\"Surbönderna\" kan visa sig vara jättesnälla!
Jag flyttade förra året. Här finns massor av inbjudande fält, men när jag frågat andra ryttare omkring mig om de vet om man får rida har jag fått höra att bönderna är några sura typer som absolut inte tillåter det. En del har berättat att de rider utan lov, men jag är en så´n där människa som avskyr att göra mig ovän med folk, och är väldans rädd för att bli utskälld för något som jag inte kan stå för, så det är inget alternativ för mig.
Förra sommaren skadade sig min häst, så hösten stod jag med en konvalescent och bara drömde om att få rida på dessa underbara, enorma fält. Men i år är vi fit for fight, så när stubbarna kom fram kunde jag inte motstå frestelsen längre utan grabbade telefonen och ringde till ägaren av godset som ligger en liten bit ifrån mig. Och svaret jag fick var att 'vi brukar inte tillåta det, men eftersom du är så trevlig och ringer och frågar snällt så får du gärna rida där och där' (två fält i min direkta närhet, det ena på ca 10 ha, det andra minst 5 gånger så stort
). Sedan babblade han på om hur trevligt han tyckte det var att jag ringde och frågade, hur många hästar jag har, var jag bodde, om jag trivdes här ute, etc....
Fråga - du kan inte får mer än ett "nej".