hästdamp?
Min tillvaro med häst var under de första sex åren nåt i stil med din:
*Inflammation i tillväxtzon ca 2
*Kom ut i boxen en morgon och han såg ut som han gått en rond med Tyson i huvudet, sår och jättesvullen ca 1,5 år (har fortfarande inte lyckats lista ut hur han bar sig åt för det fanns egentligen inget att skada sig på...det var en bedrift i sig)
*Ett antal sparkskador varav en med akut lymfangit och hög feber (1,5år) som följd och minst två omgångar ev tre(? har tappat räkningen) med kraftig hälta, sår och penicillinbehandlingar eftersom det satt vid leder - var annars. 1,5-7 år
*Kotlederna inflammerade vid 4 år.
*Intrampad söm djupt och riskfyllt (mer penicillin och hovböld) ca 5
*snitt vid ögat på sommarbetet, fick sy ca 5 år
*Rev en veranda vid 5 men klarade sig helt mirakulöst utan skador
*Fick naturligtvis inflammation vid kastrering ännu mera penicillin (ca 2,5)
*Toppade denna lista med en penicillinchock för ca två år sedan (då var det ett sparksår igen från min andra häst) men efter det har han legat av sig lite och har bara haft lite småsår och en och annan stengalla vid tappskor. Fattar han att det börjar blir kris?
Jag ryckte också bakskorna då på stoet vilket kan vara bidragande till det? Vilket elakt sto jag har tänker kanske många nu, men märkligt nog är hon jättesnäll mot de flesta. Men han var en jävel på att provocera henne tills det small.
Nu är han nio år och bortsett från att han är lite knackig (funderar på att ta ut kiropraktor) så var han iallafall i morse utan ytliga skråmor. Att han är lite knackig kan bero på att han gick omkull (naturligtvis) ett ANTAL gånger som unghäst (i hagen ett antal gånger och en gång på vått gräs vid tjuvrusning när jag höll emot i andra ändan). jag har inte förrens nu börjat fundera på om det kan ha samband? TAr inte för sig riktigt i ena galoppen och vill gärna göra vilda bocksprång i början av alla bus i hagen.
En del hästar är tydligen så där och skadar sig mer än genomsnittet, de har kanske häst-Damp? När alla andra hästar på betet gick runt det snåriga, risiga stenröset valde Kokopelli att utan prut braka rakt igenom så flisor, stenar och kvistar rök. Han gick alltid igenom saker när andra hästar gick runt i sakta mak. Det låg liksom för honom att bara damma på och det fick bära eller brista. En gång sprang han in i garaget på egen hand istället för in i stallet och ställde sig bakom en ny motorcykel trots att det var både mörkt och trångt där inne? MC: n klarde sig han kom ut på andra sidan. Helt tvärtom normalt hästbeteende. Han var aldrig försiktig och tvekande som t.ex min kompis unghäst utan TJONG i baljan. Aktion! Här kommer jag! Undan.
Idag vid 9 är han tack och lov har han lugnat ned sig avsevärt så jag hoppas att jag fått mitt nu? Han blev faktiskt vuxen till sist.
Frid Kokopelli