gör hon superfina ryggningar, men är det tävling osv och hon är spänd, blir det lite kortslutning ibland. Hon är väldigt pigg av sig, och bara halterna har vi fått jobba med hur mycket som helst. Hon kan liksom inte riktigt förstå att "bara stå stilla" kan vara det jag vill, så hon försöker komma på vad jag egentligen menar... Men det går bättre o bättre.

Jag vet mkt väl att ryggning är en jättebra övning o självklart förstår jag att den är viktig. Inlägget var lite ironiskt oxo... :smirk:

Men åter igen, tack för tipsen!

Jag tycker ryggningar är en jättebra övning. Min nuvarande häst tycker dock inte detsamma, hon tycker det är fruktansvärt onödigt att backa - speciellet rakt bakåt :p
Bättre att gå lite åt sidan o sådär. :rofl:
Näe, men hon blir hemskt stressad av att backa... :(

Nått som jag tycker är lite onödigt är dom små volterna i galopp i LA:1.
Jag hade tänkt rida upp det programmet på skolan i vår på min skolhäst som helst sparkar bakut om man försöker samla galoppen :p
(ja han är väldigt svag, får hoppas det blir bättre snart :p )

Ökad skritt var ett stort problem på ridskolehästen jag tävlade, eftersom hon inte har nån spänst i steget.
Även mellangaloppen var problem i början eftersom hon trodde att hon skulle springa iväg i full fart istället :p och det gav ju inte så bra poäng direkt ;)

onödigt tror jag inte att hästen tycker men däremot jobbigt

Jag tycker skänkelvikningar är onödigt.. rider det bara hemma för att vi ska kunna det till tävlingarna, men det känns onödigt att rida skänkelvikningar när man kan rida diagonalslutor :p

ok då, kanske tog ditt inlägg lite för alvarligt ;)
Vet hur det känns dock att ha en häst som inte kan stå still ute på tävlingarna. Min pålla stod inte stilla en sekund på vår första tävling, kunde hon inte gå framåt så gick hon åt sidan eller bakåt, suck.
Det enda tips jag kan ge dig är att beväpna dig med mycket tålamod... och då menar jag mycket tålamod, ta med en bok vet ja :D nej, men alvarligt så fortsätt helt enklt på att träna på att stå still när ni är ute på tävling. På framridningen då och då stå still i 5min, och låt hästen känna att det var ju inte så farligt stressigt det här... vet inte hur det funkar med en massa ryttare runt omkring förståss :crazy: men det kan ju va värt ett försök...

mmm, det låter precis som min polle det... Hon tycker liksom det är läskigt att stå still, så det är bara att berömma henne, så fort hon gör det, men då börjar hon oftast gå... suck.

tack för hjälpen! :)

Galoppökningarna, min häst kommer bralla iväg totalt!
Det skulle väll vara mkt passande om han slängde av mig rakt i hörnet, så att jag flöyger över och hamnar på dommarbordet :rofl:.

Nej men jag tycker att själva innehållen i programmen e bra, elelr nja.. halterna kan man juj ta bort. Min pålle klarar inte av att stå still 5sek i sträck..

Jag tror inte redigt hon har förståttdet där med att backa rakt bakåt, det är nog snarare där problemet ligger. :p

Men, ja hon tycker nog det är jobbigt oxå eftersom jag aldrig får "tid" att muskla upp henne eftersom hon bara går o skadar sig/blir sjuk hela tiden :(

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 505
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: cassiopeja
·
Trav Nyligen införskaffad valack som till en början skött sig utmärkt, men efter en jogging tur i skogen skrittar vi hem och det kommer en...
Svar
5
· Visningar
2 311
Senast: ares
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna