Båda grannarna är bönder. Tyvärr är de något så in i norden snabba på att plöja fälten så man hinner knappt rida =/
Men jag får rida på stubben tills de plöjer på de åkrar som ska plöjas. Således får man växla några ord med bonden varje år och kolla av så att han ska plöja den åker man tänkt rida på i år med. Jag har försökt få honom att spara ytterkanterna så jag kan få en galoppslinga, men han ville inte det, och eftersom han hade väl grundade argument (foderbrist) så är det ju bara att acceptera.
På ett ställe jag bodde för fanns det jääättefina gamla ridvägar från 1800-kallt. Vi hade tillstånd att rida där sålänge det var TORRT i marken. Och vi var noga med att kolla, blev det hovavtryck så red vi inte. Tyvärr var inte all lika nogranna och marken reds sönder. Och eftersom den hörde till en herrgård där man hade rekreationshelger med naturpromenade och jox så var det ju inte så kul att klafsa omkring i gyttja. Så det blev stora, gula skyltar med ridförbud =/ Samma sk med en gräsvall som ägdes av massa jobb. Den var ca 20*40, hölls golfbaneklippt och användes för midsommarfirande och sådant i samhället. Där fick man också rida sålänge man inte förstöre grästäcket. Detta missbrukade ju också vissa, och ridförbudsskyltarna kom upp. Ett tag hade jag specialtillstånd att rida där, ihop med chefens fru, men det blev ju ett himla gnäll, så det blev totalt ridförbud där med.
Det var dock ändå ganska drägligt, fanns en liten riddvolt på herrgårdens mark, och många andra nästan lika fina vägar. men NATURLIGTVIS kunde folk inte låta bli att lämna hinder framme och inte ta upp skiten från volten heller, så de klappade igen den med =/
Så SNÄLLA; fråga om lov och ffa sköt er när ni rider i naturen, det slår likso mot alla när markägarna blir sura.
och jag har full förståelse för att man blir sur. Jag har faktiskt en gång infört ridförbud (för annan än mig då *he*) på vår mark eftersom jag blev så jäkla less på att folk helt struntade i underlaget och red det gyttjigt. och när det är geggigt, vad gör man då? Jooo, men rider på sidan av stigen såklart, för trädrötter tar jua bsolut ingen skada av hästhovar *sucka*