Det bästa med att vara vuxen är...

Att ha sitt alldeles egna hem som man kan låsa om sig när man kommer hem och slappna av när man är där, en trygg plats.

Jag kämpar hela tiden mot att bli mer självständig och våga ta egna beslut. Börjar inse med hjälp av min terapeut att föräldrar inte alltid har rätt. Jag är den som känner mig själv bäst av alla i hela världen och jag är vuxen och har rätt att ta egna beslut i mitt liv.

Det är inte hälsosamt kanske men om jag vill kan jag dricka Pepsi Max till frukosten.

köpa saker som man inte vill att någon ska veta hur hutlöst dyra dom är och känna att det har dom inte med att göra för att jag bara måste, måste, måste ha just dom sakerna.
 
Att få äta ostbågar varje dag om jag vill.
Att jag kan ha så många djur som tiden och pengarna räcker till.
Att få välja mitt umgänge själv.
Att få klä mig som jag vill.
Att jag får välja yrke själv.

Helt enkelt oberoende och möjlighet att själv skapa sig en tillvaro som man trivs med.
 
Min spontana tanke: att själv kunna välja relation till olika personer.
Kompisgänget behöver inte gå i samma skola eller finnas ens i närheten. Fritidsintressena blir lättare att välja själv med egen ekonomi och ingen som behöver skjutsa till/från eller på annat sätt hålla koll på att man kommer dit ordentligt. Det är lättare att ha en lagom relation till föräldrarna.

Slippa skolan är också rent fantastiskt. Jag hatade varje minut i skolbyggnaderna (med undantag för när jag fick vara i skolans replokaler och hålla på med musik).
 
Det bästa med att vara vuxen är att få rå sig själv. Prioritera mina pengar som jag vill och äta nudlar för att jag köpt den svindyra sadeln till min lilla bruna om jag vill det utan att behöva försvara mitt val.
 
Att man kan möta och interagera med andra människor utan att det uppstår ett sånt obekvämt vuxen-barn förhållande där man bemöts på ett annorlunda sätt bara för att man är ett barn/ungdom.

Att man kan göra egna val utan att behöva be någon om lov.

Att kunna ha ett ordentligt jobb och leva helt av sina egna pengar.

Att pga ovanstående ses som en fullvärdig medlem i "vuxensamhället".
 
När jag väger in alla fördelar och alla nackdelar jag kan komma på med att vara vuxen så landar jag i att perspektivet och livserfarenheten är bland det viktigaste. Den ger mig en trygghet; en känsla av att man faktiskt klarar av även rejält djupa dalar och svårigheter. Den gör det lättare att distansera mig från människor, situationer och krav som jag inte trivs med, och förhålla mig på ett mer avslappnat sätt till somliga företeelser. Visst funkar det åt båda håll, i någon mån gräver man väl ner sig i normer och positioner men totalt sett tycker jag nog ändå att det är litet lättare att leva som 50-åring än det var som 15-åring... även om det finns en hel del jag saknar från ungdomen också. :)
 

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 578
Mat Vad finns det för hjälp att få som vuxen/medelålders med selektiv ätstörning. Har varit inne på 1177 där selektiv ätstörning tas upp...
2
Svar
23
· Visningar
3 723
Senast: manda
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 853
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 209
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp