Det är inte sant!

H

Han_naH

Igår när jag kom ner till stallet så är pållans höger bakben alldeles svullet runt hasen. Hon har lyckts fixa två skrapsår ca 2x3 cm stora, det ena lite djupare än det andra. Bara att ringa vet. som kommer ner Skriver ut penecillin i fem dagar plus Finadyne i tre. Boxvila i 5 dgr.

Till saken hör att hästen kom hem från Ultuna för tre veckor sedan för ett annat sår. Jag har precis börjat kunna rida och till och med vågat anmäla mig till en tävling och så händer det här! Hela våren har varit likadan, mugg, tappskor, hovbölder, små sår som gett tillfällig hälta mm...

Jag får spunk! fast mest synd är det ju såklart om hästen....

Sv: Det är inte sant!

usch vilken otur!
min pålla har under 10 år:

*skada i läppen,fick sys.
*förkylning,fick pencilin
*stor bit av hoven lossnade på grönbetssläppet förra året,pga tappsko
*och några få tappskor

är glad att hon hållt sig frisk och kry!!!

Har oxå haft otur!
Under 7 år:

*41 graders feber när hon var en vecka
*Blodutgjutelse när hon var 2 år
*Halt till och från när hon var 2 år
*Hovbölder vid 2, 3, 4, 5 års ålder
*Pinne i bogen vid 4 års ålder(fortfarande kvar pinnen)
*Ärr under ögat, slet upp vid boxdörren 3 år
*Satte benet i en brunn vid 5 år
*Söm i hoven vid 6 år

Peppar peppar ta i trä....hon är nu 7 år och har inte skadat sig än....

Usch, jobbigt. Det enda min häst har haft är mugg, men då var hon bara halt i en dag.

hästdamp?

Min tillvaro med häst var under de första sex åren nåt i stil med din:

*Inflammation i tillväxtzon ca 2
*Kom ut i boxen en morgon och han såg ut som han gått en rond med Tyson i huvudet, sår och jättesvullen ca 1,5 år (har fortfarande inte lyckats lista ut hur han bar sig åt för det fanns egentligen inget att skada sig på...det var en bedrift i sig)
*Ett antal sparkskador varav en med akut lymfangit och hög feber (1,5år) som följd och minst två omgångar ev tre(? har tappat räkningen) med kraftig hälta, sår och penicillinbehandlingar eftersom det satt vid leder - var annars. 1,5-7 år
*Kotlederna inflammerade vid 4 år.
*Intrampad söm djupt och riskfyllt (mer penicillin och hovböld) ca 5
*snitt vid ögat på sommarbetet, fick sy ca 5 år
*Rev en veranda vid 5 men klarade sig helt mirakulöst utan skador
*Fick naturligtvis inflammation vid kastrering ännu mera penicillin (ca 2,5)
*Toppade denna lista med en penicillinchock för ca två år sedan (då var det ett sparksår igen från min andra häst) men efter det har han legat av sig lite och har bara haft lite småsår och en och annan stengalla vid tappskor. Fattar han att det börjar blir kris?

Jag ryckte också bakskorna då på stoet vilket kan vara bidragande till det? Vilket elakt sto jag har tänker kanske många nu, men märkligt nog är hon jättesnäll mot de flesta. Men han var en jävel på att provocera henne tills det small.

Nu är han nio år och bortsett från att han är lite knackig (funderar på att ta ut kiropraktor) så var han iallafall i morse utan ytliga skråmor. Att han är lite knackig kan bero på att han gick omkull (naturligtvis) ett ANTAL gånger som unghäst (i hagen ett antal gånger och en gång på vått gräs vid tjuvrusning när jag höll emot i andra ändan). jag har inte förrens nu börjat fundera på om det kan ha samband? TAr inte för sig riktigt i ena galoppen och vill gärna göra vilda bocksprång i början av alla bus i hagen.

En del hästar är tydligen så där och skadar sig mer än genomsnittet, de har kanske häst-Damp? När alla andra hästar på betet gick runt det snåriga, risiga stenröset valde Kokopelli att utan prut braka rakt igenom så flisor, stenar och kvistar rök. Han gick alltid igenom saker när andra hästar gick runt i sakta mak. Det låg liksom för honom att bara damma på och det fick bära eller brista. En gång sprang han in i garaget på egen hand istället för in i stallet och ställde sig bakom en ny motorcykel trots att det var både mörkt och trångt där inne? MC: n klarde sig han kom ut på andra sidan. Helt tvärtom normalt hästbeteende. Han var aldrig försiktig och tvekande som t.ex min kompis unghäst utan TJONG i baljan. Aktion! Här kommer jag! Undan.

Idag vid 9 är han tack och lov har han lugnat ned sig avsevärt så jag hoppas att jag fått mitt nu? Han blev faktiskt vuxen till sist.

Frid Kokopelli

Senast ändrad av en moderator:

Ibland undrar man hur dem kan lyckas med allt!
Förutom dem större skadorna så har Regina haft en nedrans massa småsår, det värsta är att hon svullnar så lätt, men hon blr inte halt! Mugg har vi oxå haft, det har hon nu, men det räknar jg inte med, för det är ju igentligen ingenting! Tappskor har hon precis haft...fick nya skor igår, hoppas hon inte trampar av sig dem! Oftast trampa dem ju av skorna fram, men min lilla påller väljer bak istället, och hovslagaren förstår inte varför! :D

Så är det när man har busiga hästar som tycker om att leka :rofl:
Sånt man får räkna med.

Nu kanske det går upp ett ljus för vissa, varför toppryttarna låter sina hästar stå inne? Ja, precis.. hästarna busar och skadar sig och då kan de inte tävla och eftersom de inte har sina hästar försäkrade skulle det bli dyrt i längden.

Tjillevippen! :bump:

Tanken har slagit mig... men hon måste ju få vara häst också.
Frågan är bara hur hon lyckas. Hon går typ en helt platt hage, det roligaste hon har är ett vindskydd...

Vi kan också lägga till sömstick, sparkat upp benet i en mellanvägg i en transport och fastnat, ögoninflammationer, fastnade i taggtråd som 4 åring och har nu ett 15 cm ärr på ena bakbenet...

Tror jag ska sälja henne och börja med schack eller något :crazy:

Håller tummarna åt dig varje fall så att du ska slippa få ngt. mer!

Tänk om man fick ha det så :)

Då har du haft tur!

jag har också haft problem med sår, men inte lika mkt som du.
Min blir alltid svullen av såren om du inte hunnit vara dit och upptäcka det på en gång och hinna rengöra och bandagera, men hon har aldrig blivit halt eller att jag behövt ta ut vetrinären.
Men allt resulterar i skydd under vinterhalvåret när dom har broddar på sig för att minska sår risken.. är inte så kul när dom kommer in med 3 svullna ben för att dom har busat lite i hagen. då blev skydden en billig försäkring

Jag tar i trä här också innan jag säger att min 19-åring som jag haft i snart 5 år aldrig någonsin har haft en skada eller skråma sålänge jag har haft henne. Hon har fått foderstrupsförstoppning 2 gånger när vi tog hennes föl ifrån henne efter 6 månader, utlöst av stress + hö i boxen. Det ser läskigt ut men är inte så illa.

Min lilla åring har dock lyckats med bedriften att slå pannan i bommen på väg till hingstbetet på Flyinge, dock släpptes han ut ändå efter veterinärens utlåtande om att inte sy. Han läkte kanon och är nu en av herrarna i hagen :)

Man får hoppas att han i övrigt ärvt sin mors seghet och håller lika bra.

Kom på att hon hängde sig i transporten på väg till betet där hon fick en blodutgjutelse! Jag kommer på saker hela tiden... Har lite av en oturshäst!
Men jag skulle aldrig låta henne stå inne, om hon fick skulle hon va ute dygnet runt året om, hon älskar att va ute! Så är det att ha häst, dem skadar sig, och det får man räkna med...
Som tur är har jag bara åkt till veterinär 2 gånger och tagit ut en gång...

Om min skulle stå inne skulle han förmodligen riva stallet redan dag två. Sedan skulle han antagligen mangla ned resten av hagen/gården när han väl kom ut...

Han fick boxvila vid kotledsinflammationen och hjälp. Han höll på att krypa ur sitt eget skinn. JÄTTETRÅKIGT! Sedan fick han en liten minihage när matte inte pallade att ha honom på box längre och det var rena cirkusen fram och tillbaka från boxen och minihagen och han gick mer på två ben än på fyra och landade med sina 540 kg på de inflammerade kotlederna. Till sist sa veterinären att släpp ut honom för det är ju inte bättre att först vara still i 8 timmar för att sedan explodera i fem minuter....

Fast det är klart de där tävlingshästarna har antagligen så pass hård träning och rids tufft regelbundet att de är jävligt glada för minsta stund som de får stå still och vara ifred? De är nog trötta mellan ridpassen?

Jag är fritidsryttare vilket gör att det blir energi på plus-sidan mest hela tiden.

Kokopelli

*uppdatering*

Vet. tyckte det räckte med tre dgr. Finadyne, så där fick hon de sista två påsarna igår.
temp. gick ner på Onsdagen till 37,7, för att sedan stiga. Igår var den 38.0 och idag 38,1 tempade henne även på EM och då hade hon 38,4. Kan ju bero på att det är så pass varmt också...

Skulle ha gett sista sprutan med penecillin imorgon, men har under dagen rådgjort med vet. och kommit fram till att vi förlänger kuren tills på måndag. är det inte bättre då så ska vi höras av och ev. ta plåtar på benet. Däremot så går hon för bra för att det ska vara en skelett skada, men svullnaden är kvar och har inte gått ner nämnvärt. Den minskar lite då hon står med alsolsprit omslag, men det kan ju bero på att man lindar henne. När hon inte varit lindad på ett par timmar kommer den tbx. och svullnaden är hård.

Nu har hon dessutom börjat få bular på halsen efter att man har sprutat henne, trots att jag kör varannan sida...

Vad gör man? Tror jag ska börja samla frimärken ist...:cry:

Hoppas hon blir bra snart...
Vet inte vad du kan gör åt bulorna, dem går nog ner snart!

I så fall skulle jag börja samla frimärken för länge sen...:D

Mamma tyckte jag skulle prova med lite alsolgel, så jag hade på det nu på kvällen så får vi se imorron. Egentligen skulle man väl haft hirudoidsalva men den är väl receptbelagd...

Fast jag har kommit på att frimärken är nog inge bra, de kan blåsa bort eller brinna upp. Shack är nog bättre!

*Ny uppdatering*

Tempen gick inte ner under dagen idag utan uppåt istället.
Från att ha 38,4 grader imorse till att nu på eftermidagen ha 38,9. Ringde då till vet. som ville komma ut och titta på henne.

Svullnaden på hasen har varken gått upp eller ner, däremot så har den börjat "rinna" nedåt. Hon är varm kring hasen men rör sig tillfredsställande. Ngt. stel, men vem är inte det efter 5 dgr. i box.

Febern kan ha gått upp pga. att hon har reagerat när man sprutat henne, så nu har jag fått ett penecillin (Trimadiazin) som ska blandas i fodret istället. Hon ska även gå på på Finadynet igen och få det idag och imorgon.

Jag ska höra av mig på måndag för att kolla av hur det är med henne och är hon inte bättre, om svullnaden är kvar, så ska hon kollas på klinik utifall att det är ngn. mjukdel som är trasig i hasen.
Så nu är det fortsatt boxvila över helgen...

Var bara tvungen att skriva av mig lite...allt känns så j*kla piss!

Nu när jag var nere och kvällsfodrade så hade tempen sjunkit till 38,0 grader :)
Hon fick Finadyne vid halv sex-sex, så det måste ju ha varit det som har verkat.
Dock har hon lite problem med att komma ner till backen pga. knölarna på halsen, så nu blir det till att äta hö ur hönät och hålla tummarna att hon inte har trasslat in sig i det till imorron....

Jag vet hur du känner dig!! :crazy:

Är det samma bakben som sist?
Jag har undrat hur det har gått för dig!?

Min kille med såret tvärs över hasen har jag faktiskt ridit på nu i två veckor!! Det är ju fantasktiskt... Har aldrig varit med om ett mer svårläkt sår...
Nu är hasen mycket mindre men kommer alltid var ngt förstorad.
Tja, varför inte han har ju så hysteriskt med skönhetsfel överallt ändå!!

Hoppas du slipper åka till Ultuna igen, det vore ju förargligt att behöva ta sig dit med en ny skada på samma ställe:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 897
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 247
Senast: Messy
·
Hästvård Det hela "började" (egentligen fel ord) för tre veckor sedan: Min häst blev friskförklarad från sina ledinflammationer VF (som hon haft...
Svar
6
· Visningar
2 430
Senast: Lavinia
·
E
Hästvård Det är såhär att min häst har skadat sig allvarligt. Ska gå igenom i punktform så ni hänger med bättre. *Tisdag (30 nov): Tog in honom...
2
Svar
22
· Visningar
3 053
Senast: EmmaPrahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar