det bästa enkelaxlade släpet?!?

Buck

Trådstartare
om man nu ska ha en enkelaxlad transport, vilken är den bästa modellen??

jag är 20 år och är timmanstäld i en butik = snäv budget, och jag är i behov av en transport ^_^. detta för att ta mig till träningar, tävlingar och vet,

jag har länge funderat på kylinge kärran med front utlastning, och har hört att kylinge är bra.
inbillar mig att front utlastning kan få stopp på min hästs "fina" backa ut teknik. = skyndar sig fort som attan ut och kastar sig lätt bak, efter att man först fått knuffa bak henne några steg eftersom hon inte vill ut.:crazy:

och jag har insett att jag inte har råd med en boggie på länge och jag har inte heller direkt tid att ta E kort (även om min pappa vill att jag tar E kort först och sen köper en tung transport (och då jag inte har en egen bil eller har råd att köpa en, så känns det ganska ouppnåeligt med att satsa sten hårt på E-kort + helt E-korts ekipage direkt. när jag behöver ett släp nu och har mina föräldrars bil som får dra 1300 på b kort))

så.. om man nu ska ha ett enkelaxlat släp med fornt utlastning, Vilket är bäst??

Sv: det bästa enkelaxlade släpet?!?

Kylinge är väldigt stabila och rymliga för att vara enaxlat, så titta du på en sån!
Star Rubin är också helt OK och finns med fronturlastning. Rymliga och ljusa invändigt.

Senast ändrad:

Kylinge eller Brenderup brukar man få mkt för pengarna om man köper.

Jag stod i ungefär samma läge som du för några år sen när jag var tvungen att köpa egen transport, tight budget o ingen super-dragbil. Det blev Boj Bravo med fronturlastning, den rullar fortfarande o vi är nöjda! När vi bara ska ha en häst tar vi oftast min före mammas boggie..

Jag är nöjd med min budgettransport. Brenderup -87. Stor och rymlig, väldigt stabil. Nackdelen är att taket är konstigt så om det regnar rinner det in, vet inte om det är så på alla. Vi har löst det temporärt med en pressenning, tills det finns tid att se över det.
Hästarna verkar också nöjda, har inga problem att gå in i den.

Men som sagt, den är extremt rymlig och väldigt prisvärd.

Brukar dock inte ha fronturlastning, men min ena häst har blivit mycket enklare att lasta sen jag köpte min transport. (också rymlighetens förtjänst tror jag)

Jag har ett Kylinge -98 som är enaxlat och fronturlastning. Kan ju säga som så att jag har aldrig vart så nöjd med ett släp som med detta!! Snacka om mycket för pengarna och det känns verkligen rejält! Om jag jämför med min kompis som har en värmlandsvagn samma prisklass och jäklar vad rangligt och b det mesta känns. :crazy: Veka konstruktioner och det mesta skevt och vint så man måste ta i och putta lite på mellanvägg för att få i bommarna och sådant. Så har de flesta vart som jag har erfarenhet av när de börjar ha några år på nacken.

Min har totvikt 1300 så det skulle ju vara perfekt för dig!! Har för mig att alla enaxlade från Kylinge är orginal på 1300kg. Min har panikbommar fram och bak som man utlöser från utsidan, både 1/2 och 3/4+1/4 bommar. Den går riktigt jäkla fint på vägen och min häst som var riktigt svårlastad när jag köpte honom lastar sig själv. :)

Så jag kan verkligen rekommendera Kylinge efter dina önskemål! :)

Problemet med Brenderup är deras takkonstruktion, som leder ner vatten i väggarna. Vi hade ett Brenderup tidigare, bägge sidornas väggar var uppruttnade trots att släpet inte hade många år på nacken.

Vi känner märkesreparatören väl och han berättade att detta är ett välkänt problem för kärrorna, som de inte lyckades lösa utan det var bara att gräva djupt i plånboken och byta.

