Det är vår! Hästarna ute

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Queens Proctor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 080
Sv: Det är vår! Hästarna ute

Våra har varit ute i tre nätter nu :d Väldans skönt att slippa mocka :angel: De får väl vara ute i helgen också, på www.smhi.se ser det ut att bli fint väder här. Lite regn på fredag e.m men det är ju ingen fara för samtidigt ska det vara 12 grader.
Vi ska snart renovera staketet i sommarhagen så vi flytta dem dit om ett par veckor :love:

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr tror folk i mitt stall att hästarna är gjorda av glas eller nåt så min häst får vara inne tills jag och kompisen slänger ut våra på bete i mitten av april!

axel: Så du låter dina hästar vara inne även på dagen om det är minusgrader? Vad är det för skillnad på att ha dem ute på dagen och på natten när temperaturen är densamma? Man kan ju alltid slänga på ett täcke.
Ja vad är det för skillnad:rofl:
-5 grader o frost :eek: Mina hästar är inte kompetenta att ta av sig täcket o lägga sig på det.

ja ja, då har vi olika uppfattning :angel:

vi är ofta på tjörn eftersom vi har släkt där och jag tycker inte det gör någon större skillnad. iofs. så bor vi närmre kusten/varberg, men där blåser det ju kallare än i svenljunga ;)

Hej. Mina hästar sover inne än ett bra tag. Här kommer en bild på deras vårhage som gubben skottade fram igår, jag brukar flytta dom dit så att dom får komma fram i solen. Vinter hagen är så skuggig.:rofl:
8563368.jpg
[/url][/IMG]

Ja, det är verkligen skillnad beroende på var i landet man bor!

Mvh QP

Om hästarna har en torr liggplats och täcke på sej så tycker jag inte det är någon fara.

Jag är helt införstådd i om en del tycker det är för tidigt att släppa ut hästarna även om det är varmt och fint väder, det blir ju ganska kallt på natten. Vi har dock inte haft frost på länge nu. Men det kan ju komma en lång tid framåt, inget är ju säkert så här års.

Det är ju också lite skillnad vad det är för hästar, hur mycket de är vana att vara ute öht, om de är klippta etc. etc. Mycket att väga in. Mina har nu varit inne två nätter, får se hur varmt det verkar bli i kväll, man får ju ta dag för dag. Ett vårtecken är det i alla fall tycker jag!

Mvh QP

Till alla:

Kul att så många svarat. Ganska många verkar ha sina hästar ute, så det verkar som om det är ovanligt varmt tidigt i år. Kan som sagt inte minnas att jag släppt mina förrän i mitten av april.

Mina går förstås inte på sommarbetet utan i vinterhagen ett tag till, jag vill ju gärna ha något bete kvar när den säsongen börjar. De kommer också in och äter kraftfoder i sina boxar.

Ja, hur man gör verkar vara lite olika samt naturligtvis lite beroende på hur och var man har sin häst uppstallad osv.

Mvh QP

Bor i skåne!
Jag hade is på vattentunnan i förrgår morse så nä tack inga hästar ute, de är däremot ute mycket längre än vanligt, men det växer fortfarande inte gräs i hagen, hur kul är det att gå i en förredetta leråker hela natten måste vara bättre att sova inne på varm och go halm. :bump:

så det verkar som om det är ovanligt varmt tidigt i år
På dagarna när solen skiner -JA!

Vi är inte ens inne i April, då det för den månaden kan vara stora kontraster.
när det är slut på detta fina väder, blir det varmare men fuktigare om nätterna.

KL
Min häst går ut dygnet runt omkring mitten av juni-runt midsommar. det brukar vara då vädret stabiliserat sig och inte svänger så mkt. Innan dess har han gått ute långa sköna dagar, ca 07.00-20.00 och fått lite fett i pälsen, skydd mot ohyra och regn och rusk.

Här har vi +12 dagtid och -5 nattetid just nu sen någon vecka tillbaks.

vad härligt för dom! :)

min kommer jag antagligen skicka upp till värmland på bete i maj om det går som planerat ..

Mina har gått ute dygnet runt i en dryg vecka, de får kraftoder inne o nästan fri tillgång på grovfoder ute till natten. De senaste dagarna har jag knappt fått in dom till kraftfodringen. O nu har jag inga svettiga shettisar på morgonen heller

*knapplån*

Mina hästar använder inte ens sin ligghall vintertid utan ligger gärna ute i höhögen och göttar sig oavsett väder ( den är byggd efter konstens alla regler) :d Att ha ligghall nu eller ha ligghall mitt under somaren då det är supervarmt och fullt med ätande insekter*hmm* vet vilket mina hästar skulle välja.:smirk:

Jag har studerat dem under ett par dagar nu ( lite smått fanatisk i etologi) och de lägger om sina sovperioder till att äta mest på natten och så ligger dom och sussar på morgonen/dagen när solen har värmt upp marken och ligger och njuter i vårsolen.

Dom är nu utsläppta i sommarhagen utan skydd för att de trivs så himla bra i den gigantiska hagen. Den har vindskydd åt alla håll och ligghallen är under byggnation och kommer vara klar i slutet på veckan :love:

En stor ligghall under logen med jordgolv= jättesvalt :love:

Förstår inte att människor kan dissa andra för att släppa ut sina hästar när det är "för" kallt och samtidigt inte ha skydd för sina hästar på högsommaren.:crazy:

Mina hästar är iallafall påpälsade efter en lång vinter på lösdrift utan täcken och med fri tillgång på mat. Så den som säger att dom fryser får nog undersöka huvudet eller läsa på lite om hur hästars värmesystem fungerar. Mina hästar bryr sig inte hur mkt halm jag än skulle ha på golvet i ligghallen eller boxen dom stannar ute oavsett. Men i sommar, ja då står dom hela dagar och kuckilurar inne i ligghallen :D

Mumin

Förstår heller inte vad det är ett sånt liv över.Hästar är ute utan skydd upp emot 25 minus grader på vintern utan problem.Du verkar tolka dina egna behov i hästens, en säng att sova på nattetid i tio timmar är inte direkt vad en häst behöver. De sover i perioder och anpassar sig, hästar sover inte nödvändigtvis just på natten . Mina tottissar tar sina vilopauser på natten stående och de riktigt njuuter helt utslagna i gräset på morgonen /dagen och ägnar nätterna istället mer åt ätande och andra sysslesättningar. De får sin vila ,rem sömn men samtidigt kan njuta av de större finare hagarna. Perfekt enligt mig.

Mumin

*KL
Kan inte förstå att när man väl har släppt ut hästarna väldigt tidigt så är det inte att tänka på att vänja dem eller att ta in dem när det blir kallare igen:confused:
Igår natt var det nästan storm o -grader- räkna ut vad det ger med vindfaktorn:idea:

tänkte på alla hästar so har släppts ut.
Mina stog inne i boxarna o tittade ut fast dörrarna var öppna. De hade t o m lä från nordanvinden

en granne tar av sina hästar- 22 o 25 år gamla täckena när det är varmt på dagarna några dar. Sen åker dem inte på igen fast det är vinter igen- lättja:devil:

Dels så är väderleken annorlunda beroende på vart i landet man bor och dels så har mina hästar gått ute med ligghall och valt bort den hela vintern. Någon vänjning behövs nog inte direkt ;-)
Men att hästarna skulle stå och frysa i -5 grader ute vet jag itne om jag håller med om oavsett. Om den är klippt, utan täcke och /eller inte har foder så visst men inte om den antingen är täckad , har päls ell grovfoder. Då håller den värmen utan problem och kan välja att ta sin rem sömn på dagen när marken är uppvärmd.

Mumin

Nu är jag trött på att du gör dina egna tolkningar av min hästhållning eller kunskap:devil: Jag kan tydligen erbjuda ett tryggt hem där de inte känner sig hotade. Ovanligt kanske.
Du gör dina bedömningar o jag mina. Mina behöver inte lägga sig på dagarna eftersom de sover bra på nätterna o så vill jag ha det om jag ska kunna träna dem med gott samvete.
Hästar som inte utför ngt- javisst.

Varför har man lagstadgat utevistelse utan vindskydd ,med datum?
Därför att folk kan vara helt obarmhärtiga.
De som har välskötta ligghallar med höt därinne har hästar som oxå sover där.

-25 o vindstilla är inga problem, men lägg till 10 m/s.
En del lyssnar på sina hästar o en del tar till sig allt som är "naturligt", utan närmare eftertanke. Köper hela konceptet o sen är det bara för hästen att anpassa sig. Det gör de, för vad har de för val? Inget!
Många hästar får lida för sin ägares övertygelser. Oavsett om den används som ett redskap eller vildhäst. Lika illa bägge 2.
Tacka vet jag sunt förnuft.

Har sedan 2 dgr tillbaka 3 hästar utenattetid. Det är bla en nykastrerad pojke som på vet inrådan ska vara ute dygnet runt. De trivs uppenbarligen mk bättre med att vara ute även nattetid trots att det varit någon minusgrad. Mina sover alltid dagtid när de får chansen att vara ute nattetid. De tränas dagtid men jag använder sunft förnuft och rider på kvällen då de är vakna och det är svalt;)
De övriga 6 hästarna är fortfarande uppstallade nattetid för de vill det.

*kl*

Nu har mina gått ute dygnet runt i en veckas tid. Och ja, ett par nätter har det varit kallt och frost, igår var temperaturen nere på 0,5 när jag var ute och såg till dem vid 01.00, och sjönk sedan lite till under natten. Självklart har de vindskydd, dock i form av skogsparti (vilket jag anser att de utnyttjar mer än om det hade stått ett konstruerat vindskydd där) frigång på hö och täcke på den klippta hästen nattetid. Det är första gången jag kunnat bestämma helt själv över utegången, och det är jag riktigt glad över! Det är en fröjd att se dem beta det lilla som finns, ta sina rejs i hagen och ligga och sova vid middagstid.

Tycker att det är så typiskt Buke att det blir så mycket snack om vem som tar hand om sina hästar bäst och vet bäst, allting är ju individuellt beroende på vilka hästar man har, vilken förutsättning för god utevistelse man har och framförallt vilka väderförhållande man har. Jag bor själv i ett blåshål med vindkraftverk överallt, men inte fan är min sommarhage utsatt ändå, den ligger ju skyddad. Jag hoppas att varje hästägare vet vad som är bäst för deras egna djur, och det gynnar ju ingen om hästen skulle må sämre av att gå ute och blir förkyld eller utmattad. Så kostnadsmedvetna är vi nog att man inte riskerar hästens hälsa och få en veterinärfaktura på halsen baran för att få slippa mocka:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 737
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 216
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 474
Senast: Mia_R
·
Gnägg Är det någon mer än jag här på Buke som har en häst som är helt tokig i snö? :D Alltså min H.H är ju verkligen...helt tokig i det där... 2
Svar
28
· Visningar
2 729
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka