Det är nog inte meningen jag ska ha hund....

Sv: Det är nog inte meningen jag ska ha hund....

fula??? jag måste säga att de är 10 ggr snyggare i verkligheten än på bild. det är en hund som man vänder sig om för att kolla en gång extrapå. hade det inte varit för pälsen så kanske...

Aliide skrev:
m_415033.jpg

Där har du en grönis.

(Bild lånad ifrån: www.puppyfind.com)

Vacker!! :)

Fast jag måste säga att jag är väldigt inne på settrarna :love:

Tippan skrev:
Gordon Setter tvångsapporteras ofta. Iaf vad gäller eng.settet så ingår inte aportering i deras hemland, varför apportera med en setter när de har Labradorer?? :angel: Så därför har de inte så mycket anlag med sig och för att få en säker apportör trots att intresset inte är det största så gör många så.

Men är inte setter apporterings hund?

Jag vill nog säga att du INTE ska välja en Grand Danois när du har sådana krav.

Visst en GD orkar springa, men helst ska den få kuta i sin egen takt genom lek och stoj lös.

Sedan är det inte någon vidare lydnadshund, visst man får en GD lydig men det är inte så att den ÄLSKAR att tragla omkring på bruksplanen..

Då ligger den hellre hemma i soffan och väntar på att få gå ut på ängen och jaga pinnar

Jag gillar inte heller utseendet på grönisarna, inte på någon belgare alls faktiskt.

Nja, har nog redan övergett tanken på en GD... Kom underfund med ganska snabbt attden inte skulle passa mig, men man får ju kolla upp hunden när man blir erbjuden en. :)

Visst används de i Sverige för att apportera det man skjuter. Men det är inget som är medfött á la retriever. Därför tvångsapporteras de ofta för att bli säkra och inte vägra när de gäller. Det är inga hundar som har det naturligt i sig.

Jag gillar bara Terv :D

tervar verkar kunna se ut på lite olika sätt. några är enorma med colliepäls, andra ser mer ut som bruna grönisar. de små är rätt fina, men de stora... näe...

cillamuffins skrev:
tervar verkar kunna se ut på lite olika sätt. några är enorma med colliepäls, andra ser mer ut som bruna grönisar. de små är rätt fina, men de stora... näe...

:confused: Terv. och Grönis är ju sama "ras" är ju bara färgen som skiljer! (kan till och med föddas i sama kull!!)
Däremot är det precis som du säger väldigt stora skilnader på de induviduela hundarna!

Sen finns de i Silver/svart också *slurp*

jag har aldrig sett någon stor grönis med colliepäls. däremot ett flertal sådana tervar. grönisarna här omkring är ganska små och har förhållandevis lite päls.

cillamuffins skrev:
jag har aldrig sett någon stor grönis med colliepäls. däremot ett flertal sådana tervar. grönisarna här omkring är ganska små och har förhållandevis lite päls.

Hum! Pratar vi om sama ras tro??
När jag pratar om Grönis, så menar jag Groendael!
Tervuren och Groenendael är sama "ras" och har sama ras standar, det är endast färgen som skiljer dom åt!
Som jag tidigare skrev, så händer det att båda raserna födds i sama kull! (däremot får man inte para dom med varandra)
Som i alla andra raser, finns det stora och små exemplar, päls anlaget kan också skilja mellan indeviderna!
Min erfarenhet, är tvärt i mot din, tycker det finns fler väl pälsade Grönisar än Tervar!
De är också oftare elegantare än Terv. men det finns mängder med undantag från den regelen!

jo, jag menar också groenendael. och nej, jag har faktiskt aldrig sett en sådan med lika mycket päls som många tervar har, däremot har jag sett tervar med lika lite päls som grönisarna här har. hänger du med?

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har min dotter tänkt köpa sin första egna hund, vi har nästan alltid haft hund i familjen så hundvana har hon men det är trots allt...
Svar
10
· Visningar
1 461
Senast: Sorgsen
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 504
Senast: Killaloe
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 989
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Jaha, jag som var så säker på att det skulle bli en rottis är inte alls så säker längre. :crazy: Måste verkligen tänka igenom det här...
2
Svar
25
· Visningar
2 870
Senast: KisseNova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar