det där med läkare och hästrelaterade skador... Och hästtjejer...

ameo

Trådstartare
Moderator
Med en liten smygping till buke-ortopederna ;)
Dotterns häst snubblade så hon trillade av idag och lyckades tydligen landa olyckligt trots att fallhöjden vid det tillfället var lägre än en shetlandsponny - hästen var nere på knä när hon föll.
Efter att läkarens första gissning var att armbågen var av eller ur led, eller både och, så blev röntgensvaret till sist att det "bara" är en spricka i armbågsbenet och en rejäl blodutgjutning. Armen är gipsad och läkarens avskedsord var att dottern inte får rida förrän hon kan göra armhävningar igen, vilket han gissade låg 6-8 veckor bort.
Jag misstänker att det blir svårt att hålla dottern från hästryggen så lång tid :angel:, så frågan är - hur allvarligt är det om hon rider innan dess?
 
Alltså att sitta på en häst och bli ledd runt är väl ok men annars rekommenderar jag att ni följer läkarens råd.
OM något händer igen, innan armbågen läkt ordentlig, att hon trillar av, så är ju risken betydligt högre att det blir mer komplicerat än en spricka.
 
Jag ramlade av hästen och drog i ryggen så jag fick lite muskelbristningar. Fick order om att inte rida på 2 veckor. Struntade givetvis i det och ramlade av igen. Drog sönder ryggen totalt och fick 3 månader sjukskrivning och i princip husarrest.

Var rädd om armbågen.
 
Är hästen reglerbar med bara en hand? OM ja.................
Till skillnad från föregående skrivare så red jag avatarhästen med brutet gipsat ben,gick utmärkt,tills kryckorna hade vält o jag inte kom av hästen,utan fick ringa efter min stalltjej så hon kunde ge mig kryckorna o blev samtidigt utskälld av en 17 åring :o
 
Kompisen bröt ryggen efter att hästen halkade i skritt, låg med gipskorsett länge och väl och har lite problem med benen efteråt. Hon fick en utskällning vid ett återbesök när hon förklarade att hon hade problem med att svänga benet över hästryggen när hon skulle sitta av då läkaren inte tyckte hon skulle rida mer. 🙄

Nu fortsatte hon ändå tills hästen blev för gammal och fick tas bort, det var en olycka, hon blev inte avslängd, så rida med armen i gips och man tar det lugnt låter inte som hela världen?
 
Jag har suttit till häst typ 4-5 veckor (om jag kommer ihåg rätt, många år sen) efter spricka i rygg och bäcken och bäckenfraktur. Jag klättrade upp på hästen via min rullator. :rofl: Såhär i efterhand var det såklart oerhört korkat. Hästen var bombsäker och vi skrittade vara några varv runt gården. Sen avstod jag någon vecka till igen.

Låt kroppen läka ifred, det vinner man nog på i längden!
 
Jag tror man ska försöka vänta tills det har läkt helt för skadan kan bli mycket värre om det skulle hända något under läkningsprocessen.

Förr har jag hoppat upp efter några dagar när knäskålen varit ur led. Numera väntar jag tills jag kan röra mej rätt så obehindrat efter rehabilitering. Anledningen till att jag väntar är för att jag vill att knäet ska hålla men det tar någon månad innan det är tal om ridning.
 
Jag tycker det är lite skillnad på att många vuxna ryttare bestämmer sig för att strunta i läkarråd om när man kan rida igen efter en skada och när ett shettisstort barn ska få göra samma sak. Jag hade tyckt att det vore bra att i alla fall försöka lära barn att läkare ska man lyssna på och att man under de 6-8 veckorna kan umgås med hästen på andra sätt.

(ja, jag har också struntat i läkarråd, men det visade sig snabbt att det otippat nog var hon som hade rätt och jag fel)
 
Små barn har hyfsat dålig koll på sin kropp och dålig impulskontroll och drattar av på ett annat sätt än vuxna, Personligen hade jag ridit så fort jag kunde göra det utan nämnvärd smärta, men jag hade inte tagit några risker.

Med ett litet barn, så kanske under överinseende när det slutat göra ont, tränat enhandsridning och att styra med långa tyglar etc, mest i skritt.

Vill hon göra något mer så ta fasta på armhävningarna.
 
Små barn har hyfsat dålig koll på sin kropp och dålig impulskontroll och drattar av på ett annat sätt än vuxna, Personligen hade jag ridit så fort jag kunde göra det utan nämnvärd smärta, men jag hade inte tagit några risker.

Med ett litet barn, så kanske under överinseende när det slutat göra ont, tränat enhandsridning och att styra med långa tyglar etc, mest i skritt.

Vill hon göra något mer så ta fasta på armhävningarna.
Dottern har precis börjat gymnasiet...
Shetlandsponny-referensen gällde fallhöjden eftersom hästen var nere på knä när hon föll. Hästen snubblade, i trav i paddocken.
Hon har inga planer på att rida innan gipset är borta och tänker nog försöka stå över första veckan efter det också. Men det blir kanske svårt att motivera henne att låta bli att rida sista veckorna av det tidsspann som läkaren nämnde, beroende på hur det känns.
Hästen är snäll och det handlar inte om att rejsa runt i skogen eller träna hoppning...
 
Hästen är snäll och det handlar inte om att rejsa runt i skogen eller träna hoppning...

Men om ni redan bestämt dig för vad ni tycker, varför frågar du efter råd då? Vill du att andra läkare ska säga något annat som passar bättre in i hur ni vill ha det?

Det är väl bättre att skippa ridningen i två månader än att riskera förvärrad skada och/eller nya skador som kan ge ännu längre rehabtid?
 
Jag blir rent ut sagt jäkligt trött och nästan förbannad när jag hör hur det rent ut sagt struntas i direkta råd från läkare vad det gäller ridförbud etc. vid svårare skador (ja jag räknar rejäla muskelsträckningar, sprickor/frakturer, luxationer etc. som svårare skador). Om man ändå tänkt strunta i läkarens råd kan man lika gärna skippa att gå till läkaren. Den här glorifieringen med "åhh hästtjejer är så tuffa och hoppar upp i sadeln igen långt innan de egentligen borde" är inte något positivt alls.

Ja det kan gå bra och man kan ha tur, men det kan lika gärna gå illa med förlängd läketid, andra skador, förvärrade skador etc. som följd. Om vi vänder det och jämför med hästarnas skador - inte fasen ignorerar vi veterinärens råd och börjar rida tidigare än vad som blivit rekommenderat vid t.ex vrickningar/sprickor/andra skador. Varför ska vi då riskera det med oss själva?

TS: Svårt att motivera att hon inte ska rida de sista veckorna av tidsspannet, hon är ju da fact under 18 så där kan du ju faktiskt förbjuda henne att rida med tanke på att hon inte är myndig. Det handlar inte om vad hon inte går med på då, det handlar om vad du tillåter henne att göra.

//Fysioterapeuten
 
Senast ändrad:
Jag blir rent ut sagt jäkligt trött och nästan förbannad när jag hör hur det rent ut sagt struntas i direkta råd från läkare vad det gäller ridförbud etc. vid svårare skador (ja jag räknar rejäla muskelsträckningar, sprickor/frakturer, luxationer etc. som svårare skador). Om man ändå tänkt strunta i läkarens råd kan man lika gärna skippa att gå till läkaren. Den här glorifieringen med "åhh hästtjejer är så tuffa och hoppar upp i sadeln igen långt innan de egentligen borde" är inte något positivt alls.

Ja det kan gå bra och man kan ha tur, men det kan lika gärna gå illa med förlängd läketid, andra skador, förvärrade skador etc. som följd. Om vi vänder det och jämför med hästarnas skador - inte fasen ignorerar vi veterinärens råd och börjar rida tidigare än vad som blivit rekommenderat vid t.ex vrickningar/sprickor/andra skador. Varför ska vi då riskera det med oss själva?

TS: Svårt att motivera att hon inte ska rida de sista veckorna av tidsspannet, hon är ju da fact under 18 så där kan du ju faktiskt förbjuda henne att rida med tanke på att hon inte är myndig. Det handlar inte om vad hon inte går med på då, det handlar om vad du tillåter henne att göra.

//Fysiterapeuten

Åh, vad jag håller med!!
 
Utöver att jag håller med om vad som skrivits tidigare gällande att strunta i läkares råd blir jag lite förvirrad... Hon ramlade av i trav i paddocken för att hästen snubblade - men det är liknande ridning - med risk (Den finns ju uppenbarligen) för att samma sak uppstår igen? Hon rejsade ju inte runt i skogen när skadan uppkom heller? Så att hänvisa till att det är lugn ridning som skulle vara aktuell känns som ett bakvänt argument?
 
TS: Svårt att motivera att hon inte ska rida de sista veckorna av tidsspannet, hon är ju da fact under 18 så där kan du ju faktiskt förbjuda henne att rida med tanke på att hon inte är myndig. Det handlar inte om vad hon inte går med på då, det handlar om vad du tillåter henne att göra.

//Fysiterapeuten
Nej, vi har inte bestämt oss för något alls, då hade jag inte frågat. Men med tanke på just den här läkarens inställning till hästar och ridning kände jag att han tog i ordentligt när han nämnde ridförbudstiden, som var bra mycket längre än vad det brukar ta att läka en spricka. (Man har sällan tid att ställa följdfrågor få riktigt bra information på akuten... De hade rätt mycket att göra där igår)
Det borde nästan vara lika illa för henne att cykla till skolbussen (4 km) med ena armen i gips som om hon skulle rida lite lätt efter kanske 4-5 veckor. Olyckor kan man aldrig undvika helt.
 
Jag blir rent ut sagt jäkligt trött och nästan förbannad när jag hör hur det rent ut sagt struntas i direkta råd från läkare vad det gäller ridförbud etc. vid svårare skador (ja jag räknar rejäla muskelsträckningar, sprickor/frakturer, luxationer etc. som svårare skador). Om man ändå tänkt strunta i läkarens råd kan man lika gärna skippa att gå till läkaren. Den här glorifieringen med "åhh hästtjejer är så tuffa och hoppar upp i sadeln igen långt innan de egentligen borde" är inte något positivt alls.

Ja det kan gå bra och man kan ha tur, men det kan lika gärna gå illa med förlängd läketid, andra skador, förvärrade skador etc. som följd. Om vi vänder det och jämför med hästarnas skador - inte fasen ignorerar vi veterinärens råd och börjar rida tidigare än vad som blivit rekommenderat vid t.ex vrickningar/sprickor/andra skador. Varför ska vi då riskera det med oss själva?

TS: Svårt att motivera att hon inte ska rida de sista veckorna av tidsspannet, hon är ju da fact under 18 så där kan du ju faktiskt förbjuda henne att rida med tanke på att hon inte är myndig. Det handlar inte om vad hon inte går med på då, det handlar om vad du tillåter henne att göra.

//Fysioterapeuten
This! :bow:

Just det du skrev om att hade det vart hästen som hade en åkomma hade det ju inte vart tal om för tidig start!!!! Detta ska jag för all framtid komma ihåg själv med!
 
Nej, vi har inte bestämt oss för något alls, då hade jag inte frågat. Men med tanke på just den här läkarens inställning till hästar och ridning kände jag att han tog i ordentligt när han nämnde ridförbudstiden, som var bra mycket längre än vad det brukar ta att läka en spricka. (Man har sällan tid att ställa följdfrågor få riktigt bra information på akuten... De hade rätt mycket att göra där igår)
Det borde nästan vara lika illa för henne att cykla till skolbussen (4 km) med ena armen i gips som om hon skulle rida lite lätt efter kanske 4-5 veckor. Olyckor kan man aldrig undvika helt.

Det kan ju faktiskt vara så att läkaren har sett det sååå många gånger förut.....
 
Ett skelett tar 6-8 veckor att läka helt, efter 3-4 veckor är risken egentligen som störst då det håller på att bildas nytt ben och sprickan är således som mest utsatt för trauma och risk för att den utvecklas till något allvarligare om en olycka sker. 6-8 är vad skelett tar att läka, det går inte att skynda på oavsett.

En cykel blir inte potentiellt rädd för ett löv som blåser upp i ansiktet eller för att något skramlar till som även den snällaste, lugnaste häst kan bli så nej, jag tycker inte att det går att jämföra alls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp