Ska jag vara ärlig ansåg jag att du mesta tjaffsade med Boj för tjaffsandets skull. Jag tror ni i princip hade samma åsikt om det juridiska.
Sålt är sålt men visst kan det med väldigt speciella avtalsvillkor finnas möjlighet att få en kompensation för avtalsbrott.
Men för de flesta och när man enkelt vill förklara vad som gäller är det enklast att säga sålt är sålt.
Visst kan det vara lätt att bli lurad, och visst är det hemskt tråkigt med det som hänt givaren i detta fall.
Personligen anser jag som en del andra skrivit här, om man själv vill ha full koll på vad som händer hästen, behåll den. Om detta inte är möjligt och man vill ha full koll. Avliva hästen på ett bra sätt och så att du själv vet att den faktiskt är död.
Att lämna iväg på foder ger dig fler möjligheter att ta tillbaka hästen, men den kan slaktas och säljas vidare även om den är utlämnad på foder och tvister om vem som faktiskt ägde den kan uppstå.
Att sälja eller ge bort den innebär som jag ser det att hästen lämnar dig och du skall räkna med att det kan vara sista gången du ser den eller hör något om den.
Har du otur dör den i en trafikolycka på vägen hem till den nya ägaren har du tur kanske hästen blir kvar i samma stall och du kan pussa på den varje dag. Men räkna med att den nye ägaren kanske flyttar eller säljer hästen vidare då du faktiskt inte äger den längre.