TS: vad behöver du mer än fronturlastning? Antar att du vill ha bommar bak? Panikbommar fram? Hur mycket totalvikt? (tänk på att fronturlastning väger en del och alltså tar lastvikt)

Jag skriver också under på att Kylinge är rejäla släp. Mitt är ett äldre enaxlat med fronturlastning och jag kunde inte vara mer nöjd med det. Otroligt stabilt & rymligt. Totalvikt 1300kg med en lastvikt på 760kg (eller om det var 740, minns inte på rak arm).

Titta efter en kylinge eller star trailer. det är bra transporter, rejäla och finns med panikbommar.

om man nu ska ha en enkelaxlad transport, vilken är den bästa modellen??

jag är 20 år och är timmanstäld i en butik = snäv budget, och jag är i behov av en transport ^_^. detta för att ta mig till träningar, tävlingar och vet,

jag har länge funderat på kylinge kärran med front utlastning, och har hört att kylinge är bra.
inbillar mig att front utlastning kan få stopp på min hästs "fina" backa ut teknik. = skyndar sig fort som attan ut och kastar sig lätt bak, efter att man först fått knuffa bak henne några steg eftersom hon inte vill ut.:crazy:

och jag har insett att jag inte har råd med en boggie på länge och jag har inte heller direkt tid att ta E kort (även om min pappa vill att jag tar E kort först och sen köper en tung transport (och då jag inte har en egen bil eller har råd att köpa en, så känns det ganska ouppnåeligt med att satsa sten hårt på E-kort + helt E-korts ekipage direkt. när jag behöver ett släp nu och har mina föräldrars bil som får dra 1300 på b kort))

så.. om man nu ska ha ett enkelaxlat släp med fornt utlastning, Vilket är bäst??

Jag har ett Kylinge Orion enkelaxlat totalvikt 1300 med fronturlastning :)
Jag ÄLSKAR det släpet!

Hmm det där låter som min häst. När han skulle backa ut så hade han vuxit fast i golvet och sen kastade han sig ut = livsfarligt för alla i närheten.

Med fronturlastningen går han LUGNT ut och det känns bara SÅ bra! :love:

Sen gör det ju ingenting att mitt släp har panikbommar både fram å bak, å de fungerar såå smidigt :)

Jag kom över ett släp från -98 (tror jag). Kylinge.
16 papp fick jag betala. Det var nog ett av mina bästa köp-ever! Jag är supernöjd. Hästen verkar jättenöjd också. Tidigare ägare har skött släpet jättebra, det såg nästan oanvänt ut, samt att hon fixat till några småsaker som jag uppskattat jättemycket. Släpet är ljust, och luftigt. Alla fästen fungarar jättebra, inget kärvar elller så. Mekaniken vid dragfästet är också i gott skick, fungerar enkelt att veva upp och ner. Jag är nöjd, fick mycket bra släp för mina slantar. I framtiden kanske jag ändå byter till ett två-axlat släp, för att jag får för mig att de är lite stabilare. Men som skrivet, jag är jättenöjd med mitt släp.

Problemet med Brenderup är deras takkonstruktion, som leder ner vatten i väggarna. Vi hade ett Brenderup tidigare, bägge sidornas väggar var uppruttnade trots att släpet inte hade många år på nacken.

Det var dåligt att alla är konstruerade så :mad:

Jag är ändå väldigt nöjd med mitt släp förutom just det där med taket, iofs är det lite krångel med att täcka den mellan varje åktur, men det tar inte många minuter.

svarar alla :D

okej ska nu ut och kolla upp några annonser på kylinge ^_^(sist jag kollade så var det fullt av dem men nu hittade jag bara 2 :/),

det jag vill att transporten ska ha är panik bommar som är lätta att stänga och öppna och sen så ska den såklart ha bra luft men inte dra på hästen.
pållen är en lagom stor dam och väger väll (eller borde i alla fall väga) ca 650kg. 167 i mkh och lång rygg. dvs ganska normalt halvblod.
sadeln får bo i bilen ^_^ eller så snickrar jag ihop ett sadelskåp helt enkelt.

men ett körklart släp där front utlastningen fungerar som det ska och golvet är kollat för inte så länge sedan är egentligen allt jag begär :D

förresten, trane släpen med front utlastning, hur är de? har hört att av de gamla är det dalavagnen och trane som är stabilast på vägen, men hur är de enkelaxlade?

Tror du kommer att få svårt att hitta ett släp med fronturlastning som har en tjänstevikt på 650 kg om jag ska vara ärlig.

Ett strippat Trane (de vanliga uthyrningssläpen) ligger på tjänstevikt 650 kg och väger i verkligheten runt 700-750 kg. Vilket i en kontroll gör att du hamnar på olovlig körning om hästen väger 650 kg (650+700=1350 kg - för mycket för din körkortsbehörighet).

Är det så på gränsen vad gäller vikterna hade jag i dina kläder absolut vägt ett släp som varit intressant, för att se att det verkligen håller vikten.

förresten, trane släpen med front utlastning, hur är de? har hört att av de gamla är det dalavagnen och trane som är stabilast på vägen, men hur är de enkelaxlade?

Jag har inte sett något Trane med fronturlastning. Därmed inte sagt att det inte finns.:-)

Av Dala och Trane tror jag att Trane är ett rejälare släp (--> ev tyngre) än Dalavagnen. Jag har haft ett Trane från 1997 och tyckte att det låg bra på vägen för att vara enaxlat, kändes stabilt, bra gummimatta på rampen, smidiga bakbommar. Det saknade panikbommar fram och hade helbom där. Det är dock många av de lite äldre enaxlade släpen (t.ex. Trane, Dala, Läckö, Värmland) som inte har panikbommar. Mina hästar åkte bra i Tranet, men ventilationen var sisådär så när vädret tillät fick de åka med lilla luckan nedfälld. Om man är lite händig går det säkert att sätta in öppningsbara fönster i de äldre släpen och få bättre ventilation.

Lien notis bara: Jag tror inte att C väger så mycket, S vägde 560 när hon vägdes sist (november) och hon är rätt så rejäl..!

:rofl: ser att jag skrivit fel i hästens vikt, satt och funderade på hur mycket hon vägde och tänkte "ja hon väger nog mellan 500-600kg" dvs 550, inte 650. så fet är hon inte (hoppas jag :o):p.

ventilation är egentligen inte såå stort problem, pappa har verkstad och kan nog mutas till att sätta in extra ventlilation om det skulle behövas.

Har du bra bil för det då?
Jag blev för ett antal år sedan övertalad att dra hem häst och transport från en träning när jag ändå råkade vara där....
Jag var inte så pigg på det då min bil var rätt trött.
Men OK då.
I alla fall hade jag inte sett att hon hade urlastning fram utan upptäckte det när hästen var på väg ut.(pratade med folk)
När hon lastade ur sitt stoora halvblod så satte sig bilen nästan.
Det blir ordentligt tryck på kulan då....

Bara så att du vet....

det är en Mercedes kombi äldre kantigare modell... :p, kollade upp uppgifterna på den förra veckan men kommer inte ihåg reg nr nu :( = kan inte kolla upp vad det är för ngn :(.

men jag antar att man får ta ned stödhjulet innan man lastar av, och ta ner stödbenen innan man lastar på för att få det så stabilt som möjligt då det är enkelaxlat.

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 312
Senast: Liten
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 691
F
Utrustning Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering...
Svar
16
· Visningar
1 627
Senast: Fullblod
·
T
Utrustning Jag behöver ha tag i en transport som är längre än 1,90 mellan bakläm och frambom då min äldsta tjej är för stor(lång) för vårat släp...
Svar
4
· Visningar
795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka