Jag älskar att leva med salukis.
Att vakna på morgonen och se något så vackert som en saluki är fantastiskt. Det är fantastiskt att sedan fortsätta dagen utan att direkt behöva ge instruktioner/kommandon, utan att behöva höra hundskall, utan att ha något trassel... Bara lugnt samarbete kring dagens alla rutiner (eller brist på sådana) där de är så duktiga på att läsa av varandra och mig att allt bara flyter på.
Jag älskar hur mysiga de är. Hur de älskar närhet och mer än gärna spenderar en heldag i soffan om vädret är dåligt eller jag är sjuk. Att de så tydligt älskar att vara med vad man än gör, och att de är så mån om att hålla ihop sin familj och visa omtanke kring familjemedlemmar samtidigt som de knappt tittar på främlingar utomhus.
Att de blir helt tillfreds och lyckliga av skogspromenader och regelbundet lösspring är positivt för mig, för även om vi har jättekul när vi tränar tricks så är det där med att träna i grupp med andra (som oftast behövs vid tex bruks och liknande) inte något för mig. Det går dessutom dåligt ihop med mitt jobbschema och det är väldigt skönt att kunna ta en promenad till jobbet, släppa i en rastgård på vägen och sedan ha glada hundar den dagen.
Självklart är det också underbart att de generellt sett är friska och trevliga. Jag behöver inte oroa mig för att de får problem i olika temperaturer (så länge jag har täcke på när det är kallt) eller olika sjukdomar och liknande. Jag kan ta med dem i alla tänkbara situationer och miljöer utan att träna på det först. Ta en lantis-omplacering som i vuxen ålder för första gången åker pendeltåg eller passerar en stor, högljudd byggarbetsplats? Inga problem. Ta med en unghund till nya jobbet där det byggs upp en helt ny butikslokal där det är massor av spring och konstiga ljud och människor som beter sig udda? Inga problem. Eller åka in till stan för att vara med på något konstigt event + föreläsning. Eller bli undersökt av veterinär när det väl råkar behövas. Sitta i montrar på hundmässor, vara ute på tävlingar, samåka med främmande hundar i en bil till nämnda event... Jag behöver inte oroa mig, annat än för hur eventuella andra hundar beter sig. Mina egna hundar "bara fungerar".
Jag älskar också hur smidiga de är, hur snabba de är, hur vackra och fascinerande de är när de springer. Hur snabba reaktioner de har och hur otroligt intelligenta de är. I mina ögon finns det inget vackrare än en stark, välbyggd saluki.
Att de sedan inte kräver någon direkt pälsvård, inte fäller överdrivet mycket, inte "luktar hund" och inte stökar runt hemma är såklart också väldigt praktiskt.