Det är vår! Hästarna ute

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Queens Proctor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 080
Sv: Det är vår! Hästarna ute

Flåt men jag bryr mig överhuvdtaget inte om hur du har dina hästar, vad jag reagerar på var att du högg direkt på folk som göra annorlunda. Du får hålla dina hästar precis som du vill men du kan inte komma och säga att mina hästar fryser eller mår dåligt för det har då abolut ingen vetskap om. :o

Min ligghall är välskött och fin och dom använder den mycket under sommartid. Den är större än måtten nödvändigt och har flera ut/ingångar och är mkt uppskattad. Hur kan du annars förklarar att de står där mkt under de varma årstiderna. De väljer att inte använda den helt enkelt för att de inte känner något behov av den.

Jag läser inte in mina egna känslor och värderingar i hästen utan de får välja vad de själv känner att de vill göra, vindskydd i from av skog eller berg eller gå in i ligghallen.

Svarar man som du gör på andras inlägg att det skulle vara förkastligt att släppa ut dem med argumnetet att de fryser på natten och inte kan ligga ned , ja då får man faktiskt förvänta sig svar tillbaka av människor som har det så och tänkt igenom det och känner sina hästar och vet vad de mår bra av.
Du är medveten om att detta är ett forum antar jag. Det enda jag kan se var att du fick slut på argument och blev arg för ingen anledning alls :p

Mina hästar vilar ut på morgonen och då har jag inte tid att rida dom ändå. Jag anpassar mig. På fm/eftermiddagen är de hur utvilade och pigga som helst.

Varför har du så stort problem med att se att andra människors hästar men annan hästhållning skulle ha det minst lika bra som dina?

Jag tycker att det är 100 ggr mer förkastligt att inte ha skydd tillgängligt på sommaren än ett för tidigt sommarbete utan skydd. Insekterna, bromsarna och den varma solen bör en häst kunna få komma ifrån. Självklart ska även hästen ha skydd på vintern, så att de kan välja att gå in. En gammal, tunn eller frusen häst kanske fryser och vill gå in medans friska hästar med vinterpäls och fri tillgång på grobfoder väljer att stå kvar ute. Därför måste det finnas i lagstadgan att skydd är nödvändigt då det annars kan missbrukas. Hästar dör inte av att bli bromsbitna så det är kanske inte prioritet nr 1. :idea:

Mumin

Vad avundsjuk jag blir! Vill också släppa ut min häst! Han älskar att vara ute, dessutom har han bronkit så han mår mycket bättre ute också. Men jag vågar nog inte föreslå att släppa ut honom om nätterna än. Stallägarn skulle flyga i taket. Men får väll se. Skulle bli 20 grader till nästa helg! Då borde tom. dom tycka det är ok =) Och rent lagmässigt borde det nästan gå, är ju när betestillväxt sker, och gräset har nog växt en del tills dess! Otroligt i år =)

Lagom om bestämda datum för när man få ha hästarna ute på nätterna har inte gått igenom än va? Då kommer det bli 15 april här i södermanland.

Vi har helt öppna blåsiga hagar, inget kul för hästarna att vara ute dygnet runt. Växer inte gräs heller.
släpper på försommarbete tidigast om två veckor.
Tänker fortsätta fodra med kraftfoder inne två ggr per dag och ge hö ute.

Nu inatt åker hästarna in. Det blir neråt nollgradigt och regn enligt SMHI, regnar redan litegrann. Och det ska fortsätta under morgondagen. Alltså inget väder att vara ute i utan ligghall. Några mer som tar in i natt?

Flyttat mina till lösdriften med ligghall tills det goda vädret behagar återkomma :-) och var ute och tittade till dom, japp och dom står så klart ute med rumpan mot vinden och blev mäkta förvånade över en människotyp lurande i busken :angel: :D
Får se vad det blir för väder imorgon ;)

Mumin

Hej!

Min häst går ute året runt. Vinterhagen har ligghall och i den hagen går han fortfarande. Men det är helt klart vår nu :banana: alla tecknen finns där, hästen fäller så att marken ser ut som en ryamatta då han har rullat, ligghallen står oanvänd sedan flera veckor och hästarna har börjat ta sovmorgon liggandes ute i det spirande gräset. Härligt!!

Nej , här är det minusgrader på natten och morgonen, så det blir problem med vatten å så..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 737
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 216
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 474
Senast: Mia_R
·
Gnägg Är det någon mer än jag här på Buke som har en häst som är helt tokig i snö? :D Alltså min H.H är ju verkligen...helt tokig i det där... 2
Svar
28
· Visningar
2 729
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka