Petruska
Trådstartare
Jag befarar det.Även om man går upp mot en hundralapp styck så lyser de inte så himla länge, tyvärr.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag befarar det.Även om man går upp mot en hundralapp styck så lyser de inte så himla länge, tyvärr.
Jag fattar inte hur folk kan leva med en svart tomhet som utsikt!
Det kommer snart jag att göra och jag längtar
Fast å andra sidan har jag ju bott så större delen av mitt liv, så jag är rätt van
Ska du ut i ödemarken igen?!
Japp, fast en annan ödemark än förra ödemarken
Vy från altanen en tidig vårkväll
Grattis jag skulle få akut lappsjuka
Jag har haft den här sommarbostadsorten (plus helger och lov etc) i hela mitt liv och jag tycker tyvärr att mörkret blir tyngre och tyngre.Det kommer snart jag att göra och jag längtar
Fast å andra sidan har jag ju bott så större delen av mitt liv, så jag är rätt van
Jag har haft den här sommarbostadsorten (plus helger och lov etc) i hela mitt liv och jag tycker tyvärr att mörkret blir tyngre och tyngre.
Det var en otroligt intressant mening.Jag fattar inte hur folk kan leva med en svart tomhet som utsikt!
Nu tycker inte jag att en känsla direkt är "bara". Känslor - om än inte enbart känslor - ligger bakom allt från att civilisationer uppstår och innovationer till att familjer bildas och nya generationer föds.Det var en otroligt intressant mening.
Det är inte tomt. Allt finns ju där vare sig det är mörkt eller ljust. Går du ut är det dessutom väldigt få av årets nätter som är helt mörka. Du ser. Men du måste vänja ögat.
Att ha allt runt sig upplyst är förunnat den som har el och en modern standard. Det kräver resurser, bara för en känslas skull.
Jag har vid mitt hus - där inga grannar är inom synhåll, bara hörhåll - sällan helt mörkt, oavsett om jag tänder belysning eller inte. Himlen är inte svart eftersom jag har ungefär en mil till både större tätorten och till en större industri. Bägge lyser upp natthimlen. Få nätter är också helt utan månljus. Blir det snö så lyser även den upp.
För övrigt är tanken att behöva ha en utsikt dygnet runt väldigt främmande för mig. Det känns mer som .... turism?
En undran - ärlig sådan - har du tänt i de rum där du inte är? Eller tänder du när du går in i rummet?
Med risk för att verka vara världens torrboll och känslolösa praktiker... Känslor kan man styra genom att analysera vad de kommer ifrån och vad de representerar etc etc.Nu tycker inte jag att en känsla direkt är "bara". Känslor - om än inte enbart känslor - ligger bakom allt från att civilisationer uppstår och innovationer till att familjer bildas och nya generationer föds.
Ursäkta men... du vill alltså ödsla energi för att det är fel årstid?
Ha tänt inomhus och använd pannlampa de få gånger du behöver bara ute kvällstid. Landsbygden ÄR mörk halva året. Naturligt mörk.
(själv tycker jag dessutom att det är rätt läskigt att ha upplysta fläckar där alla kan se mig, men jag inte kan se dem som är utanför ljuskäglan.)
Om tomten och omgivningarna känns jobbigt mörka så är det inte helt säkert att enstaka ljuskällor skapar en ljusare känsla. Det kan tvärtom lätt bli så att definierade ljuspunkter eller -områden bidrar till att övriga ytor och siktvinklar känns ännu mörkare, så länge som man inte belyser precis hela området och det är kanske inte aktuellt. Mörkerseendet kommer aldrig att fungera ordentligt; ögat kommer inte att "blända upp" så länge det finns tydliga ljuspunkter. Om det var min fastighet skulle jag kanske se om det gick att öppna litet bland växtlighet och träd för att släppa in det diffusljus som trots allt oftast kommer från himlen. Skulle jag titta på ljuskällor för att lysa upp specifika platser eller områden på fastigheten så skulle jag välja så brett och diffust strålande ljuskällor som möjligt, och ganska svaga. Väldefinierade ljuskäglor och starkt upplysta stråk kan vara jättefint rent estetiskt, men för att bekämpa en jobbig känsla av mörker kan det alltså lätt bli kontraproduktivt.Finns det andra enkla lösningar? Att sätta upp stolpar med seriösa strålkastare och så vidare är under omständigheterna inte aktuellt.
Med risk för att verka vara världens torrboll och känslolösa praktiker... Känslor kan man styra genom att analysera vad de kommer ifrån och vad de representerar etc etc.
Hade jag sådana känslor för en så naturlig sak som mörker - som följt oss genom årmiljoner - så hade jag nog jobbat på dem?
Om tomten och omgivningarna känns jobbigt mörka så är det inte helt säkert att enstaka ljuskällor skapar en ljusare känsla. Det kan tvärtom lätt bli så att definierade ljuspunkter eller -områden bidrar till att övriga ytor och siktvinklar känns ännu mörkare, så länge som man inte belyser precis hela området och det är kanske inte aktuellt. Mörkerseendet kommer aldrig att fungera ordentligt; ögat kommer inte att "blända upp" så länge det finns tydliga ljuspunkter. Om det var min fastighet skulle jag kanske se om det gick att öppna litet bland växtlighet och träd för att släppa in det diffusljus som trots allt oftast kommer från himlen. Skulle jag titta på ljuskällor för att lysa upp specifika platser eller områden på fastigheten så skulle jag välja så brett och diffust strålande ljuskällor som möjligt, och ganska svaga. Väldefinierade ljuskäglor och starkt upplysta stråk kan vara jättefint rent estetiskt, men för att bekämpa en jobbig känsla av mörker kan det alltså lätt bli kontraproduktivt.
Jag förbehåller mig nog ändå rätten att själv välja min vistelseort.Håller med tanten. På landsbygden är det mörkt och skönt, och ska så vara. Vill man ha ljust får man hålla till bland gatubelysning
De påminner om tomhet, dämpar och lägger locket på, upplever jag. Bromsar idéflödet.
Jag har också ett vägguttag ute som jag inte vet om jag vågar använda. Alla installationer är lite hejsan för det här är en släktgård där jag inte vågar lita på att viktiga saker har gjorts ordentligt.
Det här är så intressant, jag känner mig kvävd och trängd när jag ser ut genom fönstren och bara ser grannar överallt. När jag är i stugan och jag bara har (mörka ) naturen runtomkring så känner jag hur ett konstant tryck jag inte var helt medveten om släpper och jag kan tänka och andas helt fritt. Det är spännande hur djupt präglad man blir på sin miljö!